خبرهای داغ:
محمد عزیری مسئول پایگاه علمی بسیج تهران در گفت و گو با «بسیج»

جذب نخبگان و نخبه‌پروری دو رویکرد اصلی پایگاه‌های بسیج علمی است

عزیزی با اشاره به اهمیت نقش نخبگان در رفع چالش‌ها و مسائل کشور، گفت: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با هدف حمایت و هدایت این افراد شکل گرفته است.
کد خبر: ۹۱۹۱۵۰۳
|
۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری بسیج، به بهانه نزدیک شدن به هفته بسیج، خبرگزاری علم و فناوری در مصاحبه با آقای محمد عزیری مسئول پایگاه علمی بسیج تهران به بررسی و شرح مهم‌ترین اقدامات سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در راستای تکریم مقام نخبگان بسیجی و حمایت و هدایت آنان در راستای پیشبرد اهداف جامعه می‌پردازد.

- ضمن شرح کوتاهی از اهداف و سیاست‌های تاسیس پایگاه بسیج علمی، مهم‌ترین اقدامات شما در چند سال گذشته در جهت جذب نخبگان چه بوده است؟و چه دستاوردهایی داشته است؟

پایگاه علمی بسیج و خانه نخبگان علمی بسیج مجموعه ای وابسته به سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان تهران می باشند که اعضای آن تمامی از نخبگان، مخترعان، خبرگان، صاحب نظران و دانش آموختگان  بوده که به عضویت این مرکز درآمده اند.

مجموعه پایگاه های بسیج در جذب نفرات خود همواره دارای دو رویکرد مهم بوده است، اولین رویکرد نخبه پروری به معنای شناسایی استعداد های برتر  و جذب آن ها در جهت رشد و تعالی تحت نظر اساتید مجرب و انقلابی و رویکرد دوم نیز جذب نخبگان علمی جهت استفاده از تجربیات آنان در جهت پرورش و ایجاد بسترهای رشد در مساجد و پایگاه های علمی بسیج بوده است.

پایگاه‌های علمی به منظور ایجاد حلقه‌های علمی-تربیتی نخبه در سطح مساجد و محلات، همچنین ایجاد ظرفیت‌های نو برای فعالیت‌های علمی و خلاقانه، در راستای جذب حداکثری بسیجیان و ساماندهی ظرفیت نخبگان و فرهیختگان اهتمام می‌ورزند. علاوه بر این از پایگاه‌های برتر علمی الگوبرداری کرده و جهت ارتقای سطح منزلت بسیجیان، از بانک اطلاعاتی جامع نخبگان برخوردار خواهد شد.

از جمله دستاوردهای مهم یکسال اخیر پایگاه های علمی غرب استان تهران به انجام بیش از 4 ثبت اختراع رسمی با تاییدیه معتبر از سوی مراجع ذی‌صلاح اداره ثبت اختراعات کشور بوده است و همجنین حضور مخترعین این پایگاه در جشنواره های معتبر علمی همچون نمایشگاه چهل چراغ سازمان بسیح علمی می باشد. از جمله سایر دستاوردهای دیگر این پایگاه می توان به برگزاری مسابقات سامانه های هوافضایی غرب استان با حضور بیش از 500 دانش آموز اشاره نمود که دانش آموزان برتر در این مسابقات شناسایی شده و  تحت بورسیه پایگاه علمی بسیج و خانه نخبگان به مسابقات سامانه های هوافضایی دانشگاه صنعتی شریف اعزام گردید و حائز مقام دوم این مسابقات شده اند.

برگزاری همایشات فصلی علمی و همجنین ارتباط پیوسته با مدارس از جمله برنامه های پایگاه علمی بسیج بوده است؛ بطوریکه همایش تقدیر از رتبه های برتر کنکور سراسری 1398 نیز با همت پایگاه علمی بسیج و سازمان بسیج دانش آموز و اداره آموزش پرورش شهرستان برگزار گردید.

سایر برنامه های صورت گرفته نیز می توان به برگزاری کلاس های علمی در حوزه هوافضا، خلاقیت و رشد فردی، تربیت شخصیت های عنصری در بین دانش آموزان  و دانشجویان فعال در این پایگاه اشاره نمود.

- تعریف شما از نخبه علمی چیست و یک نخبه بسیجی را چگونه تعریف می‌کنید؟

به استناد ماده 4 اساسنامه بنیاد ملی نخبگان, نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم، هنر، فناوری، فرهنگ سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش و خلاقیت وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری، موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور گردد. اما علاوه بر موارد فوق تعریف بنده و همکارانم در مجموعه پایگاه علمی بسیج و خانه نخبگان از نخبه، فام می باشد. فام مخفف( فعال انقلابی موثر ) است.

فعال انقلابی موثر یعنی جوانی که به تعبیر مقام معظم رهبری با روحیه انقلابی گری بعد از خودسازی تلاش می کند که در راه پیشرفت کشور قدم بردارد.

- به نظر شما نخبه بسیجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

احساس وظیفه، نسبت به امور مردم و کشور، به عنوان اصلی اساسی در ادای امانت نخبکان نسبت به کشور است.

اولین ویژگی در  یک نخبه بسیجی روحیه انقلابی گری توام با بصیرت می باشد، زیرا کلید حل مشکلات کشور نگاه تخصصی و علمی نخبگان به مشکلات جهت رفع آن می باشد و همچنین به تعبیر مقام معظم رهبری (گفتمان انقلابی‌گری) به عنوان اصلی‌ترین راهبرد مقابله با آفات و چالش‌های نظام اسلامی توسط نخبگان باید مدنظر قرار گیرد تا با همت جوانان نخبه و بسیحی بتوان خرمشهر های پیش رو را فتح کرد.

- مهم‌ترین معیارهایی که می‌تواند یک نخبه علمی را به یک نخبه علمی بسیجی تبدیل کند، چه می‌تواند باشد؟

نوع نگاه انسان به مسئولیت، از امور مهم در شکل گیری اخلاق مطلوب نحبگان علمی است. قرآن کریم بر این اصل تأکید دارد که ادارۀ امور مردم امانت سنگینی است که باید به شایستگان و اهل آن سپرده شود که این موضوع  از وظایف نخبگان جامعه اسلامی می باشد که با بینش دینی، سیاسی و بصریت وظایف خود را به نحوه احسن نسبت به کشور انجام دهند. شناخت این که بدانیم حد تکلیف کجاست بهترین معیار تبدیل یک فعال علمی به یک نخبه بسیجی علمی است.

حد تکلیف بدین معناست که فرد به این سطح از بصیرت رسیده باشد که بداند با تکیه بر توکل بر خدا و نصرت الهی در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور گام بردارد و پیشرفت نظام اسلامی را مقدم بر سایر اهداف بداند و در این راه دلسرد نشود.

کشور هم اکنون نیازمند نخبگان خدمت‌گزاری‌ است که به این درک رسیده باشند که باید با علم و دانش خود، به مردم خود خدمت ‌کنند.

- به نظر شما مهم‌ترین ملاک‌هایی که یک سازمان(سازمان بسیج علمی) می‌تواند در جهت جذب نخبگان داشته باشد، چه می‌تواند باشد؟

خوشبحتانه طی چند سال اخیر مجموعه سازمان بسیج علمی پژوهشی با نگاه تخصصی و جامع، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گام های استواری در جهت اعتلای علمی کشور و بسیجان برداشته است که از جمله این موارد حمایت های مالی و معنوی بسیار خوب از نخبگان به دور از در نظر گرفتن خط کشی های سیاسی بوده است که این مسئله خود باعث جذب حداکثری جوانان به مجموعه بسیج بوده است.

سایر اهدافی که می تواند در این مسیر مدنظر سازمان قرار گیرد، می توان به تعامل هر چه بیشتر با سایر نهادها و همجنین ایجاد گروه های تخصصی تجاری سازی اختراعات باشد که اختراعات بسیجان با کمک این سازمان به سمت تجاری سازی و ثروت آفرینی حرکت کند.

- به نظر شما مهم‌ترین موانعی که می‌تواند سبب عدم جذب یک نخبه علمی به بسیج شود، چه می‌تواند باشد؟

متاسفانه هجمه های تبلیغاتی کشورهای بیگانه علیه مجموعه بسیج بیشترین تاثیر در عدم جذب جوانان را دارد، بطوریکه برخی از جوانان بدون حتی یک بازدید چند دقیقه ای از مجموعه های بسیج همجون پایگاه علمی بسیج، تصوراتی که توسط رسانه های معاند برایشان القاء کرده اند، اعتماد می کنند. از سایر دلایل مهم دیگر نیز ناکارامدی سایر دستگاه و نهادهای دولتی باعث دلسردی در بین جوانان گردیده است که این دلسردی باعث می شود جوانان با این تفکر که بسیج نیز کارامدی کافی را ندارد از این نهاد دور بمانند.

- یک نخبه علمی بسیجی چه نقشی در بهبود شرایط جامعه و حل مشکلات می‌تواند داشته باشد؟

یک نخبه بسیجی با تعهد به مسولیت خود می تواند بعنوان یک نیروی عنصری نقش بسزایی را در جهت برون رفت کشور از معضلات و مشکلات داشته باشد.

یکایک مردم به ویژه نخبگان علمی در جامعه ی اسلامی نسبت به کشور  و این انقلاب مسولیت به عهده دارند که در صورت غفلت از مسئولیت خویش باید در این دنیا و آخرت پاسخگو باشند و در این میان تفاوتی بین شخصیت های سیاسی و علمی نیست و هر فرد از جامعه باید در ایفای نقش خویش کوشا باشد و همانطور که بی توجهی یک مسئول  به مسائل کشور خیانت تلقی می شود، عدم استفاده از دانشی که به برکت این انقلاب توسط نخبگان دانشگاهی کسب شده درجهت حل مشکلات کشور قرار نگیرد، نیز به نوعی خیانت به کشور و انقلاب محسوب می شود.

- مهم‌ترین برنامه و سیاست های سازمان بسیج در جهت جذب نخبگان در سال های آتی، چیست؟

مهم ترین سیاست در تدوین برنامه های آتی تطبیق اهداف و ماموریت های  با گام دوم انقلاب می باشد، بطوریکه با استفاده از این رهنمود مدبرانه رهبری مبنی بر تدوین گام دوم انقلاب ما نیز بتوانیم برنامه های علمی مدنظرمان را به سمت مسائل اساسی که نظام و کشور با ان مواجه هست سوق دهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها