خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه آیت الله آقا نجفی ارتباط قوی با بسیجیان و جوانان داشت، گفت: امروز از جوانان می‌خواهیم که با مطالعه سیره و روش زندگی آیت الله آقا نجفی و امثال ایشان با عظمت‌های زندگی این افراد آشنا شوند.
کد خبر: ۹۲۸۱۱۰۷
|
۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴

لزوم آشنایی جوانان با سیره و روش زندگی آیت الله آقا نجفیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی ظهر امروز در مراسم رونمایی از دو کتاب مرحوم آیت الله آقانجفی با گرامیداشت یاد این عالم همدانی، اظهار داشت: کتاب شرح اصول کافی مرحوم آقا نجفی همان طور که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره فرمودند کتاب ارزشمندی است که برای طلاب بسیار قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه کتاب علم اصول مرحوم آقانجفی بر اساس تقریرات درس مرحوم نائینی است، مطرح کرد: مرحوم نایینی در دوره برجستگی علم اصول قرار داشت و لذا تعابیر موجود در مباحث علمی آن دوران باعث شد تا علم اصول رشد داشته باشد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه نگرش مرحوم نائینی در علم اصول نسبت به معاصرین خود، عرفی تر است، عنوان کرد: روش اجتهادی ایشان جز مکتب نجف تعریف می شود که با مکتب قم متفاوت است.

وی افزود: آیت‌الله آقا نجفی تحت تربیت این عالم بزرگوار بوده و دارای نگاهی عقل‌گرایی است، به خصوص در شرح اصول کافی که متاثر از ملاصدرا و علم فلسفه است.

شعبانی با بیان اینکه شرح اصول کافی کتاب دیگر مرحوم آقانجفی، از روش عقلی، فلسفی بهره‌مند است، مطرح کرد: اینکه فردی فیلسوف باشد و علم فلسفه را در خدمت فهم عمیق روایات قرار دهد موضوع بسیار مهم و لازمی است.

وی با گلایه از عدم توجه حوزه علمیه به مساله روایات، عنوان کرد: در دوره اخباری‌گری در حدود قرن دهم تا دوازدهم، گرایش اخباری‌گری در حوزه نجف دارای آثار منفی زیاد بود اما یک نکته مثبت وجود داشت و آن تدوین جوامع روایی بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: تدوین بحارالانوار، وافی و وسایل الشیعه همه در دوره اخباری‌گری رخ داده است، اما متاسفانه در ۲۰۰ سال اخیر در حوزه گرایش‌های حدیث کمرنگ شده است، تا جایی که در بحث علم الحدیث و علوم همگن هنوز تعریف‌های دقیقی وجود ندارد و شاهد تداخل در علوم هستیم.

وی با اشاره به وجود بیش از 16 هزار حدیث در کافی این سوال را مطرح کرد که چند نفر تا به حال یک جلد از کتاب کافی را مطالعه کرده‌اند و اظهار کرد: کتاب شرح درخشان آیت الله آقا نجفی به لحاظ زحماتی که توسط دانشگاه علوم و حدیث کشیده شده و بازنویسی‌هایی که صورت گرفته، برای طلاب قابل استفاده می باشد.

شعبانی به دیدار خود در شروع طلبگی با آیت الله آقا نجفی اشاره کرد و گفت: امروز نیازمند آن هستیم که جوانان ما با روحانیت اصیل و با اخلاق که به آنچه می‌گوید عمل می‌کند، ارتباط بگیرد.

وی با بیان اینکه آیت الله آقا نجفی ارتباط قوی با بسیجیان و جوانان داشت، مطرح کرد: نوجوانان آن سال‌ها که با ایشان در ارتباط بودند، امروز جز افراد متخلق هستند، بنابراین امروز از جوانان می‌خواهیم که با مطالعه سیره و روش زندگی آیت الله آقا نجفی و امثال ایشان با عظمت‌های زندگی این افراد آشنا شوند و به یاد داشته باشند که هر جا نام این بزرگان بیان شود رحمت الهی نیز در آنجا وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات