وی تصریح کرد: موقوفه حاج احمد توکلی در سمنان برای تأمین لوازمالتحریر دانشآموزان بیبضاعت و ناتوان است؛ بنابراین وقف هم کارکردهای مذهبی و هم کارکردهای اجتماعی دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان افزود: وقتی اسم وقف میآید، نباید تنها عزاداری، امام حسین (ع) یا نذری در اذهان تداعی شود؛ چراکه وقف فقط برای عزاداری و مجالس سیدالشهدا (ع) نیست.
سلیمانیفرد بیان کرد: گرچه دورانی موقوفاتی وجود داشت که به سمت عزاداری میرفت؛ اما در دوران رضاخان قلدر، دیکتاتور سفاک پهلوی با اصلاحات آمریکایی و انگلیسی که در ایران اجرا کرد، مجالس عزاداری ممنوع شد.
وی تصریح کرد: بعد از اینکه رضاخان به ترکیه سفر کرد، ذهنش به سمت بیدینی سوق یافت و بیدینی را در ایران پایه گذاشت؛ اما مردم ما دیندار، پیرو علما و هوشمند بودند و نگذاشتند اسلام از بین برود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان گفت: آن روز احساس شد که اگر مجالس عزاداری و حجاب ممنوع است، ما باید حجاب خود را حفظ و این مجالس را به بهترین شکل برگزار کنیم و علما مردم را تشویق کردند تا بسیاری از موقوفات که در دوران معاصر انجام شد، برای عزاداری امام حسین (ع) باشد.
سلیمانیفرد اضافه کرد: مردم خانه خود را وقف میکردند تا بعد مرگشان در این خانه عزاداری شود و نام امام حسین (ع) زنده بماند و این شاکله ذهنی باعث شد که هم توطئه خنثی شد و هم نام سیدالشهدا (ع) و فرهنگ ظلمستیزی پا بر جای ماند.
وی تصریح کرد: برای مردم ایران و در ذهن ما، ناخودآگاه اینگونه شکل گرفت که وقف یعنی عزاداری برای امام حسین (ع)؛ در صورتی که کارکردهای وقف بسیار زیاد است.