قاچاق سوخت ۵۰۰ کامیون ترکیه در ایران از مرز بازرگان
وی با انتقاد از قاچاق سوخت ازسوی کامیون های ترانزیتی ترکیه و عدم قبول آن از سوی طرف ترک، تصریح کرد: دو طرف باید اراده ای قوی برای حل مشکلات حمل و نقلی داشته باشند.
وی با اعلام اینکه این آمادگی را داریم که همه مسائل حمل و نقل جاده ای را با طرف ترک حل وفصل کنیم، افزود: متاسفانه در بیشترمذاکرات درخواست های طرف ترکیه نوعی زیاده خواهی و شامل امتیازاتی است که به جا نیست. در ژانویه 2015 توافقنامه ای بین محمود واعظی وزیر ارتباطات و همتای ترک درمورد سوخت به امضا رسید که این موافقتنامه از روز اجرا توسط طرف ترکیه نقض شد. بر اساس این توافقنامه قرار بود کامیون های ترانزیتی ترکیه با سوخت کافی به ایران بیایند. این امتیازی بزرگ بود که طرف ایرانی به طرف ترک داد اما تقریبا ازهمان ابتدا کامیون های ترک سوخت خود را در ایران می زدند.
وی ادامه داد:براساس مطالعاتی که ایران طی 6 ماه روی کامیون های ترانزیتی ترک درمرز بازرگان انجام داد، مشخص شد در یک محدوده زمانی کوتاه بیش از 500 کامیون ترک درایران قاچاق سوخت انجام داده اند و نتیجه این تحقیق برای مقامات ترکیه ارسال شد. متاسفانه طرف ترک پاسخی به مکاتبات ما نداد و محدودیتی برای این کامیون ها اعلام نکرد.
عطرچیان ادامه داد: ایران با هدف برقراری مناسبات بهتر با ترکیه، سعی کرد ادعای خود را اثبات کند و برای همین لیستی از پانصد کامیون ترک با دست خط خود رانندگان کامیونها که اعتراف به انجام قاچاق سوخت کردند تهیه شده است.
وی با ارائه این لیست به طرف ترک، گفت: ادامه این وضعیت باعث شد توافقنامه دوجانبه دکتر واعظی و همتای ترک وی نقض شود.
به گفته مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری، مشکل اصلی در روابط حمل و نقلی ترکیه و ایران، کامیون های ترانزیتی ترکیه است که باید سوخت خود را از ترکیه بیاورند و سوخت کافی برای عبور از سرزمین ایران داشته باشند اما عملا این اتفاق نیفتاده است.