تربیت دینی از علم آموزی غیر اخلاقی پیشگیری میکند
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛همزمان با هفته پژوهش در سپاه وبه همت بسیج علمی-پژوهشی استان،اولین نشست از سلسله نشستهای علمی- تخصصی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر تربیت انقلابی دردانشگاه فرهنگیان با عنوان «رویکردی انتقادی به سکولاریزم تربیتی؛ بر پایۀ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی عضوهئیت علمی و معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به صورت مجازی در سالن اندیشه پردیس الزهرا(س) استان زنجان برگزار گردید.
در ابتدا، دکتر علی صحبتلو دبیر نشست مذکور با اشاره به همایش ملی «تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر تربیت انقلابی در منظومه فکری حضرت امام خمینی رحمهاللهعلیه و حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی» که قرار است در سال 1400 برگزار شود گفت: به منظور مشارکت هر چه بیشتر نخبگان، صاحبنظران، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در استان، معلمان، مراکز علمی دینی وحوزوی با همراهی مسئولین در تولید محتوا و اجرای مطلوب تر این همایش، پیش نشستی با عنوان «رویکردی انتقادی به سکولاریزم تربیتی؛ بر پایۀ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» به دانشگاه فرهنگیان استان زنجان محول گردید.
وی به مهمترین اهداف همایش پرداخت و گفت: اندیشهورزی، ایدهپردازی، نظریهپردازی و تولید ادبیات علمی در زمینه تعلیم و تربیت انقلابی و همچنین فرهنگسازی، گفتمان سازی و تبیین معارف انقلاب اسلامی در نظام فرهنگی، آموزشی و تربیتی کشور با رویکرد منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی از مهمترین اهداف همایش خواهد بود.
در ادامه دکتر کمال اوجاقلو سرپرست مدیریت امور پردیس های استان زنجان ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در این نشست، از انتقادات وارد بر کارآمدی آموزش و پرورش به عنوان یکی از دلایل مهم تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی یاد کرد و در این رابطه به سخنان رهبر معظم انقلاب به عنوان شاهد مثال اشاره کرده و گفت: مقام معظم رهبری در این مورد فرمودند:« آموزش و پرورش کنونی کشور ما، ساخته و پرداخته فکر ما و برنامه های ما و فلسفۀ ما نیست، بنای کار بر آن فلسفه ای نبود که ما امروز دنبال آن فلسفه هستیم».
وی به معرفی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عموم جامعه به عنوان رسالت ویژه دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: تبیین این سند در میان نخبگان دانشگاهی، مسئولان، کارشناسان و معلمان آموزش و پرورش ضروری بوده و برای عموم جامعه و دسترس پذیری آن برای ایشان نیز ضروری است؛ زیرا مردم جامعه در نظام مردم سالاری دینی حق دارند که نسبت به فلسفه تعلیم و تربیت فرزندانشان آگاهی و آشنایی کافی داشته باشند
اوجاقلو در ادامه به معرفی اجمالی این سند پرداخت و گفت: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران مجموعه ای از سه بخش «فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، « فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» و « رهنامه/ دکترین نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» است. «فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران» مجموعه قضایای مدلل برای تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت بر اساس مبانی هستی شناختی ( تبیین چیستی، چرایی و چگونگی واقعیت وجود)، مبانی انسان شناختی (تبیین چیستی و چگونگی و موقعیت انسان در هستی)، مبانی معرفت شناختی،(تبیین چیستی و چگونگی امکان و ماهیت شناخت، ارزش، انواع و ابزار شناخت و ملاک صدق قضایا)، مبانی ارزش شناختی ( تبیین چیستی، چرایی و چگونگی ارزش ها و رابطه آن ها با واقعیت، ثبات و تغییر و سلسله مراتب ارزش ها) و مبانی دین شناختی( تبیین چیستی، چرایی و چگونگی دین و جایگاه دین در زندگی انسان) است.
وی ادامه داد: « فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» مجموعه قضایای مدلل برای تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت براساس مبانی سیاسی(جایگاه تربیت در نظام سیاسی کشور و تاثیر نظام سیاسی در حوزه تربیت)، مبانی حقوقی(حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی خانواده و دولت اسلامی در تربیت فرزندان)، مبانی روانشناختی(چگونگی حیات آدمی از بعد روانشناختی فرد)، مبانی جامعه شناختی ( نقش محیط اجتماعی و شرایط تاریخی جامعه در تربیت) است.
مدیر پردیس الزهراء(س) زنجان گفت: تربیت در مبانی نظری این سند عبارت است از فرایند تعامل زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان، به صورت یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد برای دست یابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله؛ که برای تحقق این هدف، اهداف دقیق تری تحت عنوان ساحت های ششگانه تربیتی(ساحت اعتقادی، دینی و اخلاقی، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی، ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای، ساحت تربیت علمی و فناوری) مشخص شده است که می توان به مولفه های آن ها اشاره نمود.
وی در پایان فصل های هفتگانه سند(بیانیه ارزشها، بیانیه ماموریت، چشم انداز، هدفهای کلان، راهبردهای کلان، هدفهای عملیاتی و راهکار و چهارچوب نهادی و نظام اجرایی) را معرفی کرد.
در پایان حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی؛عضوهیئت علمی و معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در خصوص رویکرد انتقادی به سکولاریزم تربیتی به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به گستره مفهومی سکولاریزم تربیتی گفت: معنای سکولاریزم، گونه نظری-عملی سکولاریزم، سکولاریزم تربیتی یا تربیت سکولار و پیشینه سکولاریزم تربیتی-تربیت سکولار از مهمترین مفاهیمی هست که امروز درباره آنها به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت.
موسوی در بیان مفهوم سکولاریزم تربیتی گفت: اندیشه ای که بصورت نرم بوده و اساس تربیت دینی را مورد هدف قرار داده و قائل به حذف دین در تربیت یا حداقل محدود شدن آن است.
وی به گونه شناسی سکولاریزم تربیتی اشاره نمود و گفت: تربیت اخلاقی بجای تربیت دینی، آموزش (درباره) ادیان بجای آموزش دین، تربیت دینی غیراقراری بجای تربیت دینی اقراری، آموزش تجربه دینی (بمعنای معنویت/تجربه دینی سکولار) بجای آموزش دین، تاکید بر تربیت عقلانی (تفکر انتقادی) بجای تربیت دینی (عقل بجای دین)، تاکید بر تربیت علمی بجای تربیت دینی (علم بجای دین)، تاکید بر تربیت طبیعی بجای تربیت دینی (دین طبیعی/طبیعت بجای دین توحیدی) و تاکید بر آموزش صِرف دین از مهمترین گونه های قائلان به سکولاریزم دینی می باشد.
عضوهئیت علمی دانشگاه فرهنگیان به ابعاد دیگری از گونه شناسی سکولاریزم تربیتی اشاره نمود و گفت: نگاه فروکاهشی در برنامه درسی، (نگاه نهادی/قِسمی به دین) در برنامه درسی تربیت دینی، نگاه فروکاهشی به دین (تربیت دینی سکولار) ، تفسیر کارکردگرایانه از دین، اسلام سنتی (غیرسیاسی)، اسلام رحمانی (خالی از مقاومت، جهاد، ایثار، شهادت و ...)، سکولاریسم اسلامی، نگاه تقلیلی در منابع انسانی (از معلمان و مدیران) و نگاه تقلیلی در ساختارها و فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری از دیگر نگاه های این حوزه می باشد.
وی در رد این نظریه که اگر می خواهی عالم باشی باید دین را کنار بگذاری و بالعکس گفت: در دین اسلام از مهد تا لحد به یادگیری علم سفارش شده و در بعضی مواقع علم جویی واجب شمرده شده است. به عنوان مثال یکی از اعمال شب قدر علم آموزی می باشد و این اهمیت علم در نگاه دین می باشد.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: تربیت دینی باعث می شود تا جلوی علم آموزی غیر اخلاقی گرفته شود. چرا باید مردم آفریقا بعنوان موش آزمایشگاهی در خدمت علم غرب باشند. اصولاً مخالفت اسلام با مواردی است که علم جدای متافیزیک باشد.
وی در پایان به مبانی سکولاریزم تربیتی پرداخت و گفت: از مهمترین مبانی می توان به علم گرایی (ساینتسیم) و عقل گرایی اشاره نمود و افراط گرایی و تک عاملی نگاه کردن به عقل، جفا به حوزه تربیت می باشد.