گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس بالندگی و غرور دارد و اقتضاء می‌کند که به وزانت و وقار چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، چهل‌سالگی دفاع مقدس نیز مورد تجلیل و بزرگداشت قرار گیرد. سؤال اصلی و نکته قابل‌تأمل این است که در چهل‌سالگی دفاع مقدس باید چه چیزی گفت؟
کد خبر: ۹۲۶۸۲۶۹
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛ حسن علایی فعال نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و مقاومت یادداشتی را به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس به نگارش درآورده است که در ادامه می‌آید:

«امسال چهلمین سالگرد گرامی­‌داشت دفاع مقدس را پیش­رو داریم. با فرا رسیدن سی و یکم شهریور، دفاع مقدس وارد چهل‌سالگی خود می­‌شود. چهل سال از آغاز یکی از طولانی­‌ترین جنگ­‌های سده اخیر می­‌گذرد. سی و یکم شهریور سال ۱۳۵۹ تا بیست و نهم مرداد سال ۱۳۶۷ تاریخ شروع و پایان جنگ است؛ یعنی هشت سال جنگ و هشت سال تجاوز از سوی دشمنان و هشت سال ایستادگی و مقاومت دلیرانه و مردمی از سوی جبهه انقلاب اسلامی که نهایتاً به پیروزی مطلق ایران اسلامی منجر شد. به همان اندازه که آغاز و شروع جنگ و اقدام به تجاوز از سوی هر کشوری تقبیح شده و مذموم است، دفاع از کیان، تمامیت ارضی، آرمان­‌ها، اعتقادات، باور‌ها و فرهنگ کشور مورد تجاوز قرارگرفته، تحسین­‌شده و قابل‌تقدیر است. در تاریخ­‌نگاری جامعه بشری، مردمی سربلند و پرافتخار قلمداد می­‌شوند که نهایت ایستادگی و مقاومت را در برابر خوی تجاوزگری متجاوزان از خود نشان داده و بر دفاع از تمامیت داشته­‌های مادی و معنوی خود پا فشرده­‌اند؛ هرچند مقاومتشان به نتیجه نرسیده و به­‌ظاهر تن به شکست داده و مغلوب‌­شده‌­اند. اما قضاوت نهایی تاریخ نه بر اساس نتیجه‌­ی به دست آمده؛ بلکه بر اساس میزان ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان رقم خواهد خورد. لذاست که تاریخ همواره از مردمانی که مقاومت به خرج داده ولو در ظاهر شکست‌خورده‌اند به نیکی و بزرگی یادکرده است. صفحات درخشانی از تاریخ، به کشور‌ها و مردمان شکست­‌خورده­‌یِ پیروز اختصاص یافته است. حال بدیهی است اگر نتیجه­‌ی ایستادگی و مقاومت، اضمحلال و شکست دشمن و متجاوز باشد این درخششِ تاریخی تلالوی دیگر خواهد داشت؛ آن چنان‌که برای ملت مقاوم و حماسه‌ساز ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس پدید آمد؛ بنابراین جا دارد که دفاع، مقاومت، حماسه‌آفرینی و پیروزی این ملت سلحشور و تاریخ‌­ساز گرامی داشته شود و بر برگ‌برگ آن و لحظه‌لحظه‌ی آن افتخار شود. از این منظر است که گرامی­‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس بالندگی و غرور دارد و اقتضاء می­‌کند که به وزانت و وقار چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، چهل‌سالگی دفاع مقدس نیز مورد تجلیل و بزرگداشت قرار گیرد. حال در این مقام سؤال اصلی و نکته قابل‌تأمل این است که در چهل‌سالگی دفاع مقدس باید چه چیزی گفت و به چه نکاتی تکیه و تأکید کرد و چه چیزی باید گرامی داشته شود؟

۱- دستاورد‌های هشت سال دفاع مقدس

جنگ هشت‌ساله و دفاع مقدس، در کنار خسارت­‌های مادی و معنوی که به دنبال داشت و قهری هر جنگی است، دستاورد‌های بی­‌نظیر مادی و معنوی را نیز نصیب این ملت کرد که ممکن نیست در کوتاه‌مدت به کم و کیف آن پی برد و فهرستی از آن فراهم آورد. با نگاهی اجمالی به ابعاد مادی و معنوی جامعه‌­ی پسا­جنگ و نقطه‌ای که جامعه­‌ی کنونی در آن زیست می­‌کند، به‌روشنی می­‌توان به روش کلی دستاورد‌های دفاع مقدس در ابعاد نظامی، امنیتی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، بین­‌المللی و حتی اقتصادی دست یافت. البته این بدان معنا نیست که مشکلات و معضلات موجود نادیده انگاشته شود و موردتوجه قرار نگیرد؛ بلکه با اذعان به‌تمامی مشکلات موجود، که واکاوی علل و عوامل آن‌ها فرصتی موسع می‌­طلبد، باید درصدد بود تا از باب گفته صاحبان خرد و اندیشه که:

آب دریا را اگر نتوان کشید ... هم به قدر تشنگی باید چشید

به برخی دستاورد‌های آن دوران باشکوه اشاراتی کرد.

در این مجال، صرفاً نگاهی کوتاه به برخی سرفصل­‌های مهم دستاورد‌های آن دوران پرافتخار می­‌تواند راهگشا باشد تا شاید با ابتنای بر آن‌ها، راه برون­‌رفت از مشکلات نیز فراهم آید. قطعاً چنین است و خواهد بود.

-ازجمله دستاورد‌های دوران دفاع مقدس رشد فناوری­‌های علمی و نظامی در عرصه تجهیزات و امکانات است که جمهوری اسلامی ایران را در رتبه ۱۰ کشور برتر جهان قرار داده است. دسترسی به تولید و پرتاب ماهواره، تولید انبوه انواع موشک‌­های بالستیک و ... و به‌کارگیری و ذخیره­‌سازی آن‌ها که قدرت بی­‌نظیر بازدارندگی را برای کشور عزیزمان به وجود آورده و مایه دلگرمی و مباهات دوستانمان در اقصی نقاط عالم شده است

- رشد محیرالعقول در صنعت هسته­‌ای صلح­‌آمیز و عضویت بلامنازع در باشگاه کشور‌های دارای فناوری غنی­‌سازی اورانیوم

- رشد چشمگیر در فناوری نانو و کسب جایگاه ممتاز در این رشته در بین کشور‌های مطرح دنیا

- رشد فزاینده تولید علم در کشور و احراز رتبه در بین ۱۵ کشور برتر دنیا

- نفوذ منطقه­‌ای و فرامنطقه‌­ای. امروز به اعتراف و اذعان دوستان و دشمنان، جمهوری اسلامی ایران یکی از تأثیرگذارترین کشور‌ها در موضوعات منطقه‌­ای و فرامنطقه‌­ای است. بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی منطقه و فرامنطقه بدون لحاظ کردن نقش جمهوری اسلامی ایران به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.

- در هم کوبیدن هژمونی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در منطقه و حتی فرامنطقه-تولید گونه­‌ای از ادبیات تحت عنوان "ادبیات جنگ" که ماحصل آن انتشار هزاران کتاب، صد‌ها فیلم سینمایی، مستند و تلویزیونی، تولید ده­‌ها هزار بیت شعر، تولید هزاران تابلوی نقاشی، گرافیک، خط، برگزاری صد‌ها جشنواره فیلم و عکس و شعر با مضمون و محتوای فرهنگ دفاع مقدس، برگزاری صد‌ها نمایشگاه کتاب، عکس، تابلو‌های نقاشی و...

- ساخت صد‌ها یادمان­ از جلوه‌­های فداکاری و ایثار رزمندگان و شهدا در سرتاسر کشور؛ به‌ویژه مناطق عملیاتی که هر یک بازگو­کننده هویت فرهنگی، اجتماعی مردمان این سرزمین است

- راه‌­اندازی راهیان نور در جبهه‌های جنوبی و غربی کشور و بازدید هزاران نفر از اقشار مختلف در طول سال؛ به‌ویژه نوجوان و جوانان برای آشنایی با جلوه‌­های ایثار و ازخودگذشتگی نسل­های حماسه­‌ساز این مرزوبوم

- تشکیل موزه­‌های جنگ در سطح استان‌­های کشور جهت نگهداری و پاسداشت میراث فرهنگی و آشنایی اقشار مختلف با فرازوفرود دوران هشت­‌ساله جنگ

۲- پاسخگویی به پرسش‌­های اساسی، ابهامات و شبهات درباره جنگ

همزمان با شروع جنگ، برخی سؤالات و ابهامات از سوی افراد و احزاب و گروه‌­های سیاسی، با قصد و نیت­‌های مختلف، درباره شروع جنگ، ادامه جنگ و پایان جنگ طرح می‌شد. از آنجایی‌که بنای امام و مسئولین انقلاب و نظام بر تبیین هر چه بیشتر موضوعات و اتفاقات پیرامون انقلاب و نظام، در ابعاد داخلی و خارجی، بود، لذا در مناسبت­‌های مختلف و به شیوه‌­های گوناگون سعی در پاسخگویی و رفع ابهامات و شبهات می­‌شد. حضرت امام (ره) در طول هشت سال جنگ کمتر اتفاق می­‌افتاد که در سخنرانی­‌ها و دیدار‌هایی که با اقشار مختلف مردم داشتند به موضوع مهم کشور که جنگ بود نپردازند و سؤالات و ابهامات پیش­‌آمده را پاسخ ندهند. گرچه بسیاری از کسانی که با اغراض خاص سیاسی و غیرسیاسی طرح سؤالات و ابهامات را دنبال می‌‌کردند و قصد و نیتشان بیشتر ایجاد شبهه برای بی­‌انگیزه کردن مردم در دفاع و حضور در صحنه­‌های مقاومت بود، گوششان شنوای پاسخ‌­ها نبود و بر لجاجت خود اصرار می‌­ورزیدند! هم‌اینک نیز این جریان شبهه‌افکن، با وجود گذشت سه دهه از پایان جنگ و روشن شدن ابعاد پیچیده تحمیل جنگ هشت­‌ساله از سوی قدرت­‌های بزرگ با میدان­‌داری رئیس حزب بعث عراق، همچنان در کوره طرح شبهات و ابهامات می­‌دمد تا نشاید که ایران اسلامی بر سر خوان گسترده این گنجینه تمام‌­نشدنی بر خود ببالد و از دستاورد‌های چشمگیر آن برای رفع عقب­‌ماندگی‌­های خود بهره­‌مند شود؛ بنابراین ضروری است تا همگام با اقدامات در مسیر حفظ و گسترش فرهنگ و ارزش‌­های دفاع مقدس، از اقدامات و فعالیت‌­های شبانه‌­روزی بدخواهان برای زیر سؤال بردن حقانیت و ارزش دفاع جانانه ملت نه‌تن‌ها هراسی به خود راه داد؛ بلکه باید از این تلاش­‌های مذبوحانه فرصتی برای بازخوانی و بازگویی واقعیت­‌ها و حقایق جنگ هشت‌ساله پدید آورد.

۳- منشور دفاع مقدس

چهل‌سالگی دفاع مقدس اقتضاء می­‌کند تا "منشور دفاع مقدس" جهت تبیین خطوط اصلی جنگ هشت‌­ساله، با نگاهی به گذشته و سیر کلی جنگ و با امعان نظر قرار دادن سه مقطع شروع جنگ و دلایل و چرایی آن، ادامه جنگ و تدابیر مربوط به آن و پایان جنگ و دستاورد‌های آن، با نگاهی به آینده و نوع تعامل با آن رخداد تاریخی تدوین شود. آن چنانکه رهبر معظم انقلاب (مدظله) در چهل‌سالگی انقلاب مبادرت به صدور بیانیه گام دوم کردند. این مهم نوع نگاه انقلاب و نظام و مراکز راهبردی نیرو‌های مسلح ج. ا. ا و مراکز سیاسی کشور و دستگاه­‌های ذی‌ربط را به‌طور رسمی و جهت ثبت در تاریخ این کشور درباره موضوع دفاع مقدس رقم خواهد زد.

۴- تجلیل ویژه از رزمندگان، ایثارگران، آزادگان و خانواده‌­های آنان

چهل‌سالگی دفاع مقدس فرصت مغتنمی است تا یک‌­بار به­‌طور ویژه و اساسی از مراتب جهاد و ایثار رزمندگان، ایثارگران، آزادگان و خانواده‌­های آنان، که در طول هشت سال جنگ فداکاری و جان‌فشانی کرده و مرارت­‌ها را به جان خریدند، تجلیل ویژه و درخور مجاهدت­‌های آنان به عمل آید. باید اذعان کرد که در طول چهل سال گذشته اقدامی شایسته در این زمینه انجام‌نشده است؛ هرچند اخلاص و پاکی نیت رزمندگان و ایثارگران مانع از آن شده است که دراین‌باره مطالبه و انتظاری داشته باشند، اما این مناعت طبع موجب نمی­‌شود که مسئولین و مدیران جامعه مسئولیت خطیر خود را فراموش کنند و به وجود آورندگان آن حماسه عظیم و ناباورانه که امروز در پرتو امنیت به­‌جای مانده از آن دوران زیست می‌کنیم، در پیچ‌وخم زندگی به بوته فراموشی بسپارند. گزارش­‌های تاریخی حاکی از آن است که رهبران و مدیران و مسئولان و نسل­‌های بعد کشوری که در مقطعی درگیر جنگ بوده­‌اند به چه سان از سربازان خود تجلیل و قدردانی می­‌کنند و از آن‌ها نماد‌های اقتدار و قدرت می­‌سازند؛ بنابراین باید کمر همت بست و در چهل‌سالگی دفاع مقدس تجلیلی به‌یادماندنی از سربازان بی‌نام‌ونشان این مرزوبوم به عمل آورد.

۵- بزرگداشت و گرامی­‌داشت یاد و نام شهدای جلیل­‌القدر

بدون شک شهدای دوران دفاع مقدس و در امتداد آن شهدای مدافع حریم و حرم بزرگ‌ترین، مؤثرترین و شاخص‌­ترین مؤلفه قدرت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند. سرافرازی و عزت ایران اسلامی در این مقطع حساس، دستاورد و محصول خون‌­های پاک و مطهری است که در جای­‌جای جبهه­‌های غرب و جنوب کشور و در عمق راهبردی نظام در آن‌سوی مرز‌ها بر زمین ریخته، اما روی زمین نمانده است. این خون­‌های پاک به برکت اخلاص نهفته در آن به‌خوبی به ثمر رسیده و، چون چتری حافظ امنیت و آسایش کشور در جهنم سوزان فتنه‌­­انگیزی­‌های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار در سطح منطقه و فرامنطقه شده است؛ بنابراین بزرگداشت یاد و نام همیشگی آن‌ها امری نه صرفاً قدسی که از باب تحکیم پایه‌­های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و... امری لازم و ضروری است. در فضای چهل‌سالگی دفاع مقدس یکی از چشمگیرترین اقدامات پرداختن به این مهم خواهد بود و با قاطعیت می‌­توان اذعان نمود که هر چه میزان همت مسئولین و آحاد جامعه در بزرگداشت یاد و نام شهدای عزیز که به‌نوبه خود جهاد ارزشمندی است بالاتر باشد، ضریب امنیت کشور در حفظ منافع ملی افزایش خواهد یافت.»

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات