محمدجعفر دوستداری صبح امروز در نشستی خبری در سپاه ناحیه بقیةالله (عج) این شهرستان اظهار داشت: دهه فجر ایام بازخوانی تئوری انقلاب اسلامی است که باید مبانی اصیل انقلاب برای مردم تشریح و گفتمان رهبری حکیم و فرزانه در جامعه جاری و ساری شود.
وی با اشاره به چهار غفلت بزرگ در کشور در زمینه نشناختن مبانی اصیل تربیتی در آموزشوپرورش، مسجد، خانواده و ... تصریح کرد: امروز به دلیل سیستم اشتباه آموزشوپرورش و رویکرد صرف آموزشی، شکلی و حجمی این نهاد بسیار مهم، در بحث تربیت نسل آینده با مشکل جدی روبهرو شدهایم و دانشآموز ما در مدارس هنر زندگی را یاد نمیگیرد.
این مقام مسؤول افزود: برگزاری کلاسهای فشرده آموزشی و خسته کردن روح و روان دانشآموز نتیجه رویکرد شکلیگرایانه در آموزشوپرورش است که ذهن دانشآموز را پر از محفوظاتی میکند که بیشتر آن برای زندگی آینده وی به کار نمیآید و این سیستم اشتباه، کاری به دولتها نیز ندارد، چراکه در اصل و مبنا مشکل دارد.
فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله (عج) شیراز با اشاره به اینکه سیستم بیمار آموزشوپرورش نیاز به یک انقلاب دارد، خاطرنشان کرد: در سند طرح تحول بنیادین 46 ویژگی برای دانشآموز طراز جمهوری اسلامی در نظر گرفتهشده که شوربختانه در سیستم فعلی آموزشی حتی درصد پایینی از این طراز را در خروجیهای آموزشوپرورش نمیبینیم و ریشه این بدبختیها به این دلیل است که کار تربیتی عمیق و اصیل را در این نهاد، فراموش کردهایم.
دوستداری با اشاره به غفلت دیگر در ضعیف شدن جایگاه مساجد در جامعه نیز گفت: 97 درصد شهدای ما تربیتشده مساجد بودند اما امروز مسجد کارکرد حقیقی خود را ازدست داده و تنها به خواندن یک ذکر نماز بسنده میشود که در همین نماز نیز جای جوانان در مسجد خالی است، درصورتیکه برای مقابله با آسیبهای اجتماعی مسجد یک محور اساسی محسوب میشود و باید در طراز جمهوری اسلامی ایران، مساجد را احیا کنیم.
وی نشناختن لایههای زیرین تهاجم فرهنگی را بهعنوان غفلت سوم عنوان کرد و اظهار داشت: ما هنوز ابعاد پیچیده تهاجم فرهنگی را که به تعبیر رهبری عزیز شبیخون فرهنگی است نشناختهایم و با غفلت از لایههای زیرین این شبیخون، تنها بهظاهر افراد و کارها بسنده کردیم درحالیکه باید برگردیم و مبانی تربیتی عمیق و ژرف دینی خود را دوباره نهادینه کرده و نسل امروز را که در کف مدارس و جامعه در حال تلف شدن است، نجات دهیم.
این مقام مسؤول غفلت از نظام انسانساز خانواده را چهارمین غفلت موجود در جامعه دانست و تصریح کرد: نظام خانواده در کشور ما متولی ندارد و هیچکس برای احیای نظام خانواده برنامهای ارائه نمیدهد، درصورتیکه تمام دغدغه پدران و مادران ما تربیت صحیح فرزندان بوده که شوربختانه با هجمه سنگین فرهنگی، نظام خانواده نیز با چالش جدی روبهرو شده است.