خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای دیگر توسط آمریکا، بیان کرد: صلح امروز به این معنی است که هر چه آمریکا می‌گوید را باید بپذیریم.
کد خبر: ۹۲۸۶۶۳۲
|
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰

صلح امروز با آمریکا، تسلیم در برابر ظلم است

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در جمع طلاب و روحانیون با اشاره به مباحثی که اخیرا در سطح جامعه درباره صلح امام حسن (ع) مطرح شده است، اظهار داشت: در خصوص این واقعه تاریخی مطرح شده است که امام حسن (ع) در جواب برخی افراد که به صلح حضرت معترض بودند، فرمودند: این خواسته اکثریت مردم بوده است و لذا من هم صلح کردم.

وی با بیان اینکه این مساله در سطح عمومی و فضای رسانه‌ای مطرح شده است، گفت: به نظر می‌رسد درباره اینگونه مباحث باید بررسی علمی، تاریخی و تحلیلی انجام شود و فارغ از فضای سیاسی این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه به سادگی نمی‌توان در مورد مسائل تاریخی نظر داد و نیازمند تجمیع قرائن هستیم، گفت: واقعیت در خصوص این مساله که، چون اکثریت مردم خواستار صلح بودند و امام حسن (ع) صلح کردند یا خیر؛ این است که قضاوت تاریخی دقیقی برای این موضوع نداریم.

وی با بیان اینکه معاویه افرادی را برای صلح به خیمه امام (ع) فرستاد و آن‌ها همان کسانی بودند که شایعه صلح امام حسن (ع) را در لشگر پخش کردند، مطرح کرد: امثال مغیره پس از اینکه از خیمه امام حسن (ع) بیرون آمدند با صدای بلند فریاد زدند که حسن بن علی متمایل به صلح است و صلح را قبول کرده، در حالی که این حرف‌ها واقعیت نداشت.

شعبانی‌موثقی افزود: معاویه خودش با شایعات و صحبت‌هایی که مطرح می‌کرد، در لشکر امام حسن (ع) برای ایجاد صلح، زمینه‌سازی می‌کرد و با فتنه‌انگیزی به دنبال آن بود تا این طور القا کند که امام حسن (ع) خودشان به دنبال صلح است.

وی با اشاره به اینکه پس از بیرون آمدن مغیره و فریاد‌های او افرادی که مخالف صلح بودن به خیمه امام حسن (ع) حمله کردند، عنوان کرد: یکی از کسانی که بسیار مخالف صلح امام حسن (ع) بود، فرمانده لشگر حضرت بود و بر این اعتقاد بود که باید جنگ صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اگر بگوییم اکثریت موافق صلح بودند از لحاظ تاریخی قابل اثبات نیست، گفت: درست است که در جمع بزرگان آن دوران زمانی که حضرت شرایط را مطرح فرمودند، آن افراد گفتند که باید صلح کنیم، اما در طرف مقابل نیز خیلی‌ها پس از اعلام صلح به سمت خیمه حضرت حمله کردند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه تنها یک چیز در آن دوران از نظر تاریخی قابل برداشت و آن فضای پر هرج و مرج و پراکندگی و اختلاف در لشگر امام حسن (ع) است، گفت: از ۱۲ هزار نفری که در لشگر حضرت حضور داشتند، ۸ هزار نفر به همراه فرمانده لشکر عبیدالله با دریافت طلا و سکه به لشکر معاویه ملحق شدند.

وی با بیان اینکه این موضوع از نظر تاریخی قابل نقد است، مطرح کرد: همین اکثریت، زمان امام علی (ع) نیز این حرف‌ها را داشتند که حضرت در نهج البلاغه از مردم گلایه می‌کند و می‌فرماید زمانی که در تابستان به مردم می‌گفتم به جنگ برویم می‌گفتند هوا گرم است و زمستان می‌گفتند، هوا سرد است و در هر موردی بهانه‌ای می‌آوردند، بنابراین این مسئله از نظر تاریخی به لحاظ تجمیع قرائن قابل اثبات نیست.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان در پاسخ به این شبهه که آیا شرایط جنگ وجود داشت و امام نجنگیدند، گفت: امام حسن (ع) در پاسخ عبدالله زبیر که علت صلح را از ایشان جویا شد، فرمود: «مردمی با من بیعت کردند که مثل تو دل‌هایشان بیگانه، محبت‌هایشان دروغین و قدم‌هایشان ناپایدار است».

وی با اشاره به سوال دیگری که امام حسین (ع) از برادر خود در خصوص صلح پرسیدند، گفت: امام حسن (ع) در جواب برادر خود نیز فرمودند: «به همان دلیلی که پدرمان حکومت را واگذار کرد من نیز این کار را کردم».

شعبانی با بیان اینکه حضرت شرایط دوران خود را با دوران امام علی (ع) مقایسه کرده‌اند، عنوان کرد: حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه و خطبه شقشقیه توضیح داده‌اند که اگر من کمی جلوتر می‌رفتم از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه امام حسن (ع) برای آنکه اسلام بماند مجبور به سکوت و کنار آمدن با معاویه شد، گفت: در خصوص صلح امام حسن (ع) بحث اکثریت نیست، بلکه بحث موقعیتی است که برای حضرت ایجاد شده بود.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه شواهد فراوانی نشان می‌دهد که اگر امام حسن (ع) صلح کرد به لحاظ ضعف جامعه اسلامی بوده است، عنوان کرد: علت این صلح را باید عدم همراهی جامعه اسلامی در آن دوران بدانیم.

وی معاویه را فردی زیرک معرفی کرد و اظهار داشت: معاویه به همراه عمر و عاص آنچنان جامعه را فریب داده بود که اگر امام حسن (ع) را هم در جنگ شهید می‌کرد، اتفاقی که با شهادت امام حسین (ع) رخ داد، به وقوع نمی‌پیوست، همچنان که ایشان را هم شهید کردند و جامعه تکان نخورد.

امام جمعه همدان با اشاره به وضعیت فعلی کشور و اینکه برخی سیاستمداران تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور را مذاکره می‌دانند، گفت: آنچه که امروز مردم ما به آن نیاز دارند و برای آن‌ها مهم است تامین معیشت مردم و کنترل قیمت‌ها و نوسانات بازار است.

وی با بیان اینکه انسان از دیدن قیمت‌ها شرم می‌کند، مطرح کرد: انجام یا عدم مذاکره برای مردم مهم نیست، بلکه مهم اصلاح معیشت مردم است.

*۷ سال معطلی بر مذاکره، وضعیت اقتصاد و معیشت را بر مردم سخت کرده است

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه با وجود هفت سال مذاکره، وضعیت معیشت مردم بدتر شده است، گفت: اینکه حضرت آقا بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید دارند یک واقعیت مهم است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم بنابراین تا ما مشکل داخلی خودمان را حل نکنیم، مذاکرات مشکل اقتصادی ما را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل در مذاکره نشان داد که اهل منطق نیست، عنوان کرد: باید به جای آنکه تنها به دنبال مذاکره باشیم به دنبال راه‌های جایگزین آن که هم وجود دارد و هم موثرتر است، باشیم.

شعبانی به حضور رایزن‌های اقتصادی در کشور و در استان و گلایه‌های آن‌ها اشاره کرد و گفت: اگر هیچ تحریمی وجود نداشت برای رفع مشکلات باید با ۵۰ درصد توان، تلاش کنیم، اما اگر در اوج تحریم باشیم با ۸۰ درصد تلاش می‌توان مشکلات اقتصادی را برطرف کرد، اما عده‌ای که تنها به دنبال مذاکره هستند و رفع مشکلات را در مذاکره می‌بینند به دنبال تلاش و زحمت کمتر هستند.

وی ادامه داد: به طور قطع تحریم‌ها نیز در ایجاد مشکلات تاثیر دارد، اما مشکل اساسی نبود برنامه و مدیریت اقتصادی داخلی است، گاه گلایه‌هایی از رایزن‌های اقتصادی را می‌شنویم که مربوط به مدیریت داخلی است در حالی که متاسفانه با تنبلی تنها به فروش نفت و برطرف کردن مشکلات از این طریق عادت کرده‌ایم و کمتر به دنبال دوندگی و جهاد هستیم.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه امام حسن (ع) تنها یک راه حل در مقابل خود داشت، گفت: شرایط در آن دوران به نحوی بود که حضرت حتی به شهادت هم نمی‌توانستند فکر کنند و شرایط این اجازه را به ایشان نمی‌داد و حضرت مجبور به پذیرش صلح شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنبال جنگ نبوده و نخواهد بود، گفت: این سئوال مطرح است که چه کسی داعش را ایجاد کرده و در یمن و فلسطین دست به کودک‌کشی زده است، در این چهل سال جمهوری اسلامی به کجا حمله کرده است و تنها دفاع کرده است.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان افزود: چرا آمریکایی که دم از دموکراسی می‌زند و خود را مهد دموکراسی می‌داند، پس از آن که یک ملت به نام جمهوری اسلامی ایران گفته است که نمی‌خواهد زیر بار حرف زور برود، این همه مشکل برای او ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشور‌های دیگر توسط آمریکا، بیان کرد: صلح امروز به این معنی است که هر چه آمریکا می‌گوید را باید بپذیریم بنابراین صلح امروز با آمریکا به معنای تسلیم در برابر ظلم است.

شعبانی با تاکید بر اینکه امروز همه مسئولان باید در کنار هم مشکل مردم را حل کنند، عنوان کرد: رییس جمهور صحبتی در خصوص صلح امام حسن مطرح کردند که قابل نقد است، اما این مطلب دلیل نمی‌شود که فضای جدال رسانه‌ای در کشور ایجاد شود و به دوطرف توهین شود بنابراین باید همگان پایبند به اخلاق و به دنبال حل مشکلات مردم و دوری از فرافکنی بود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات