خبرهای داغ:
جانشین قرارگاه پیشرفت سپاه ولی عصر(عج)خوزستان از آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در دهستان‌های استان با همکاری دامپزشکی خوزستان جهت جلوگیری از شیوع بیماری ها و تقویت معیشت و اشتغال مردم خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۴۹۱۶
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

به گزارش بسیج سرگرد پاسدار مصطفی مجدی نسب روز دوشنبه در محل سپاه ولیعصر(عج) خوزستان در این خصوص اظهار داشت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در ۳۰۰ نقطه هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همکاری اداره کل دامپزشکی استان آغاز شده و تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته در این قرارگاه سعی شده تا پایان طرح واکسیناسیون و در سال ۱۴۰۰ تمامی نقاط هدف از وجود بیماری های دامی و آفات پاک شده و مشکلات تاثیرگذار در حوزه معیشت و اشتغال مردم به حداقل برسد.

جانشین قرارگاه پیشرفت سپاه ولی عصر(عج)خوزستان ادامه داد: گروه‌های جهادی در کنار مردم منطقه در این طرح نقش موثری دارند و امید است در زمینه دام های سبک و سنگین که یکی از محورهای اصلی اشتغال در این مناطق است دیگر در سطح استان مشکلی مشاهده نشود.

واکسیناسیون فراگیر، آموزش و ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری های شایع در جمعیت‌های دامی است و در این زمینه طرح واکسیناسیون رایگان همزمان در سطح استان آغاز شده است.

یکی از بیماری های خطرناک در دام ها، بروسلوز است که به دلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است و علاوه بر بعد اقتصادی آن، این بیماری بین انسان و دام مشترک بوده که همین امر بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه افزوده است.

بیماری تب مالت، آبله و هاری نیز از دیگر بیماری هایی شایع در بین دام ها به شمار می رود.

حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۴۵۰ هزار راس گاو ، گاومیش و شتر به ارزش تقریبی ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در خوزستان وجود دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها