خبرهای داغ:
دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدام به طراحی و تولید دستگاه پلاسمای ضدعفونی‌کننده محیط با یک پنجم قیمت مشابه خارجی کرده است.
کد خبر: ۹۲۳۱۸۹۳
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کاشان، با شیوع ویروس کرونا تمامی مسئولان، نهادهای دولتی و غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد، خیران و آحاد شهروندان عزم خود را برای شکست ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال جزم کردند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

ضدعفونی محیطی یکی از مهمترین اقداماتی است که به صورت سنتی توسط جمعی از بسیجیان، اعضای هیئت‌های مذهبی کاشان و گروه‌های جهادی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در حال پیگیری و انجام است و هزاران لیتر مایع ضدعفونی تاکنون استفاده شده است.

دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان در حرکتی ابتکاری دستگاه پلاسمای ضدعفونی کننده محیط تولید کرده است؛ زینب رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: بهداشت محیط در این شرایط بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی برای ضدعفونی استفاده می‌شود.

وی ضمن اشاره به آثار سوء ناشی از استفاده از مواد شیمیایی در ضدعفونی محیط افزود: دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان در این شرایط مصمم شد تا دستگاهی مکمل برای ضدعفونی محیط طراحی و تولید شود؛ با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد دستگاه‌های پلاسمایی و فناوری پلاسما در این هدف می تواند مثمر ثمر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان ضمن اشاره به تشکیل گروه علمی با جمعی از دانشجویان خوش فکر دانشگاه کاشان ابراز داشت: مرحله تحقیقات و طراحی از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز شد؛ این دستگاه‌های پلاسمایی می‌تواند محیط های سرپوشیده را که امکان ضدعفونی با مواد شیمیایی وجود ندارد، ضدعفونی کند.

وی ضمن اشاره به طراحی و تولید این دستگاه پلاسمایی ضدعفونی کننده محیط گفت: هوای محیط توسط دستگاه به داخل کشیده می‌شود و با استفاده از مکانزیم تخلیه الکتریکی به پلاسما تبدیل شده و شامل گونه‌های فعال و رادیکال‌های آزادی است که به شدت می‌توانند دیواره میکروب‌ها را تخریب و آنان را از بین ببرد.

رحمانی ضمن اشاره به ویژگی دستگاه‌های پلاسمای ضدعفونی‌کننده محیط تصریح کرد: این دستگاه هیچ وسایل جانبی اضافی همچون کپسول اکسیژن، پمپ هوا و غیره ندارد و در توان 100 وات طراحی شده و از هیچ فیلتر و ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و تنها هزینه آن برق مصرفی است در حالی که دستگاه کم مصرف طراحی شده است.

وی ضمن اشاره به تنظیم دلخواه دستگاه بدون نیاز به اپراتور تاکید کرد: این دستگاه می‌تواند به صورت 24 ساعته بدون کاهش راندمان فعال باشد؛ نمونه خارجی این دستگاه وجود دارد اما قیمت نمونه خارجی آن پنج برابر دستگاه تولیدی ما است و قیمت دستگاه ما یک پنجم مشابه خارجی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان ضمن اشاره به مصارف این دستگاه پلاسمایی تبیین کرد: این دستگاه در هواپیما، قطار و مترو می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و به طور کلی برای پاکسازی محیط های سرپوشیده بسیار موثر است و به عنوان عامل کمکی می‌تواند به کارگیری شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها