بیشتر بخوانید
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در آستانه سی وچهارمین سال تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگ قرار داریم؛ شورایی که بنا بر پیشنهاد مقام معظم رهبری و به دستور امام راحل(ره) در سال 63 تشکیل شد. در واقع مسئولیت این شورا، سیاستگذاری کلان و برنامهریزی اصولی برای حوزه علم و فرهنگ است.
وی ادامه داد: شورا باتوجه به حساسیت بحث علم و فرهنگ و بهدلیل اینکه هدف تهاجمات خصمانه دشمنان در حوزه علم و فرهنگ قرار داشته است، سیاستگذاری و برنامهریزی ویژهتری به این مقوله داشته است.
شورای توسعه فرهنگ قرآنی نگاه راهبردی دارد نه اجرایی!
محمدی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجموع، ماموریتهای خود را انجام داده است، افزود: برای تمام سطوح حوزه علم وفناوری، نقشهراه وجود دارد. ستاد راهبری شورای علمی با حضور وزیران و دستاندرکاران تشکیل شد و جزئیات سیاستگذاریها در حوزه علم و فناوری ترسیم شد. شورا در حوزه فرهنگ هم موفق بوده و به طور نمونه سند مهندسی فرهنگی را تولید کرده است. برای تصویب این سند، 33 جلسه در صحنه شورا تشکیل شد که هم در دولت قبل و هم دولت فعلی توسط رییس جمهور وقت ابلاغ شد امّا به دلیل عدم تشکیل و پیگیری ستاد راهبری کاری از پیش برده نشد. مشابه همین سند، پیوست فرهنگی است که مقم معظم رهبری فرمودند در تمام حوزهها از سیاسی تا امنیتی و فرهنگی باید پیوست فرهنگ وجود داشته باشد. در این مورد هم دریغ از اینکه دفاتر زیر نظر دولت و حتی دفاتر زیرمجموعه دفتر رهبری آن را اجرا کرده باشند.
وی درباره عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز گفت: شورای توسعه نیز همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت راهبری و سیاستگذاری کلان را در حوزه قرآن و عترت بر عهده دارد. انتظار ما از شورای توسعه باید به اندازه انتظارمان از شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش قرارگاهی در پیشبرد اهداف را بر عهده دارد و نقش اجرا و پیگیری آن به شورا مربوط نمیشود.
شورای توسعه، مجلس قرآنی جمهوری اسلامی ایران
محمد ادامه داد: اینکه همه منازعات و مشکلات قرآنی کشور به شورای توسعه مربوط میشود، قابل قبول نیست. شورای توسعه، سندی را تحت عنوان منتشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی تدوین کرده است که اهداف، راهبردها و حتی ساختار فعالیتهای قرآنی را نیز در آن سند گنجانده شده است. این شورا بیش از 26 عضو دارد که وزیران، نمایندگان رییس جمهور و نمایندگان تشکلهای مردمی در آن وجود دارند و در واقع میتوان گفت شورای توسعه، مجلس قرآنی جمهوری اسلامی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاکید کرد: بند 9 منشور میگوید تمام مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای همه نهادها و دستگاههای اجرایی لازمالاجرا است.
محمدی با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از روز اول با نگاه قرارگاهی تشکیل شد، افزود: در نخستین گام به سوی بودجه قرآنی رفتیم و به ساختارهای بیش از 10 دستگاه اجرایی کشور ورود کردیم. بخشی از دستگاهها حتی اداره قرآنی نداشتند که این بخش به ساختارشان اضافه شد. تبدیل اداره کل امور قرآن وزارت ارشاد به معاونت از برکات دیگر شورای توسعه بود. تشکیل اداره امور قرآنی در وزارت بهداشت، مرکز قرآنی اوقاف و حوزه علمیه و ... بخشی از فعالیتهای شورای توسعه است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات این شورا این است که قرآن را از حالت حاشیهای به متنی و از حالت استطرافی به حالت استقلالی در نهادها و دستگاهها درآورد. پیش از آن به قرآن با نگاه تبرّک و تیمّن دیده نگاه میشد امّا امروز به جایی رسیدیم که فعالیتهای قرآنی در اوج خود قرار گرفتهاند.
محمدی افزود: روزی که شورای توسعه شکل گرفت، استقبالها از ارتقای ساختارهای قرآنی در کشور به اوج رسید. مقام معظم رهبری در چه زمانی گفتند که 10 میلیون حافظ باید تربیت شوند؟ ایشان فرمودند با مقدمات و بودجهای که فراهم شده است من انتظارم را از یک میلیون حافظ به 10 میلیون حافظ قرآن افزایش میدهم. بیانات رهبر انقلاب، زمانی بود که بودجه از سوی شورای توسعه پیگیری شد و ارادهها در ارتقای فعالیتهای قرآنی بوجود آمد.
8 درصد بودجه قرآنی دریافت شد
وی با تاکید بر اینکه شورای توسعه یکی از موفقترین شوراهای شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: امروز در تعاملات و تعادلات دستگاهها نگاه خوبی شکل گرفته است. برخی ایرادات و اشکالاتی هم وجود دارد که بعضاً منشا آن به عدم تخصیص بودجه کافی به فعالیتهای قرآنی بازمیگردد. شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه سند را تدوین کرد. سند تبلیغ و ترویج، سند آموزش عمومی کشور و سند توسعه آموزش عالی و پژوهش حتی سند راهبری حفظ قرآن نیز در شورا به تصویب رسید. اخیراً نیز خدمت رهبر انقلاب رسیدم و عرض کردم که سند حفظ یکی از اسناد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی است که آقا فرموند: چگونه اجرا خواهد شد؟ عرض کردم با کمک نهادها و بهویژه دولت به اجرا درخواهد آمد.
محمدی درباره کاهش چشمگیر بودجه قرآنی کشور گفت: کاهش بودجه قرآنی از 200 میلیارد به 100 میلیارد و از آن به 50 میلیارد فاجعه بود. ما در طرح ملی حفظ به حداقلترین جوایز اکتفا میکنیم، حالیکه تحقق 10 میلیون حافظ، هزینهبر است.
کارشناس حوزه علوم قرآنی در پاسخ به این سوال که برای افزایش بودجه قرآنی چه رایزنیهایی با نهادهای متولی داشتهاید، گفت: سال گذشته دولت 40 میلیارد تومان برای برنامههای قرآنی کشور تخصیص داد. تلاش وسیعی صورت گرفت تا این بودجه به 100 میلیارد افزایش یافت. سال گذشته 10 میلیارد از آن پرداخت شد و امسال نیز تاکنون 8 میلیارد تومان پرداخت کردند.
محمدی درباره نقش شورای توسعه در رفع برخی منازعات و کشمکشهای اجرایی در حوزه فعالیتهای قرآنی از جمله موضوع اختلاف در ادغام اتحادیههای قرآنی گفت: اتحادیههای مردمی هیچ ارتباطی به دستگاههای دولتی ندارند. شورا نیز از فرآیند این ادغام استقبال کرد. موسسات پیش از اینکه ادغام بوجود بیاید از دو نهاد سازمان تبلیغات و ارشاد مجوز فعالیت میگرفتند. هر دو نهاد از ادغام اتحادیهها استقبال کردند و انتخاب هیات مدیره استانها یک به یک اجرا شد. ناگاه یکی از طرفهای ادغام به دلایلی که دارد، قصد خروج از آن را مطرح کرد. ما برای اینکه مجوزها سازو کار منظمی داشته باشند، هیاتی را تحت عنوان هیات رسیدگی به امور موسسات مردمی تشکیل دادیم؛ این هیات متشکل از 9 نفر است. بالغ بر 85 جلسه نیز تشکیل جلسه شد و ریاست این هیات به ارشاد و نائبرییسی آن به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد. در آخرین جلسه شورای توسعه مقرر شد تا مقام بالای دو نهاد فوق بنشینند و درباره فرآیند فعالیت هیات به توافق برسند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: حقیقت این است وقتی این اختلافات شکل گرفت و هیات نیز زیر سوال رفت. شورا، تصمیم گرفت که جلسهای را در راستای حل و فصل این مشکل شکل دهد. با هر کدام از طرفین جلسه گذاشتیم. سه نفر از هر دو طرف آمدند؛ تلاش کردیم در ایجاد همدلی نکاتی متذکر شود و نهایتاً گزارشی را به صحن شورای عالی نیز ارسال کردیم. شورای هیچ سمت و سویی نسبت به مواضع پیشآمده ندارد و هیچگونه حمایت عملی از هیچیک از دستگاهها نداشته است.