یادداشت به بهانه خبر داغ این روزها؛

پنج نکته مهم درباره اعتراض به تائید صلاحیت‌های شورای نگهبان/ مشکل از کجاست؟

افزایش مشارکت به امنیت کشور و اقتدار نظام کمک می کند. پس با عدم حضور کاندیدای مطلوب گروهی از جامعه در واقع آنها شرکت نخواهند کرد و مشارکت پایین خواهد آمد.
کد خبر: ۹۳۴۵۵۴۹
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، نتایج بررسی تائید صلاحیت‌های شورای نگهبان مورد اعتراض برخی افراد و گروه‌ها قرار گرفت. اصلاح طلبان می‌گویند که ما دیگر کاندیدا نداریم، همتی و مهر علیزاده هم برای ما جدی نیستند. برخی حامیان گزینه‌های جبهه انقلاب هم معتقد هستند دیگر فضا رقابتی نیست؛ هرچند اگر لاریجانی و جهانگیری هم بودند بر طبق نظرسنجی‌ها در اندازه رقابت نبودند.

اما در این باره چند نکته گفتنی است:

یک. وظیفه شورای نگهبان کوتاه آمدن از ملاک‌های تائید صلاحیت و بازی با آینده کشور جهت افزایش مشارکت نیست. توسعه مشارکت وظیفه نخبگان، دولت، صدا و سیما، نهاد‌های فرهنگی، اجتماعی و ... است. شورای نگهبان، شورای هماهنگی مشارکت حداکثری نیست؛ نظر این شورا در مورد کاندیدا‌های انتخابات یعنی شهادت دادن اعضای آن و اطمینان دادن به مردم مبنی بر صالح بودن، مدیر و مدبر بودن و با تقوا بودن یک کاندیدا. حال سؤال این است که آیا می‌توان شهادت دروغ به مردم داد؟ در برابر این شهادت دروغ چگونه می‌توان در پیشگاه الهی، مردم و آیندگان پاسخگو بود؟

دو. اینکه گزینه‌های اصلاح طلبان شرایط ریاست جمهوری ندارند، مشکل از اصلاح طلبان است نه شورای نگهبان. از حضور فرزندان در کشور‌های متخاصم ملت ایران تا فتنه گری، مفاسد اقتصادی و سیاسی و حتی ارتباط با بیگانه مواردی است که اصلاح طلبان باید به حامیانشان درباره چرایی آن پاسخ دهند.

سه. البته اصلاح طلبان گزینه‌های دیگری برای ثبت نام داشتند که اتفاقا قابلیت احراز صلاحیت هم داشتند، اما یا خود فرد به دلیل عدم اقبال جامعه تمایلی به ثبت نام نداشت و یا به تعبیر آنچه خودشان می‌گویند بزرگان اصلاحات مانع از ثبت نام آن‌ها شدند.

چهار. افزایش مشارکت به امنیت کشور و اقتدار نظام کمک می‌کند. پس با عدم حضور کاندیدای مطلوب گروهی از جامعه در واقع آن‌ها شرکت نخواهند کرد و مشارکت پایین خواهد آمد. این همان نقطه‌ای است که مسئولان باید برای آن فکر کنند. تببین برکات افزایش مشارکت، چرایی رد برخی افراد و همچنین توانمندی حاضران در صحنه قطعا نظر بسیاری از افراد را تغییر خواهد داد. یقینا راه حل تائید صلاحیت افرادی که یقینا صلاحیت کشورداری را ندارند نیست.

پنج. همتی و مهرعلیزاده افراد گمنامی در جریان اصلاحات نیستند. همتی دوازده سال رئیس بیمه مرکزی بوده و مدیرعاملی بانک‌های ملی و سینا را در کارنامه خود دارد. در آستانه عهده دار شدن سفارت ایران در چین بود که به بانک مرکزی آمد و الان سه سال است که ریاست بانک مرکزی را عهده دار است. حزب کارگزاران هم از چندماه پیش همتی را یکی از کاندیدا‌های خود معرفی کرده بود. مهرعلیزاده هم معاون خاتمی بوده و در دولت روحانی هم استاندار اصفهان بوده است. در انتخابات سال ۸۴ هم یکی از اصلاح طلبان حاضر در صحنه در کنار کروبی و معین بود. پس جریان اصلاحات در این انتخابات آنچنان که وانمود می‌کنند بی گزینه نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار