وی با بیان این که اساسا میزان یک دولت اسلامی، انقلابیگری دولتمردان آن است و برای این مهم، ارائه شاخصهای دائمی ضروری به نظر میآید.
رحیم پورازغدی برای مفهوم دولت 2 حالت را ترسیم کرد که یکی کل حاکمیت (3 قوه قضائیه، مقننه و اجرایی) و حالت دوم خاصتاً قوه اجرایی منظور میباشد.
وی با اشاره به این که باید همواره به خطری که متوجه دولت اسلامی است توجه کرد و آن خطر عبارت است از انحراف دولت، انقلاب و حکومت و نظام اسلامی.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: همواره باید در صدد بر طرف کردن این خطر بود و یکی از این خطرات شکایت و نگاه سیاه داشتن از زاویه منفی و تفسیر یاسآلود داشتن از انحراف دولت اسلامی است و خطر دوم، مواجه سادهلوحانه و غافلان است که در این غفلت از خطر انحرافی عملی و زاویه گرفتن از اصول و روابط دینی حاکم، اتفاق بیفتد.
وی خطر دوم را بسیار مهمتر از خطر اول دانست.
این نظریه پرداز عرصه انقلاب اسلامی با بیان این که فقط نظام دینی منحرف نمیشود، تاکید کرد: همواره خود دین هم میتواند این سرنوشت را داشته باشد، مگر این که در مسائلی از قبیل عصری کردن دین و تجدد و نوگرایی، حرفی برای گفتن داشته باشد.
رحیم پورازغدی معیارها و شاخصهای حکومت انقلابی (چه به نحو عام و چه به نحو خاص) را بر شمرد و در توضیح شاخص اول چنین بیان کرد: هویت یافتن دولتمردان از طریق کیفیت و نحوه رابطه آنها با خدا و مردم اصلیترین شاخصه است.
و در ادامه گفت: از نحوه مواجهه دولتمردان با مردم میشود انقلابی بودن یا نبودن آنها را تشخیص داد، که آیا به مردم تواضع میکنند؟ اول سلام میدهند؟ مودبان و نرم سخن میگویند و این که کسی را بیجهت متهم میکنند یا خیر؟ و برای این مثالها به داستان مثالهای معاذبنجبل حاکم پیامبر در یمن اشاره کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شاخص دوم را اشرافی نبودن زندگی دولتمردان دانست و در توضیح آن افزود: این که با فقرا و مستضعفین معاشرت دارند یا خیر؟ به فکر مردم و نگران آنها هستند یا خیر؟
وی تاکید کرد: در معیارهای مکتب سیاسی اسلام، دولتمرد میلیاردر نداریم و افزود چنانچه فردی با اشراف و طبقات عیاش و مرفه دائما در رفت و آمد باشد دچار موت و مرگ معنوی قلب میشود.
این تئوریسین انقلابی، سومین شاخص را احترام به نیروهای زیر دست و عدم تحقیر و ذلیلی کردن آنها دانست و در تبیین این شاخص انتظارات امام علی(ع) از فرمانده خود مالکاشتر را برشمرد و این تفکر را که یک فرمانده و مسئول، باید اهانت کند تا اطاعت شود را اکیداً رد کرد و افزود: رزمندهها در دفاع مقدس همدیگر و فرماندههان خود را با لفظ برادر خطاب میکردند و الفاظ رئیس و فرمانده اساساً مرسوم نبوده و یادآور شد این شیوه رزمندهها عزت و احترام را توامان با هم داشته و هنگام عملیات فرمانبرداری به نحو احسن انجام میشده است.
رحیم پورازغدی چهارمین شاخص را شنونده بودن همیشگی یک مسئول بر شمرده و در ادامه افزود: پیامبر اکرم اوج ظرفیت و صعه صدر و قدرت تحمل صبر بود. و ایشان هر صحبتی را (حتی صحبتهای چرند و دروغ) با تواضع و لبخند و مهربانی میشنید.
وی پنجمین شاخص را مبارزه با فقر دانسته و این شاخص را یک تکلیف و جهاد بیپایان توصیف کرد و افزود: اسلام طرفدار فقرا و مخالف فقر است و همچنین طرفدار غنا (برای همه) و مخالف اغنیا (افرادی که بیش از نیاز خود استفاده میکنند)
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان حدیثی از پیامبر(ص) گفت: مبارزه با کفر بدون مبارزه با فقر امکان ندارد، یعنی اغلب مردم اگر از لحاظ مادی تامین نشوند دیندار نخواهند شد.
وی ششمین شاخص را آموزش معنوی جامعه کنار
رفاه دنیوی مردم و مراقبت از دین آنها تعبیر کرد و افزود: اساساً دولتهای
لائیک هستند که بی طرف نسبت به مسائل فرهنگی هستند.