نماینده مجلس:

مناطق آزاد به تولید کشور آسیب می‌زند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد محلی برای افزایش واردات است، گفت: افزایش تعداد مناطق آزاد به تولیدکننده و به صادرکننده‌های کشور ما آسیب می‌زند.
کد خبر: ۹۲۸۴۸۴۰
|
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد حسن آصفری،  درباره طرح افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور، اظهار داشت: افزایش مناطق آزاد امروز متأسفانه به یک کار تبلیغاتی برای دولت و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. امروزه شاهد آن هستیم که مناطق آزاد از هدف اصلی خود که تسهیل امر صادرات بود فاصله گرفته‌اند و به مکانی جهت واردات تبدیل شده‌اند. مناطق آزاد محلی برای افزایش واردات است.
وی افزود: قرار بود در مناطق آزاد طوری عمل شود که صادرات در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و بخش‌های دیگر تسهیل شود ولی امروز شاهد آن هستیم که کالاهای بنجل از همین مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند و یک مسابقه وارداتی در این مناطق صورت گرفته است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز بخشی از آسیب‌های تولیدکننده‌های کشور از همین مناطق آزاد است و به تهدیدی برای تولید داخلی تبدیل شده‌اند، گفت: تعداد مناطق آزاد کشور چین با آن همه گستردگی، یک‌سوم مناطق آزاد ایران هم نمی‌شود. افزایش تعداد مناطق آزاد به تولیدکننده و به صادرکننده‌های کشور ما آسیب می‌زند.
آصفری اضافه کرد: طرحی را در مجلس ارائه دادیم که امیدواریم بعد از تعطیلات مورد رسیدگی قرار گیرد؛ بر اساس این طرح، مناطق آزاد به همان اندازه که کالا وارد می‌کنند، به همان اندازه باید صادرات کالا داشته باشند. مخالفت شورای نگهبان با افزایش تعداد مناطق آزاد منطقی و درست است. افزایش مناطق آزاد جز منفعت تبلیغاتی برای نمایندگان مجلس هیچ خروجی‌ای ندارد.
گفتنی است، چندی پیش هم سید احسان خاندوزی، نایب‌‌رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: «میان سیاست‌گذاران کشور و کارشناسان در این خصوص اجماع وجود دارد و معتقدند که مدل فعلی مناطق آزاد در کشور چندان هم‌راستا با اهداف رشد تولید، افزایش توان صادراتی و ایجاد ‌ اشتغال پایدار نیست. مناطق آزاد در حال حاضر در مواردی متناقض با اهداف تولیدی و صادراتی به شمار آمده و بیشتر با رونق تجاری، آن هم با مبدأ وارداتی و حتی قاچاق هم‌راستا هستند.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار