معاون دادستان مرکز استان ایلام گفت: پیشنهادات و راهکارهایی در راستای کمیسیون ماده ۱۰۰ پیش بینی و اجرا شده و پیگیری مسائل با تمام توان تداوم خواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۲۷۹۸۱
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، جلسه قرارگاه جهاد علم و فناوری بسیج استان ایلام ، با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه شهری ایلام ، با حضور معاون دادستان مرکز استان و جمعی از نخبگان استان تشکیل جلسه داد .

 در این جلسه محمود علی پور مسئول سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان ایلام با بیان اینکه بررسی مشکلات و چالشهای حوزه شهری نیازمند تدوین برنامه و پژوهشهای کاربردی است عنوان کرد : متاسفانه در چند سال اخیر با گسترش پدیده هایی همچون ضعف مسکن شهری ، عریض شدن بدون مجوز واحدهای مسکونی در مناطق و کوچه های کم عرض و عدم توجه به پدیده حاشیه نشینی ، توسعه پایدار حوزه شهری و شهرنشینی با مشکلات عدیده ای مواجه شده است .

 انتقادات بسیاری بر کمیسیون ماده صد وارد است

دکتر حاجی کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام نیز در این جلسه با اشاره به  کمیسیون ماه 100 شهرداریها عنوان کرد : این مرجع به عنوان بزرگترین مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی با انتقادات بسیاری مواجه است .

 وی ، ارائه مجوز اضافه زیربنا ، افزایش ارتفاع ساختمان ها ، عدم وجود پارکینگ کافی ، ساخت و سازهای غیر رسمی در مناطق حاشیه نشین و عدم توجه به پدیده سیلاب را از جمله مشکلات حوزه شهری ایلام برشمرد و اظهار کرد : متاسفانه در سالهای اخیر در برخی از مناطق شهری ، با تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز خصوصاً در حوزه حاشیه شهر ، توسعه فرهنگ شهری و شهرنشینی با چالشهای بسیاری مواجه شده است .

 ناوگان حمل و نقل عمومی ایلام به دست فراموشی سپرده شده است

دکتر محمد سلاورزی زاده از اساتید دانشگاه ایلام نیز بر ترویج و توسعه فرهنگ شهرنشینی اشاره کرد و اظهار داشت : با وجود اینکه در انقلاب صنعتی پدیده شهرنشینی رواج بسیار یافت اما متاسفانه فرهنگ استفاده صحیح از آن به طور کامل اجرا نشد و اساساً شهرنشینی در کشور های در حال توسعه با مشکلات عدیده ای روبرو است .

کارشناس حوزه برنامه ریزی شهری ، عدم وجود پایانه مناسب و عدم توجه به حمل و نقل عمومی را مشکلات حوزه شهری ایلام برشمرد و تصریح کرد : احداث پیاده راه در سطح شهر ایلام از کارکردهای مناسب شهری بوده ، اما در صورت فراهم نشدن سایر شرایط موجود ، این فرصت ممکن است در آینده نزدیک به یک تهدید جدی تبدیل شود.

دکتر سلاورزی زاده بر توسعه حمل و نقل عمومی بر محور استراتژیک تاکید کرد و اظهار داشت : اولویت بندی مسائل و مشکلات ، ساماندهی مشاغل غیر رسمی و برنامه ریزی جدی جهت کنترل پدیده ترافیک در مرکز شهر از جمله مسائلی است که نیازمند توجه جدی مسئولان حوزه شهری ایلام است .

 سند چشم انداز توسعه شهری در ایلام اجرایی گردد

 دکتر اسفندیار محمدی رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی بسیج استان نیز با ابراز خرسندی از اقدامات سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان در بررسی مسائل و مشکلات حوزه های مختلف استان عنوان کرد : سند چشم انداز توسعه حوزه شهری که شامل بررسی کامل وضعیت موجود ، چالش ها ، فرصت ها و تهدیدات و راهکارهای عملیاتی است توسط جمعی از کارشناسان این عرصه در استان طی سالهای اخیر صورت گرفته و آماده اجرا می باشد.

وی ، بر حمایت جمعی مسئولان از اجرای پروژه مذکور تاکید کرد و اظهار داشت : استان ایلام از بسترهای مناسبی برخوردار بوده که در صورت حمایت مسئولان شاهد تحولات عظیم در حوزه شهری و گسنرش فرهنگ شهرنشینی خواهیم بود.

 کنترل تراکم ساختمانی در دستور کار قرار گیرد

مهندس شکاری مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری استان ایلام در این جلسه بر نقد کمیسیون ماده صد پرداخت و عنوان کرد : متاسفانه پدیده تراکم ساختمانی ، تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری در پی داشته که از جمله این معضلات می توان به مواردی همچون سلب امنیت حریم خصوصی افراد ساکن در برخی از محلات ، افزایش نرخ زمین های مسکونی ، تغییر کاربری و ساخت و سازهای عریض در مناطق کم عرض اشاره کرد .

وی افزود : متاسفانه کمیسیون ماده 100 با استفاده از ابزارهای غیر قانونی به زیر سوال رفته و نیازمند بررسی و نظارت جدی مسئولان است .

 بی توجهی به المان های شهری ایلام

دکتر محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام نیز در این جلسه نبود چشم انداز مناسب و عدم استفاده صحیح از شرایط و موقعیت استان را از جمله مشکلات اصلی استان برشمرد و اظهار داشت : استان ایلام از امتیازهای ارزشمندی همچون حضور در هشت سال دفاع مقدس ، دروازه عتبات عالیات و پیاده روی میلیونی اربعین حسینی برخوردار است اما در ورودیهای شهر هیچگونه المانی که پیام آور مفهوم و جایگاه استان ایلام در عرصه های فرهنگی ، علمی و دفاعی است تداعی نشده است .

وی ، با تاکید بر بازنگری ورودیهای شهری و توسعه صنعت گردشگری در استان اظهار کرد : شهرهای مختلف کشور دارای المانهایی هستند که در توسعه مبلمان شهری آنها تاثیر بسزایی داشته اما این مسئله در استان ایلام به صورت جدی به آن پرداخته نشده و نیازمند توجه جدی مسئولان است  .

 خط آسمان شهری در این ترسیم شود

مهندس شهبازی از دیگر اعضای این جلسه با تاکید بر مرمت سازی شهر ایلام اظهار کرد، مرمت سازی بخشی از حوزه زیبا سازی شهر بوده و در ساماندهي و تقويت فعاليت هاي مردمي و اجتماعي در عرصه فضاي شهري تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ، با تاکید بر نظم بخشی به خط آسمان شهری ایلام اظهار کرد : یکی از موثرترین عوامل پیشرفت فرهنگ شهرنشینی در کشورهای توسعه یافته ، نظم بخشی به فضاهای شهری و توجه ویژه به خط آسمان شهر است ، چراکه تجلی گر نمایی کامل از حوزه معماری شهرها با اصول والای اجتماعی ، فرهنگی و انسانی است.

 شهبازی ، با بیان اینکه تلاشها و فعالیتهای فعالان حوزه شهری در سطح شهرستان ایلام بر کسی پوشیده نیست ، بر رفع مشکلات حوزه شهری از جمله جریمه های راهنمایی و رانندگی و همیاری مسئولان با این نهاد اجتماعی تاکید کرد .

 مردم همراه و همیار شهرداری باشند

دکتر حبیب اله محمودیان از دیگر اعضای قرارگاه جهاد علم و فناوری استان نیز بر تبیین مشارکت مردمی در رفع مشکلات حوزه شهری اشاره کرد و اظهار داشت : مردم نیز وظیفه دارند با اجرای قوانین و مقررات همراه و همیار شهرداری باشند ، چراکه عدم اجرای صحیح مسئولیتها توسط مردم مشکلات حوزه شهری را دوچندان خواهد کرد .

وی ، جمع آوری نخاله های زیست محیطی در حاشیه شهر ، عدم توجه به بافت شهری در مناطق حاشیه نشین ،کم توجهی به بعد فرهنگی شهرنشینی و عدم توجه به قوانین و مقررات توسط راهنمایی و رانندگی را جمله مسائل و مشکلات حوزه شهری برشمرد.

استفاده حداکثری از ظرفیت های شهری

مهندس شکربیگی از کارشناسان سازمان نظام مهندسی استان نیز در این جلسه به بسترهای مناسب استان در حوزه شهری اشاره کرد و اظهار داشت : در حوزه شهری ایلام ظرفیت ها و پتانسیل های مناسبی داریم که نیازمند بررسی و استفاده صحیح از آنها هستیم  و سازمان نظام مهندسی بر حسب قانون در تمامی موارد و ضوابط کاری ، پای کار خواهد بود.

 نظارت جدی مسئولان در امر ساخت وساز و بافت شهری

دکتر محمد ایدی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ایلام نیز در این جلسه  بر نظارت جدی مسئولان امر بر ساخت و ساز و بافت شهری استان تاکید کرد و اظهار داشت  : امیدواریم با تلاش مسئولان و همیاری مردم زمینه کاهش مشکلات حوزه شهری و ارتقاء سطح فرهنگ شهرنشینی  فراهم گردد.

 

استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان استان در بررسی مشکلات حوزه های مختلف

دکتر رضا امیری مقدم معاون دادستان مرکز استان نیز در پایان این جلسه با قدردانی از پیگیری های قرارگاه جهاد علم و فناوری استان در بررسی مسائل و مشکلات استان عنوان کرد : استان ایلام در حوزه ی اجتماعی با مشکلات و مسائل متعددی روبرو است که دادستانی استان بر حسب قانون و بنابر تاکید رئیس محترم قوه قضائیه مبنی بر احیاء حقوق عامه ، پیگیری قاطع این مسائل را در برنامه خواهد داشت .

وی ، با بیان اینکه در راستای مشکلات حوزه اجتماعی کارگروهی در سطح استان تشکیل شده عنوان کرد : پیشنهادات و راهکارهایی در راستای کمیسیون ماده 100 پیش بینی و اجرا شده و پیگیری مسائل با تمام توان تداوم خواهد داشت

امیری مقدم ، با ابراز تاسف از عدم وجود ضمانت اجرایی برای بسیاری از مصوبات و قوانین عنوان کرد : برای بسیاری از پرونده ها در دادستانی پرونده تشکیل شده و قاطعانه با خاطیان برخورد خواهد شد .

معاون دادستان مرکز استان با بیان اینکه از ظرفیت علمی استان و نظرات کارشناسانه آنها استفاده خواهیم کرد اذعان کرد : استان ایلام از ظرفیت نخبگی ارزشمندی برخوردار است که متاسفانه این ظرفیت مغفول مانده و استفاده ی  بهینه ای از توانمندی آنها صورت نگرفته است ، اما دادستانی استان همواره آماده پذیرش نظرات ، راهکارها و پیشنهادات سازنده نخبگان استان در راستای رفع مشکلات حوزه های مختلف خواهد بود.

ارسال نظرات