خبرهای داغ:

آذربایجان‌غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور

آذربایجان‌غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور به شمار می رود و می تواند در رشد صادرات نیز نقش آفرین باشد.
کد خبر: ۹۳۵۶۷۷۶
|
۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی اقتصاد و دارایی استان، ایران دارای بیش از ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار باغات مختلف است، سطح باغات سیب کشور ۲۵۰ هزار هکتار برآورد شده که سهم استانی چون آذربایجان‌غربی از آن، ۶۰ هزار هکتار است.

ایران چهارمین تولیدکننده عمده سیب جهان است. میزان تولید سالانه سیب کشور حدود ۴ میلیون تن بوده که از طریق صادرات می‌تواند قریب ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد. البته این امر در صورتی است که موانع متعدد صادرات این محصول برطرف شده و سیاست واحدی بین وزارتخانه‌های مختلف در قبال آن اتخاذ شود.

سیب یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی استانی چون آذربایجان‌غربی بوده و رتبه اول تولید آن در کشور با ۳۵ درصد مجموع تولید کشوری، مربوط به این استان است، آذربایجان‌شرقی، فارس و تهران در رتبه‌های بعدی تولید سیب قرار دارند.

میزان اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این محصول نیز بسیار زیاد است و به خاطر اینكه بیشترین سهم تولید سیب در كشور را دارد، می‌تواند سهم به سزایی در بهبود تولید، عرضه، بازاریابی و فروش این محصول به نفع كشاورزان داشته باشد همچنین ده‌ها هزار نفر در استان به درآمد این محصول وابستگی مستقیم و غیرمستقیم دارند.

چند سالی است که تمامی کارشناسان و مسئولان کشور از ضرورت عدم وابستگی به اقتصاد نفتی سخن گفته و اقتصاد مقاومتی نیز بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح‌شده است؛ اقتصادی که خبری از نفت و نگرانی از تحریم‌ها در آن جای نداشته و با اتکا به تولیدات داخلی کشور بتوانیم اقتصاد ایران را ارتقا ببخشیم.

در میان محصولات کشاورزی، محصول سیب جایگاه ویژه‌ای در این استان دارد و آذربایجان‌غربی را می‌توان قطب تولید سیب در کشور دانست. البته این محصول توانسته علاوه بر تأمین نیازهای کشور، جایگاه خوبی در سبد صادراتی استان نیز داشته است.گفت‌وگوی روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی با "بهنام تاج‌الدینی" نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه نیز مزیت‌ها اقتصادی و چالش‌های سؤال‌برانگیز تولید سیب‌درختی در این استان را بازگو می‌کند.

 استان آذربایجان‌غربی به‌عنوان قطب اصلی تولید سیب در کشور

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به اینكه وسعت باغ‌های استان 112 هزار هكتار است، می‌گوید: 53 هزار هكتار از این 112 هزار هکتار شامل حدود 47.3 درصد، زیر كشت درختان سیب قرار دارد. علاوه بر تولید بیش از یک‌میلیون تنی سیب در آذربایجان‌غربی، راندمان تولید نیز در این استان بسیار خوب است به‌طوری‌که از هر هكتار باغ 23 تن محصول به‌صورت متوسط برداشت می‌شود.  صادرات سیب از استان را تنها نمی‌توان مربوط به سیب تازه دانست، بلکه انواع فرآورده‌های آن نظیر آب سیب تازه نیز راه خود را برای صادرات به کشورهای مختلف جهان پیداکرده است.

 تاج‌الدینی این استان را قطب اصلی تولید سیب در کشور عنوان کرده و افزود: باوجود تحریم‌های ظالمانه، بخش کشاورزی با حداکثر توان در حال تولید و تلاش است و نه‌تنها محصولات کشاورزی کاهش نیافته بلکه تولیدات این بخش در سال جاری در آذربایجان‌غربی،۴۰۰ هزار تن نیز افزایش‌یافته است.

 افزایش ۳۰ درصدی تولید سیب در استان

 وی از تولید یک‌میلیون و 2۰۰ هزار تن سیب در استان خبر داده و می‌افزاید: از ابتدای پاییز ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی ذخیره‌شده بود که سازمان جهاد کشاورزی نگران باقی ماندن آن در سردخانه‌ها بود اما با صادرات این محصول، مشکل فاسدشدن سیب در سردخانه‌ها حل شد.

 تاج‌الدینی افزود: امسال شاهد افزایش۳۰ درصدی تولید محصول سیب نسبت به سال گذشته در سطح آذربایجان‌غربی بوده‌ایم.

 راهکارهایی برای افزایش میزان صادرات سیب

 با تأکید بر راهکارهای در نظر گرفته‌شده برای افزایش صادرات این محصول، تاج‌الدینی می‌گوید: توجه ویژه به زیرساخت‌ها ازجمله سورتینگ و بسته‌بندی، به‌روزرسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه‌ای در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است.

 نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه همچنین افزود: رفع موانع تعرفه‌ای در برخی از بازارهای هدف، رفع تعهد ارزی، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، نبود یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی به‌موقع و در حد کفایت و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل به کامیون‌های یخچال دار و همچنین کمبود حجم حمل و نقل ریلی و دریایی و هوایی از اهم چالش‌های پیش رو در جهت توسعه صادرات محصول سیب‌درختی استان است.

 صادرات محصول به کشورهای همسایه و آسیای میانه

 وی بسیاری از کشورهای همسایه و آسیای میانه را مشتری ثابت سیب استان دانسته و می‌گوید: این محصول در طول سال از طریق مرزهای مختلف به کشورهای همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود و نیز بازارهای جدیدی از جمله هندوستان نیز به مشتریان این محصول افزوده شده است.

 تاج‌الدینی تمامی شهرهای استان را محل کاشت و تولید این محصول دانسته و می‌افزاید: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.

 وجود ۱۵ واحد فعال تولید آبمیوه در استان

 نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه گفت: البته صادرات سیب تنها به شکل تازه آن، برای استان ارزآوری نداشته بلکه کارخانه‌های بسیاری در سطح آذربایجان‌غربی با تولید آبمیوه و دیگر فرآورده‌های این محصول، راه را برای ارزآوری بیشتر بازکرده‌اند به‌گونه‌ای که برخی کشورهای همسایه مشتری آبمیوه سیب و دیگر فرآورده‌های آن، محسوب می‌شود.

 کارشناس حوزه بازار سیب کشور با اشاره به آماری از تعداد کارخانه‌های تولید آبمیوه و کنسانتره آذربایجان‌غربی، می‌گوید: ظرفیت ۱۸ واحد کنسانتره و ۲۸ واحد آبمیوه استان به ترتیب ۹۹ هزار تن و ۲۹۲ هزار تن بوده و از ۱۸ واحد تولید کنسانتره موجود استان، ۱۶ واحد فعال و از ۲۸ واحد تولید آبمیوه، در حال حاضر ۱۵ واحد آن فعال است.

 تاج‌الدینی با اشاره به مشکلات اساسی کارخانه‌های تبدیلی آذربایجان‌غربی، تصریح می‌کند: کمبود نقدینگی و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مستقیم کارخانه‌ها از کشاورزان و تحویل غیربهداشتی محصولات کشاورزی از عمده مشکلات کارخانه‌های تبدیلی استان است.

 بسته‌بندی مناسب برای حفظ بازارهای هدف

 کارشناس حوزه اقتصاد سیب کشور وضعیت صادرات سیب از استان را روندی مطلوب دانسته و می‌گوید: باغداران و صادرکنندگان محصول باید برای حفظ بازارهای هدف، دقت کافی را بر روی کیفیت بسته‌بندی محصول داشته باشند چراکه یکی از مؤلفه‌های اصلی برای بالا بردن صادرات، توجه ویژه به بسته‌بندی است. اما یافتن بازارهای هدف علاوه بربسته بندی مناسب محصول نیاز به بازاریابی و مذاکراتی میان تجار استان با تاجران کشورهای هدف دارد که در طول سال، هیئت‌هایی از تجار استان برای بازاریابی و معرفی ارقام مختلف سیب به کشورهای مختلف سفرکرده و زمینه صادرات این محصول را به این کشورها آماده کرده‌اند.

 تاج‌الدینی می‌افزاید: خاک استان آذربایجان‌غربی مستعد برای کشت محصولات کشاورزی فراوانی است که در این میان، محصول سیب را می‌توان یکی از مهم‌ترین محصولات استان دانست که کشاورزان زیادی نیز از بابت پرورش و تولید این میوه، منتفع شده و کسب درآمد می‌کنند و به عبارتی تولید این محصول در استان به شکل مستقیم و غیرمستقیم،اشتغال‌زایی بالایی به همراه داشته است. هرچند علاوه بر اشتغال‌زایی این محصول، نمی‌توان سهم آن را در ارزآوری و اقتصاد استان نادیده گرفت. محصولی که اگر سیاست‌هایی برای تسهیل صادرات آن در نظر گرفته شود، می‌تواند بیش‌ازپیش در اقتصاد استان و حتی کشور نقش‌آفرین باشد.

 چالش‌های پیش رو

 نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه كمبود كانتینرهای یخچال دار برای صادرات سیب را از چالش‌های مهم بحث صادرات این محصول دانست و افزود: مدیریت زنجیره سیب كشور در آذربایجان‌غربی تأثیر بسزایی درفروش محصول سیب‌درختی استان خواهد داشت اما مشكلات زیرساختی نیز باید مرتفع شود.

 وی بازاریابی بدون توجه به كیفیت محصول را ازجمله مهم‌ترین مشكلات برخی تولیدات ازجمله سیب در آذربایجان‌غربی معرفی می‌کند.

 این فعال حوزه بازار سیب کشور می‌افزاید: متأسفانه اگر غفلت و بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی را به این مشکلات اضافه کنیم خیلی نباید منتظر ماند تا نه‌تنها بازارهای جدید از سیب‌های ایرانی محروم باشند بلکه بازارهای سنتی سیب کشور ازجمله عراق و افغانستان و…را نیز از دست بدهیم چراکه به‌جای چاره‌اندیشی و رفع مشکلات دیرینه این بخش همه مسائل جدیدی به موانع این بخش افزوده می‌شود.

 تاج‌الدینی عدم ساماندهی خرید سیب در کارخانه‌های صنایع تبدیلی، نبود سورت و بسته‌بندی، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول هرسال و نبود کامیون‌های یخچال دار،عدم استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کاهش مصرف آب و سموم شیمیایی و اجرای سیاست‌های تشویقی در راستای کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان‌غربی برشمرد.

این مقام مسئول بخش خصوصی گفت: در زمان حاضر اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار به‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تأمین می‌شود اما چند سالی است نبود مشتری و بازار مناسب، متضرر شدن اقتصاد کشاورزی و باغداران در کنار فراهم نبودن زیرساخت‌های صادراتی وعدم بهره‌مندی باغداران برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کاهش مصرف آب و سموم شیمیایی، موجبات گلایه و نارضایتی مردم و باغداران را فراهم کرده است.

 نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه راه‌حل توسعه بخش تولیدات كشاورزی به‌ویژه سیب را برندسازی دانست و گفت: سیب مناطق مختلف استان به‌طور مثال سیب‌های کوهپایه ارومیه، اشنویه و سیلوانا ازلحاظ كیفی و كمی توانایی تبدیل‌شدن به برند ملی را دارد و باید اقدامات تكمیلی جهت تحقق این امر انجام و در كنار آن نیز کارخانه‌های صنایع تكمیلی احداث شود.

 انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار