امام جمعه نوبران:

انقلاب اسلامی و عقلانیت لازم و ملزوم یکدیگرند

حجت الاسلام داخواه گفت:در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی، اسلام با سه‌گانه‌ی عدالت، عقلانیت ومعنویت معنا می‌شود.
کد خبر: ۹۲۸۸۷۲۷
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از ساوه امام جمعه نوبران در جمع پاسداران سپاه ناحیه ساوه گفت:در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی، اسلام با سه‌گانه‌ی عدالت، عقلانیت ومعنویت معنا می‌شود.این سه با هم محقق می‌شوند و از یکدیگر غیر قابل انفکاکند.عقلانیت، از پایه‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی و در عرض ایمان، مجاهدت و عزّت است.

داخواه افزود:در فرآیند جامعه‌سازی اسلامی، معنویّت روحِ کار، عقلانیت مهم‌ترین ابزار کار و عدالت جهت‌دهنده و ارزشگذار کارها در نظام اسلامی است.همچنین در ارکان تفکر و تمدّن اسلامی، عقلانیت در کنار نوگرایی و سماحت اسلامی قرار میگیرد.

امام جمعه نوبران گفت:رابطه ی عقلانیت با اندیشه و فرهنگ انقلابی اسلامی یک رابطه دو طرفه و دو سویه است. از سویی با توجّه به نشانه‌هایی از این قبیل، میتوان اینگونه تبیین کرد که قدرت تحلیل بالا و صحیح، قدرت شناخت دشمن و تحلیل مسائل منطقه از نشانه‌های احیای عقلانیت جامعه است و میتوان گفت که احیای عقلانیت در جامعه، ثمره‌ی انقلاب اسلامی است] و از دیگرسو انقلاب اسلامی، نتیجه‌ی گفتمان عقلانیت و محاسبه‌ و تحلیل عقلانی مردمِ انقلابی بوده است.

ایشان ادامه داد:مکتب امام یک مجموعه کامل است. دو بُعد اصلی در مکتب امام راحل، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است. بُعد معنویت امام راحل ما صرفاً با تکیه‌ی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت.اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود و به کمک الهی باور داشت.در بُعد عقلانیت‌، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است.

دادخواه گفت:عقلانیت، از اسلام گرفته شده است. عقلانیت امام هم از اسلام است، معنویت هم معنویت اسلامی و قرآنی است، این بُعد هم از متن قرآن و متن دین گرفته شده است؛ بعد دیگر بُعد عدالت است. تکیه‌ی بر روی یکی از این ابعاد، بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا و انحراف می‌برد. این مجموعه کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت وهم مراقب معنویت بود و هم متوجه به بُعد عدالت بود.
ارسال نظرات