خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با «بسیج» عنوان کرد

نقش موثر حجاب در کاهش آسیب‌های اجتماعی/ مهم‌ترین پیامد بی‌حجابی سست شدن بنیان خانواده‌هاست

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در خانواده و نقش آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی، مهم‌ترین پیامد بی‌حجابی را سست شدن بنیان خانواده‌ها دانست و گفت: هر چیزی که موجب پیوند خانوادگی می‌شود باید تقویت شود که حجاب یکی از این عوامل است.
کد خبر: ۹۲۵۶۴۶۴
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

نقش موثر حجاب در کاهش آسیب‌های اجتماعی/ مهم‌ترین پیامد بی‌حجابی سست شدن بنیان خانواده‌هاستحجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب،  به جایگاه عفاف و حجاب در دین مبین اسلام پرداخت و اظهار کرد: دلیل اصلی حجاب حکم خداوند است و در آیات قرآن مکرر بر آن تاکید شده است .

وی با بیان اینکه فلسفه حجاب برای حفظ بنیان خانواده‌ها است، مسئله حجاب را از ضروریات دین دانست و عنوان کرد: حجاب جزو اصول دین یا مسائل پر اهمیت دین همچون نماز و حج نیست اما چون با مسئله خانواده و عفاف گره خورده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از ضرورت‌های اجتماعی جوامع انسانی است، به طوری که امام باقر(ع) می‌فرماید کسی که حیا ندارد، دین ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است، گفت: اگر ما به این باور برسیم که مساله حجاب به خانواده مربوط است و بی‌حجابی موجب سست شدن خانواده‌ها می‌شود، در این صورت دلیل رعایت عفاف و حجاب، به عنوان عاملی در راستای حفظ بنیان خانواده‌ها را می‌پذیریم.

وی اضافه کرد: چنانچه مساله خانواده جدی گرفته نشود و افراد به سمت بی‌حجابی تمایل داشته باشند در این صورت با بی‌حجابی بنیان خانواده‌ها سست می‌شود؛ هرچند اولین و آخرین دلیل آن نمی‌تواند باشد اما یکی از دلایلی است که می‌تواند بر روی خانواده و بنیان خانواده تاثیرگذار باشد.

حسینی‌یمین با  بیان اینکه بر اساس آمار  دلایل عمده سست شدن خانواده‌ها موضوع خیانت است، تاکید کرد: طبق آمار مرکز جهاد دانشگاهی در سال 96 از 267 نفری که در آمار شرکت کرده بودند 61 نفر علت از هم پاشیده شدن خانواده را خیانت همسر عنوان کردند.

* خیانت به عنوان یک آسیب اجتماعی بنیان خانواده‌ها را مورد تهدید قرار داده است

وی با اشاره به اینکه خیانت به عنوان یک آسیب اجتماعی بنیان خانواده‌ها را مورد تهدید قرار داده، به دلایل خیانت در خانواده‌ها اشاره و بیان کرد: یکی از عمده دلایل این است که چون شخص همسر دیگری را با همسر خود مقایسه می‌کند و از آنجا که خیال زیباتر از واقعیت است، ممکن است از همسر خود سرد شود و خیانت به وجود آید که گاهی این خیانت  اتفاق می‌افتاد و گاهی نمی‌افتاد اما امکان این مساله وجود دارد.

این کارشناس امور مذهبی با بیان اینکه خداوند برای حفظ حریم خانواده بر کنترل زن و مرد تاکید کرده است، گفت: مرد و زن، هر دو انسان اما متفاوت هستند به گونه‌ای که خداوند مردان را طالب و زنان را مطلوب آفریده بنابراین محدودیت مرد باید در بعد طالب بودن او باشد که بر این اساس مردان بیشتر به کنترل نگاه وعدم چشم چرانی تشویق شده‌اند و محدودیت زن در بعد مطلوب بودن او است که از جلوه‌گری پرهیز و زیبایی‌های خود را که مختص همسرش است به دیگران نشان ندهد.

وی با تاکید بر اینکه حجاب تنها مختص زنان نیست و در حیطه مردان نیز هست، اضافه کرد: اگر طالب بودن مرد و مطلوب بودن زن کنترل نشود این دو موجب می‌شود که در جامعه مشکل به وجود آید و بنیان خانواده سست و گاها موجب از هم پاشیده شدن خانواده می‌شود بنابراین محدودیت زن باید در بعد مطلوب بودن او باشد که بر این اساس بیشتر به حجاب و عدم تبرج تشویق شده‌اند.

حسینی‌یمین با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در خانواده و نقش آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی، مهم‌ترین پیامد بی‌حجابی را سست شدن بنیان خانواده‌ها دانست و تاکید کرد: هر چیزی که موجب پیوند خانوادگی می‌شود باید تقویت شود که حجاب یکی از این عوامل است.

وی به دلایل بی‌حجابی  و کمرنگ شدن حجاب در جامعه امروزی اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل بی‌حجابی شاید این باشد که انسان خداوند را کوچک می‌شمارد چراکه وقتی به حکم خدا عمل نشود به مثابه کوچک شمردن خدا است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عوامل بسیاری در این موضوع تاثیرگذار است، گفت: صدها عامل از قبیل مسائل سیاسی، اجتماعی، عمل بد روحانیون، عمل بد مومنین، عمل بد حاکمیت دینی، عدم تبیین درست حجاب در جامعه، فضای رسانه، تهاجم فرهنگی، تبلیغ دشمن و برخی مواقع عمل بد والدین در قبال فرزند در موضوع حجاب از مهم‌ترین عوامل در کم رنگ شدن حجاب در جامعه امروزی است ضمن اینکه عملکرد بد مومنین و افرادی که در زمینه وظیفه دارند از عمده دلایل برگشت مردم از حجاب بوده که عاملی بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای گسترش عفاف و حجاب در جامعه و مقابله با بد حجابی و بی‌حجابی پرداخت و اظهار کرد: یکی از بهترین کارها عدم توجه مثبت به بی‌حجاب‌ها است؛ امروز متاسفانه بی حجابی در جامعه تحویل گرفته می‌شود که اشتباه است و نباید توجه مثبت به بی‌حجابی کنیم، ضمن اینکه منظور توجه منفی نیست بلکه به بی‌حجابی و بد حجابی توجه مثبت نشود.

حسینی‌یمین با بیان اینکه عمل بد افراد باحجاب موجب کمرنگ شدن حجاب در جامعه می‌شود، در تشریح دیگر راهکارها برای گسترش عفاف و حجاب، تصریح کرد: مساله ای که موجب شده بی‌حجابی در جامعه افزایش یافته و رونق پیدا کند عمل بد افراد با حجاب است بنابراین ضروری است که افراد با حجاب بیشتر مراقب رفتار خود باشد چراکه در غیرا ین صورت افراد اقبالی به موضوع حجاب پیدا نمی‌کنند.

* افراد با حجاب با رفتار خوب تبدیل به الگو و اسوه شوند

وی اضافه کرد: باید به گونه‌ای شود که افراد با حجاب و مومنین زندگی بهتری نسبت به دیگر افراد داشته باشد و آنچنان رفتار خوبی داشته باشند تا تبدیل به الگو و اسوه شوند که در این صورت در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و گسترش آن تاثیرگذار خواهند بود.

این کارشناس مذهبی به رسمیت شناختن مانتوی خوب را از دیگر راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ حجاب و گسترش آن در جامعه دانست و تاکید کرد: چادر حجاب برتر است اما اگر کسی مانتوی خوب و مناسب هم پوشید، حجاب دارد و همان طور که فقهای ما فرموند مانتو اگر محرک و جلو باز نباشد و  فرد پوشش مناسب داشته باشد اشکالی ندارد و حجاب را رعایت کرده است.

وی ادامه داد: اگر در جامعه مانتوی خوب را به رسمیت بشناسیم از اینکه بسیاری از افراد به سمت بی‌حجابی و بد حجابی گرایش داشته باشند جلوگیری می‌شود؛ امروز افرادی که به چادر تمایلی ندارند به سمت بی‌حجابی می‌روند اما اگر مانتوی خوب را به رسمیت بشناسیم در این صورت دو نوع حجاب باحجاب چادر و حجاب مانتو داریم که در این صورت افرادی که نمی‌خواهند چادر داشته و با حجاب باشند از مانتوی خوب استفاده می‌کنند در صورتی که امروز در جامعه اینچنین نیست و هرکس چادر ندارد تقریبا حجاب ندارد مگر عده‌ای اندک که مانتویی هستند و حجاب نیز دارند.

حسینی‌یمین تصریح کرد: به رسمیت شناختن مانتوی خوب به این معنا است که اگر فرد برای ورود به مکان‌های نظامی یا برخی ارگان‌ها چنانچه چادر نداشت اما مانتو و پوشش مناسب داشت به او سخت نگیرند و اجازه ورود دهند  چراکه وقتی تنها با وجود چادر اجازه می‌دهند به این معنا است که تنها چادر را به رسمیت می‌شناسند.

وی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب، دخالت بیش از حد حاکمیت را از بزرگ‌ترین معضلات در مسئله عفاف و حجاب دانست و اظهار کرد: امروز باید حاکمیت پای خود را از مساله حجاب بیرون بکشد و NGOهای مردمی وارد شوند و در این مساله بیشتر خود مردم دخیل باشند چرا که بحث حکومتی و حاکمیتی در موضوع حجاب پاسخگو و تأثیرگذار نیست.

* نقش رسانه ملی در تغییر نگرش مردم نسبت به حجاب بسیار موثر است

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه گشت ارشاد باید با بی‌حجابی‌های سازماندهی شده مقابله کند، ادامه داد: اگر گشت ارشادی هم وجود دارد باید با کسانی که به صورت سازماندهی شده بی‌حجابی و بی‌حیایی را در جامعه ترویج می‌کنند، مقابله کند وگرنه چنانچه با مردم کوچه و بازار بخواهد مقابله کند قطعا موثر نخواهد بود و تاثیری هم نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه برخورد شدید گشت ارشاد با بی‌حجابی‌های سازماندهی نشده نتیجه عکس می‌دهد، اضافه کرد: اماکن و گشت ارشاد بیش از اینکه با بی‌حجابی مقابله کند باید با بی‌حیایی مقابله کند به این صورت که آقایان حق فروش لباس‌های مخصوص زنانه و لوازم آرایش بانوان را نداشته باشند، به برخی از لباس‌ها مجوز فروش ندهند، در موضوع برخی مانتوها و شلوارهای پاره وارد شود، مانع از پهن کردن و فروش لباس مخصوص زنانه در خیابان‌ها شود؛ نه اینکه با دختر معصومی که کمی بی‌حجاب است و سازماندهی شده هم نیست، برخورد شدیدی کند که این امر نتیجه عکس می‌دهد.

حسینی‌یمین با اشاره به کارکردهای منفی رسانه ملی در امر حجاب و عفاف، با بیان اینکه رسانه ملی گاها بی‌حجابی را در جامعه ترویج می‌دهد، یادآور شد: نقش رسانه ملی و صدا و سیما در تغییر نگرش مردم نسبت به حجاب بسیار مهم و موثر است و می‌تواند با ارزش‌گذاری مناسب به عفاف و حجاب در تثبیت و نهایدنه کردن آن در جامعه کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات