در گفت‌وگو با مداح اهل بیت (ع) پیرامون آلبوم «یادش بخیر» مطرح شد

مضمون اشعار و قطعات آلبوم موسیقی «یادش بخیر» نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی و ایثار و شهادت است

مداح اهل بیت زنجانی گفت:مضامین آلبوم «یادش بخیر» نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی است و ما بایستی این آهنگ‌ها را به شکلی بازآفرینی کنیم تا در تعیین مسیر برای نسل آینده مثمر ثمر واقع شود.
کد خبر: ۹۲۸۷۸۶۰
|
۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ آلبوم موسیقی «یادش بخیر»؛ با محوریت دفاع مقدس، بازسازی نغمات و مداحی‌های دوران جنگ تحمیلی با مضامین مذهبی و دفاع مقدس می‌باشد، که در ۱۰ قطعه تولید شده است.

آلبوم «یادش بخیر» یادآور مداحی‌ها دوران دفاع مقدس است که با صدای سید یوسف شبیری و سید محمود حسینی بازسازی و بازخوانی شده و از تولیدات واحد موسیقی حوزه هنری زنجان است که قطعات تولید شده در این آلبوم به زبان‌های ترکی و فارسی از سروده‌های استاد کلامی است.

این اثر موسیقی شامل قطعاتی، چون «الله اکبر»، «ای شهیدان»، «غوّاص»، «کلام دل»، «شهیدلره سلام اولا»، «یادش بخیر»، «سلام اولسون»، «شهادت»، «شهدای دوران»، «یادی خیر اولسون» است.

تنظیم و آهنگ‌سازی این آلبوم موسیقی را کیارش میرمحمدرضایی انجام داده و همچنین کمال خسروی تکنوازی تار و سه تار و محمد کیا نوازندگی فلوت این کار را بر عهده داشته‌اند. زهرا کاظم‌پور نیز طراحی صدای آلبوم موسیقی «یادش بخیر» را انجام داده است.

«سید یوسف شبیری» از مداحان اهل‌بیت (ع) در گفتگو پیرامون آلبوم «یادش بخیر» با اشاره به فعالیت‌های مذهبی و هنری خود در دوران نوجوانی که به واسطه نغمه‌سرایی آغاز شده بود، گفت: خاطرم هست در سال ۱۳۵۹ وقتی که جنگ شروع شد، من حدود ۸ سال داشتم و همراه پدرم خانه به خانه برای مرثیه سرایی به منازل خانواده‌های شهدا می‌رفتیم و همین موضوع سبب گردید که من فطرتاً دلم را به شهدای جنگ بسپارم، کسانی که خون خود را برای برپایی این نظام اسلامی و مکتب قرآنی و الهی نثار کردند و من از آن زمان یک نگاه ویژه و خاصّی به این موضوع و این مسیر پیدا کرد.

وی با اشاره به علاقه ذاتی خود به نغمه‌سرایی خاطر نشان شد: از آنجایی که پدر بزرگ من روضه‌خوان بودند و من نیز دوست داشتم در این زمینه روضه، سرود و یا نغمه‌های انقلابی بخوانم، به بهانه کار در کارگاه خیاطی پیراهن‌دوزی حاج آقا کلامی، و حضور ایشان موجب که راهی که درپیش گرفته‌ام برایم هموار گردد و ایشان شعر‌هایی را می‌سرودند و بنده در دوران نوجوانی به علاقمندی بیشتر به اهداف، در شکل‌های دیگری این نوحه‌ها و یا روضه‌ها را پیاده می‌کردم.

شبیری با اشاره به اینکه آلبوم «یادش بخیر» شامل ۱۰ قطعه موسیقی است که برخی ابداعی و برخی دیگر از آن‌ها بازخوانی آهنگ‌های قدیمی حوزه دفاع مقدس است، یادآور شد: در زمان گردآوری این نغمات و آهنگ‌ها، عمده چالش ذهنم این بود که؛ اشعار و قطعات آلبوم موسیقی «یادش بخیر» با مضامینی نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی و ایثار و شهادت باشد و ما بایستی این نغمات را به گونه‌ای بازآفرینی کنیم تا در تعیین مسیر برای نسل آینده مثمر ثمر واقع شود.

وی جبهه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس را الهام گرفته از فرهنگ امام حسین و یاران باوفایش عنوان کرد و افزود: حفظ آیین و زنده کردن شعائر عاشورا و عزاداری‌های به میراث مانده، از وظایف شرعی و عرفی متولیان و فعالان فرهنگی است، چون این شعائر و این فرهنگ آل‌الله، نشانه سال‌ها رنج و دشواری اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که، به دست ما رسیده و هزاران درس و پیام برای ما به ارمغان آورده است؛ که البته در این گفتگوی صمیمانه، میشد به راحتی در آن صمیمیت‌ها و اخلاص را در آیینه زلال و بی‌آلایش گفتگو دریافت نمود و درک کرد.

وی در خصوص آهنگ‌های آلبوم موسیقی «یادش بخیر» گفت: برخی آهنگ‌های این آلبوم بازسازی نغمات و مداحی‌های دوران هشت سال دفاع مقدس هستند و برخی دیگر در دوران حساس جنگ خوانده شده‌اند، وی ادامه داد: بیشتر اشعار این آلبوم سروده حاج آقا کلامی زنجانی و غالب آهنگ‌ها بومی زنجان هستند که به زبان ترکی و فارسی خوانده شده‌اند.

شبیری با اشاره به اینکه آقای «کیارش میرمحمدرضایی»؛ به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده این آلبوم موسیقی، نیز در جمع‌آوری این سرود‌ها ما را همراهی کرده‌اند، خاطرنشان شد: در بازسازی و تنظیم برخی از آهنگ‌های آین آلبوم، بازنگری‌هایی نیز صورت گرفته است.

وی در خصوص آماده‌سازی و فراهم کردن بستر مناسب برای ورود جوانان به حوزه فرهنگ دفاع مقدس و انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری آنان در این حوزه تاکیدکرد، اما بگونه‌ی که نگاه یک نگاه شعاری نباشد و اظهار کرد: متاسفانه نگاه ما به مسائل فرهنگی غالبا نگاه تشکیلاتی و صوری است و این موضوع باعث می‌شود که گاهی در کار ما گره‌ای بیفتد و افزود: وقتی که می‌گوییم شهید شمع تاریخ است یعنی شهید کسی است که با شهادتش به مسیری که ما می‌پیماییم نور می‌دهد و کسی که در این حوزه ورود پیدا می‌کند بایستی واقعا به آن موضوع اعتقاد داشته باشد. ضمن اینکه این موضوع به رفتار ما و به آنچه که در جامعه نمود می‌دهیم، برمی‌گردد؛ که البته گاه گاهی همین شعاری بودن موجب مشکلاتی می‌شود که باید از آن نگاه اجتناب ورزیم.

بطور کل در کار‌ها و حرکت‌های معنوی و الهی، آنچه که مهم است اعتقاد راسخ و ایمان قلبی و یقین است در درجه اول، و انجام آن بدون تردید در درجه بعدی، که موجب پیشرفت و صعود آن، و در نهایت مُنتج به زیبایی و خلقِ کار و اثر هنری کار را متجلی خواهد کرد.

به قول سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی: هنر تجلّی شیدایی است و شیدایی هرچه هست در عشق است و اگر نباشد این روح هنر نیز جز جسدی مرده بیش نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار