خبرهای داغ:

رموز شاد زیستن در دوران کرونا

شادی یک واقعیت درونی است که با درک شرایط ایجاد آن، در زمانی که مجبور به رعایت فاصله های اجتماعی هستند ، باز هم می توانند شاد باشند و اوقات خوشی را برای خود و اطرافیان رقم بزنند.
کد خبر: ۹۲۵۶۷۹۴
|
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،روح انسان همواره در جهت جذب انواع نیروها در حال فعالیت است و هر کدام از این نیروها بر روح، فکر و جسم اثر دارد و هرچه شادی بیشتری جذب شود، جسم بیشتر به سمت سلامتی حرکت می کند و افکار مثبت بیشتری نیز در فرد ایجاد شده و او امیدوارتر می گردد و عکس این قضیه نیز صادق است و با وجود افکار منفی است که جسم به سمت جذب بیماری های مختلف سوق داده می شود.
یکی از راه های ایجاد شادی در افراد شرکت در دورهمی های خانوادگی و یا دوستانه است، مسافرت های درون شهری و استفاده از امکانات تفرجگاه های شهری و نیز سفرهای بین شهری یا خارج از کشور هم می تواند در ایجاد شادی در افراد موثر باشد، همچنان که رفتن به سینما، تئاتر و حتی شرکت در نمایشگا های متنوع هنری هم تاثیر بسیار خوبی را بر روحیه افراد می گذارد.
موج دوم کرونا و برهم خوردن تصورات عامه مردم
این تصور باعث شد که مردم در چند هفته اخیر، به خیال اینکه کرونا شکست خورده است و یا در مقابل این ویروس ناشناخته مصون هستند، برای شاد بودن جشن هایی را به بهانه های مختلف از جمله پیوند ازدواج، سالگرد ازدواج و یا تولد یکی از عزیزان، برگزار کردند؛ غافل از اینکه موج دوم بیماری های ناشی از این ویروس آغاز شده و متاسفانه آمار متوفیان در روزهای اخیر بسیار بالا رفته است.
تعداد متوفیان در حال حاضر به بالاترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسیده است، به طوری که روز گذشته، رهبر معظم انقلاب نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند؛ و در حال حاضر انجام هر عملی که باعث کاهش تلفات و صدمات ناشی از این ویروس باشد، وظیفه انسانی همه مردم است.
نخستین و موثرترین اقدام در این خصوص، با رعایت فاصله امن، زدن ماسک و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، پرهیز از جمع های حقیقی و سفرهای غیرضروری است، روش هایی که تا پیش از این، اوقات خوشی را برای افراد رقم میزد اما اکنون انجام آن امکان پذیر نیست.
شادی واقعی چیست؟
واقعیت این است که شادی تنها به گشت و گذار نیست، هرچند که از تاثیر این اعمال بر روی روح و روان نمی توان غافل بود ولی شادی واقعی درون انسان ها است و بسیاری از افراد جامعه با طرز فکر اشتباهی که در مورد شاد بودن دارند، با وجود داشتن امکان سفر و یا عملی کردن آن، هیچگاه شاد نیستند.
شادی یک واقعیت درونی است که با داشتن باورهای غلط ممکن است هیچگاه به دست نیاید، به طور مثال برخی با صرف هزینه های فراوان قصد مسافرت می کنند و شهرهایی که هزینه های بالایی را دارد انتخاب می کنند، استفاده از خودروی شخصی و یا الزام به سفر با هواپیما، اقامت در هتل و خوردن غذاهای رستورانی همه دارای هزینه های غیرضروری است که نتیجه آن چیزی جز اسراف و تجملاتی شدن سفرها نیست و هزینه هایی را به گردن خانواده می گذارد که موجب اضطراب و استرس تأمین این هزینه ها می شود که به طور غیر مستقیم در محدود شدن شادی خانواده موثر است.
در زمانی نیز باور غلط ما در خصوص شادی، کسب امکانات و تجهیزاتی برای زندگی مانند مشروط کردن شادی در صورت داشتن یک ماشین مدل بالاتر و یا خرید وسیله ای برای خود است که که با توجه به شرایط فعلی دست یابی به آن ها چندان ساده هم نیست و گره زدن شادی به این خواسته ها نیز یکی از بزرگترین اشتباهات است که با دور شدن از قناعت و سبک زندگی اسلامی-ایرانی، انسان را به دام مصرف گرایی و تجملاتی شدن می اندازد، گردابی که پایان هر گونه خوشحالی در زندگی است.
حضور مفید در کنار فرزندان، عامل شادی اعضای خانواده
یکی دیگر از باورهای اشتباه در مورد شاد بودن، گذراندن اوقات فراغت با دیگران است، در حالیکه با استفاده از فرصت پیش آمده که به نوعی توفیق اجباری برای خانواده ها است، والدین می توانند از کنار با هم بودن نهایت بهره را ببرند و با صحبت های دسته جمعی و خانوادگی، روابط بین فردی را افزایش دهند.
این فعالیت ها موجب ایجاد حس تعلق بیشتر کودکان و نوجوانان به کانون خانواده و اعتماد به والدین بشود زیرا آن ها حس می کنند که زبان مشترکی با والدین خود دارند و هرچه این حس تقویت شود، به همان اندازه احتمال بروز آسیب های اجتماعی در آنان کاهش خواهد یافت.
راه های شاد بودن کم نیستند و از آنجا که شادی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، در شرایط فعلی به عنوان یکی از عوامل پیش گیرانه در زمینه مقابله با ویروس منحوس کرونا مطرح است، لازم است که افراد در کنار خانواده، به این موضوع توجه بیشتر داشته و برای ایجاد کشف راه های شادی، فرصت و زمان بیشتری صرف کنند.

طنین یاس - آرزو بهشتی

ارسال نظرات