احسان کدخدایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان مجری طرح کارت پارک بر اساس تفاهمنامه در راستای تجاریسازی فعالیت نخبگان بین بنیاد ملی نخبگان و استانداری فارس شکل گرفت و سازمان همیاری شهرداریها نیز متولی کار شد.
وی افزود: هسته اصلی فعالیت این شرکت مبتنی بر یک اختراع از تیمی از نخبگان شیرازی در راستای شکلگیری یک راهکار بدون مشکل، برای مدیریت پارک حاشیهای ایجاد شد.
کدخدایی ادامه داد: این راهکار فناورانه به صورت آزمایشی در اسفندماه سال 93 در دو خیابان عفیف آباد و سمیه شیراز اجرایی شد.
وی اضافه کرد: این راهکار نوآورانه با توجه به تبصره یک ماده 15 قانون آییننامه رسیدگی به تخلفات رهنمایی و رانندگی که در آن شرایط پارک حاشیهای شکل گرفته که در آن تاکید شده 30 دقیقه نخست پارک باید رایگان باشد و مردم بابت توقف زیر 30 دقیقه پولی نپردازند و همچنین در همین قانون آمده به هیچ عنوان نباید پرداختها نقدی باشد و باید از ساز و کار الکترونیک استفاده شود و متولیان کار از فناوری مربوطه آگاهی داشته باشند و پرداختها مطابق استانداردهای بانکی باشد.
کدخدایی ابراز داشت: برای این منظور شاید لازم بود از خارج از کشور فناوریهایی وارد شود اما تمام زیرساختهای فنی و پرداختی توسط نخبگان دانشگاههای شیراز پیادهسازی و اجرا شد.
اجرای طرح کارت پارک در 35 معبر بنابر مصوبه شورای عالی ترافیک
مدیر عامل شرکت آتیشهر هوشمند ایرانیان افزود: این طرح در شورای شهر شیراز و به شورای عالی ترافیک تصویب و مقرر شد که در 35 معبر شیراز این پروژه اجرایی شود.
وی اضافه کرد: از اسفند 94 فاز نخست پروژه در 14 خیابان شیراز از قبیل معالی آباد، پاسداران، ستارخان، عفیف آباد، معدل، اردیبهشت، پوستچی، صورتگر، هدایت و مشکین فام اجرایی و از اسفند 94 تاکنون 9 میلیون عملیات پارک ثبت شد.
کدخدایی یادآور شد: در مدت اجرای طرح، رشد پارکهای زیر نیمساعت را شاهد بودهایم چنانکه در سهماهه نخست دو میلیون و 300 هزار و سه ماهه سوم سال دو میلیون و 800 هزار پارک زیر 30 دقیقه داشتهایم که نشان میدهد فرهنگ ترافیکی مردم شیراز تغییر یافته و سعی کردهاند توقفهای غیرضروری را به کمتر از 30 دقیقه برسانند و این امر در کاهش اشغال معابر و گرهگشایی ترافیک بسیار موثر بوده است.
مدیر عامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان مجری کارت پارک شیراز اضافه کرد: با اجرای طرح مشخص شد بیشترین تردد خودرو در پاسداران و 30 متری داشتیم که تا قبل از پیادهسازی این فناوری اطلاعی از تمرکز تردد خودروها نداشتیم و برای اجرای طرحهای مختلف این دادهها و آمار نیاز ضروری بود.
وی افزود: بر مبنای همکاری مناسب با پلیس راهور، در مواردی خودروهای سرقت یا خودروهای تصادفی که دسترسی به راننده نبود بر بستر این فناوری شناسایی شد و عملیات اجرایی شناسایی خودروهای متخلف و اعمال قانون به صورت مکانیزه در این پروژه محقق شد.
این مسئول بیان کرد: توسعه پروژه «های تک» سی پی به کیف پول «کاپ» مدنظر قرار دارد و همچنین نخستین هسته رگولاتوری پرداخت عوارضی با همکاری وزارت راه و شهرسازی توسط این مجموعه اجرایی میشود.
کدخدایی عنوان کرد: بر مبنای فناوری این کاپها میتوانند به هدفمند کردن پرداختها کمک کنند و بهعنوان مثال از سوی دولت کارتی تنها برای قبوض یا موارد دیگر اختصاص یابد و همچنین ارائه خدمات وفاداری به مشتریان از طریق این کارتها ممکن است که اگر مشتری از مترو یا فلان فروشگاه خدمات بیشتری گرفت از تخفیفات و سرویسهای ویژه برخوردار شود.
مدیر عامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان ادامه داد: تجهیزاتی که در این فناوری نصب میشود مشکلات پوزهای بانکی را ندارد و به مراتب عملیات دریافت و پرداخت را برای پشتیبانیکننده سرویس تسهیل میکند ضمن این که مشکلات امنیتی کارتهای متداول بانکی و شبکههای آنلاین در این کاپها وجود ندارد.
کدخدایی در این نشست اظهار داشت: پیوستن به شبکه پرداخت بینالمللی استانداردهایی وجود دارد که به سبب فیزیک کارتهای ساده فعلی بانکی این کار ممکن نبود و بر اساس فناوری مجموعه این تراکنشهای ارزی را وارد کشور کرده و همچنین در ترکیه و عمان نیز آن را فعال خواهیم کرد تا اتصال به شبکه بینالمللی دریافت و پرداخت میسر شود.
اتصال کارت ملی هوشمند به حساب بانکی افراد
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 122 هزار مشترک در سامانه ما ثبتنام کردند و در ادامه محصولات جدیدتری در نمایشگاه الکامپ ارائه و با وزارت کشور همکاری را پیریزی کردیم که کارت ملی هوشمند را به حسابهای بانکی متصل خواهیم کرد تا مردم با آن بتوانند خرید کنند و همچنین بر بستر این فناوری تجمیع کارتهای بانکهای مختلف در «مگا کارت» را مدنظر داریم که این محصول به زودی به صورت سراسری رونمایی میشود.
کدخدایی تصریح کرد: «سی پی» در شهر کاشان هم فعال شد و بنا داریم یک هسته کنسرسیوم «های تک» و «فین تک» فناوری مالی را با مجموعهای از شرکتهای فناورانه و دانشبنیان استان فارس شکل دهیم.
وی یادآور شد: در شهر کاشان زیرساختهای شهر هوشمند بر بستر این فناوری اجرایی شد که در شیراز نیز امکان تسریع این فرایند با همکاری متولیان وجود دارد.