خبرهای داغ:
در همایش روز ملی جمعیت مطرح شد،
برنامه‌ریزی‌ها در خصوص جمعیت تا کنون عمدتاً مقطعی و کوتاه‌مدت بوده و در بسیاری از برنامه‌ها فرایند‌های رشد جمعیت لحاظ نشده ، بر همین اساس تأکید می شود که دولت جدید، باید دولتی خانواده‌محور باشد.
کد خبر: ۹۳۴۳۸۶۳
|
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

سی ام اردیبهشت، مراسم گرامیداشت روز ملی جمعیت با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در بیمارستان نجمیه تهران برگزار شد.

سالن همایش های بیمارستان نجمیه تهران که از معدود بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی مادران و کودکان است امروز میزبان تعداد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان و متولیان فرهنگی کشور، متخصصان و جمعیت شناسان بود و این اتفاق در حالی افتاد که ساعتی بعد از آغاز این مراسم سالن همایش ها جلوه ای زیبا از حضور خردسالان و کوکانی یافت که به همراه مادران و پدران جوان زیر ۴۰ سال سن یافته بود.
مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز و با سخنرانی ‎حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه یافت وی در بخشی از سخنان خود با تأکید بر جامع‌نگری و دوراندیشی و حکمت مقام معظم رهبری در خصصوص مسئله جمعیت، بیان کرد: در نگاه جمعیت‌شناسی، الگوواره حاکم در کشور بحث کنترل جمعیت بود و سیاست‌های کنترل جمعیت در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد و تأثیر نیز می‌گذاشت. این دکترینی بود که از غرب آمد و فقط هم در ایران نبوده است.

‎دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یک روز، تأخیر در حوزه جمعیت و افزایش جمعیت را دارای پیامدهای ناگواری برای کشور دانست و مهمترین سیاست در این زمینه را قوی کردن بنیه جمعیت و افزایش زاد و ولد و بالا رفتن نرخ جمعیت جایگزین و رسیدن به رشد منطقی در جمعیت کشور برشمرد.
وی در بخشی از صحبت های خود به مسئله کیفیت و کمیت جمعیت اشاره کرد و هر دوی آن ها را دارای اهمیت یکسانی دانست و افزود: کاربرد کیفیت جمعیت در مقابل کمیت جمعیت کار غلطی است. هر دو این موارد مهم هستند. بنیه جمعیت مهم است و کیفیت آن هم اهمیت دارد. کیفیت جمعیت زمانی حاصل می‌شود که به اهداف جمعیتی الهی توجه کنیم.
دکتر عاملی تأکید کرد: کیفیت جمعیت منوط به این است که ارزش‌هایی که خداوند برای انسان تبیین کرده مورد توجه قرار گیرد. تأکید بر سواد در هر زمینه و حیطه‌ای داریم، اما بر سواد معرفت اسلامی تأکید نداریم! امروز سواد، معرفت اسلامی است که نگاه حقیقی اسلام را به همراه داشته و جمعیت اگر جامعه تشنه زندگی سالم، صالح و بانشاط و با کیفیت است، این زندگی از مسیر تبعیت از قانون خدا تبیین می‌شود و سایر مسیر‌ها انسان را به انحراف می‌کشاند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت های خود به فرهنگ‌سازی در سبک زندگی سالم اشاره کرده و آن را مهم دانست و در مقایسه ای اهمیت سبک زندگی سالم را ارجح بر قانون گذاری دانست و گفت: هر چقدر هم نظام تشویقی قائل شویم تا جامعه به عنوان خواسته عمیق آن را دنبال نکند، با قوانین و سیاست‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد.
‎وی با تأکید بر لزوم مشارکت جامعه تخصصی با توجه به اثرگذاری آنها، اضافه کرد: جامعه علمی جمعیت باید با سیاست‌های جمعیتی همراه و جمعیت شناسان باید در این حیطه دغدغه‌مند باشند و حقایق را روشن کنند و صاحبان اندیشه در این زمینه، منطق صحیح و قابل قبولی را ارائه دهند. جامعه جمعیت‌شناسان کشور و سایر اندیشمندان از جمله حوزویان باید در این مسیر ایفای نقش کنند.
‎دکتر عاملی به اسقاط جنین اشاره کرد و اظهار داشت: مظلوم‌ترین موجود این جهان جنین است و بدترین کار کشتن اوست و با اشاره به فتواهای مراجع تقلید این کار را مگر در صورت به خطر ا فتادن جان مادر جایز دانست و افزود: به دلیل عدم وجود آمار درست از ارائه آمار در این زمینه خودداری می کنم.
وی در پایان با بیان اینکه باید به دنبال استقرار جامعه اسلامی باشیم، گفت: برای اینکه این امر به خوبی محقق شود باید در پنج سال آینده شاهد تغییر روند نرخ رشد جمعیت باشیم. در زمینه نرخ موالید، سال ۹۸ نسبت به ۹۷، با ۷۰ هزار تولد کمتر روبرو بودیم و این خطری برای جمعیت است.

حجت‌الاسلام رضا غلامی، مدرس و پژوهشگر فلسفه سیاسی و مطالعات فرهنگی و رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا از دیگر سخنران این همایش بود که طی سخنانی گفت: برای جمهوری اسلامی مقابله با چالش پیری جمعیت و جوان نگه داشتن جمعیت، موضوعی استراتژیک و مهم تلقی می‌شود. فارغ از موضوعات اقتصادی، اجتماعی و ... بحث جمعیت با پیشرفت همه‌جانبه کشور گره خورده است. نمی‌توان نسبت به پیری جمعیت بی‌توجه بود. اگر دستیابی به تمدن نوین اسلامی جزئی از آرمان و هدف نظام جمهوری اسلامی است، باید این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد. نخبگان باید با این جریان همراه باشند و با برهان و استدلال و منطق و عقلانیت این رویه را در پیش گیرند.
وی با تأکید بر اینکه مجلس دوره قبل موضوع قوانین مربوط به جمعیت و تصویب آن را کنار گذاشت و اصلاً اولویتی در این حیطه قائل نبود، گفت: خوشبختانه در مجلس دوره جدید این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و قوانینی نگاشته شده است. البته با تصویب قانون همه چیز تمام نمی‌شود بلکه همه چیز تازه شروع می‌شود. در این میان نباید از نقش مردم و تشکل‌های مردمی غافل شد. با اعمال حکومتی و اجرایی نمی‌توان به اهداف دست پیدا کرد. باید مردم به صحنه بیایند و این موضوع تبدیل به گفتمان مسلمی بشود و شعار عمومی مردم باشد. اگر این اتفاق نیفتد، صرف انجام اعمال حاکمیتی نمی‌تواند اهداف را محقق کند.

در بخشی از این مراسم همچنین فاطمه محمدبیگی، پزشک، متخصص طب سنتی و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی سخنان پرشوری را مطرح کرد و با خرده گیری از برخی جریان ها در به سخره گرفتن کارها و نظرات حمایان افزایش جمعیت گفت: اهمیت فهم مسئله جمعیت به اندازه خود آن مهم است. و به حل آن نیز کمک خواهد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه مسئله جمعیت مربوط به نظام و حاکمیت نیست، بلکه مسئله همه آحاد جامعه است و هزینه‌های سالمندی جمعیت متوجه تمامی افراد جامعه خواهد بود، افزود: برنامه ریزی های صورت گرفته در این زمنیه به هیچ وجه به چشم اندازه نظام توجهی نداشته است بلکه کوتاه مدت بوده و فقط ۴ سال پیش رو را هدف گذاری می کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که دولت جدید، باید دولتی خانواده‌محور باشد. اگرچه تغییر جهت با تغییر باور‌ها همراه است، اما سال‌ها زمان لازم است تا جایگزین باور‌های غلطی که نهادینه شده، فرهنگ درست و حقیقی باشد. در حوزه‌های باروری، سلامت زنان و دختران، غربالگری و مسائل مربوط به جمعیت و فرزندآوری، وظایف سنگینی بر عهده داریم. در مجلس قوانین کارآمدی تصویب شده و فکر می‌کنم باید در اجرای آن نیز خودمان کفش آهنین به پا کنیم.

طنین یاس

ارسال نظرات