امام رضا (ع) جایگاه بسیاری برای نماز اول وقت قائل بودند

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه گفت: امام هشتم به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمی داد، حتی در مهم ترین جلسات سیاسی و علمی امام به نماز اول وقت اهمیّت می داد.
کد خبر: ۹۳۵۲۵۱۱
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

همزمان با ولادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (ع) حجت الاسلام و المسلمین حسین ابوالقاسمی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه اظهار کرد: امام علی بن موسی‌الرضا (ع) در سال 183 ه.ق. به امامت رسید. ایشان تا سال 201 ه.ق. در مدینه بود. سپس در رمضان همان سال وارد مرو شده و به‌اجبار ولایت‌عهدی مأمون را پذیرفت. برخلاف انتظار مأمون روزبه‌روز محبوبیت امام در دل‌ها فزونی می‌یافت. لذا مأمون تصمیم به قتل آن حضرت گرفت. سرانجام آن حضرت در سن 55 سالگی، آخر صفر سال 203 ه.ق. به شهادت رسید و در طوس به خاک سپرده شد.

وی افزود: حضرت رضا (ع) درباره صفات شیعه می‌فرمایند: «شیعتنا الذین یقیمون الصلاه ویؤتون الزکاه ویحجون البیت الحرام و یصومون شهر رمضان ویوالون أهل البیت و یتبرئون من أعدائنا أولئک أهل الایمان و التقی ...». شیعیان ما چند برنامه در زندگی خود دارند که تا وقت مرگ به آن ادامه می‌دهند: اول نماز است که آن را بر پا می‌دارند، زیرا در قرآن آمده است که انسان‌های بی‌نماز اهل جهنم هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه ادامه داد: در روایتی آمده است که پیامبر (ص) با اصحاب خود از جایی می‌گذشتند که ناگاه سگ قوی هیکلی به شدت پارس کرد. اصحاب ترسیدند. حضرت فرمود: نترسید، بگذارید پارس کند. پارس‌های سگ که تمام شد، حضرت فرمود: این سگ با من حرفی داشت، لذا همین که چشمش به من افتاد گفت: یا رسول‌اللّه، خدا را شکر که مرا سگ آفرید، ولی انسان بی‌نماز نیافرید و ما را تکلیف به نماز نکرد. از این رو، راحت هستیم که به ما نگفته نماز بخوان تا شانه بالا بیندازیم و بگوییم نمی‌خوانیم! سگ هستیم و به نماز دعوت نشده‌ایم، ولی آن‌ها که به نماز دعوت شده‌اند و نماز نمی‌خوانند چه می‌کنند؟

ابوالقاسمی با اشاره به فضایل زیارت مقبره امام رضا (ع) گفت: حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌فرماید: کسی که قبر فرزندم را زیارت کند برای او نزد خدا هفتاد حج مقبول است. راوی می‌گوید: گفتم: هفتاد حج؟ فرمودند: آری، هفتصد حج. گفتم: هفتصد حج؟ فرمود: آری، هفتاد هزار حج. گفتم: هفتاد هزار حج؟ فرمود: چه بسا حجی که پذیرفته نشود؛ کسی که او را زیارت کند و یک شب در آن منطقه بخوابد مانند این است که خدا را در عرشش زیارت کرده است. گفتم: مانند کسی است که خدا را در عرشش زیارت کرده است؟ فرمود: آری، هنگامی که قیامت برپا می‌شود چهار نفر از اوّلین و چهار نفر از آخرین بر عرش قرار دارند، اما چهار نفر اوّلین: نوح و ابراهیم و موسی و عیسی است؛ اما چهار نفر آخرین: محمد و علی و حسن و حسین است؛ سپس نخ ترازی کشیده می‌شود- که خوبان را از بدان جدا می‌کند- پس زائران قبور ما با ما قرار می‌گیرند، از نظر برترین درجه، و نزدیک‌ترینشان به عطا و بخشش، زائران قبر فرزندم علی بن موسی الرضا هستند.

وی با بیان اینکه همه پیامبران و امامان و اولیای خدا حرمت نماز را به بهترین وجه حفظ می کردند و آن را با کیفیت بسیار عالی اقامه می کردند. پس از معرفت به خدا و اصول اعتقادات، بر همه چیز آن را مقدّم می داشتند، عنوان کرد: از منظر حضرت رضا(ع) هیچ عملی برتر و با ارزش تر از نماز نیست و آن را در اول وقت اقامه می کرد به همین جهت آن حضرت (ع) به «ابراهیم بن موسی» فرمود: «لاتؤخّرنّ الصّلوة عن اوّل وقتها الی آخر وقتها من غیر علّةٍ...؛ نماز را همیشه در اول وقت شروع کن و آن را بدون علت از اول وقت به تأخیر مینداز...»

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه تاکید کرد: امام هشتم به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمی داد. حتی در مهم ترین جلسات سیاسی و علمی امام به نماز اول وقت اهمیّت می داد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار