گنجینه ای ماندگار از درختان کهنسال لور در سواحل خلیج فارس+تصویر

درختان لور یا انجیر معابد در دوره ایلخانی و تیموری وارد نوار ساحلی خلیج فارس شده اند که با قدمتی بیش از ۵۰۰سال از میراث ماندگار استان هرمزگان بشمار می روند.
کد خبر: ۹۱۲۵۰۱۸
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، درخت لور را که به نام‌هایی مانند انجیر هندی یا انجیر پرتغالی می‌شناسند، درختی تنومند دارای شاخه های متعدد با انعطاف بالا و برگ های سبز و شفاف است که ریشه هایش از بدنه آن آویزان است و با شاخه‌پراکنی به گسترش  حجم سبز خود متمایل است؛ تنه این درخت بسیار محکم  و در مقابل بادها مقاوم و مستحکم می باشد.

درخت همیشه سبز لور بومی مناطقی مانند هند و جنوب شرق آسیاست که بیشتر در مناطق گرمسیر و شرجی رشد و نمو دارد از این رو در شهر جنوبی ایران از جمله میناب، قشم، کیش، بندرعباس و چابهار وجود دارد که به انجیر معابد معروف است.

ارتفاع درخت لور تا حدود ۳۰ متر نیز دیده شده و یکی از بلندترین درختان جنگل‌های بارانی به حساب می‌آید؛ میوه این درخت نارنجی رنگ بوده و به شکل فندوق می‌باشد.

انجیر معابد در هر سال یک خزان سریع و کوتاه یک ماهه داشته و حتی در برخی موارد برگ‌های آن همیشه سبز است. عمر این درخت بسیار زیاد بوده و معمولا تا چند صد سال عمر می‌کند. در برخی مناطق این درخت

برداشت رطب لور ازاواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد که برخی از مردم خرمای این درخت را بعنوان سوغات در بسته های کوچک یک کیلوگرمی به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس بویژه دبی می فرستند.

عصاره پوست درخت لور برای دهان شویه، دندان درد، قوی سازی لثه و برای درمان اسهال و زخم معده و از برگ ها و شاخه های آن نیز برای درمان بیماری های پوستی و گوارشی استفاده می شود.

درختان لور یا انجیر معابد در دوره ایلخانی و تیموری به کیش، قشم و نوار ساحلی خلیج فارس وارد و در بیشتر مناطق قدیمی تر کیش کاشته شده از این رو درختان ساله ۶۰۰ لور در گراگرد استان جنوبی هرمزگان خودنمایی می کنند.

 

در سطح شهرستان سیریک بیش از ۲۰۰ اصله درخت لور (انجیر معابد) وجود دارد که عمده آنها در روستاهای پالور ، گچینه، روتان و شهر بندر کوهستک وجود دارند که بهترین و زیباترین آنها در روستای پالور قرار دارند.

درخت سبز کهنسال‌ترین درخت «لور» جزیره کیش است که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد و بر شاخه های این درخت، گره هایی با نخ یا پارچه زده شده است که در نگاه اول آن را به نوعی مقدس می نمایاند.

در بندرلنگه نیز درختان دارای قدمتی بیش از صد سال در روستاهای نخیلو ، میچاییل، بندرمقام و جزیره لاوان و … نیز به چشم می خورد که آسیب‌های ناشی از خشکسالی و کم آبی سال های اخیر باعث مرگ تعداد قابل توجهی از این درختان شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار