خبرهای داغ:

روایت یک بانوی کارآفرین سمنانی/ قالی‌بافی که رج به رج آرزوهایش را می‌بافد

ربابه خوشهنجار بانوی کارآفرین سمنانی می گوید: علاقه زیادی به این هنر دارم و با این امید که بتوانم هنرم را به دیگران آموزش دهم و به این واسطه به آنها کمکی کرده باشم، قدم در این راه گذاشتم.
کد خبر: ۹۳۷۴۵۱۶
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

این بانوی کارآفرین و پرتلاش در گفت و گو با خبرنگار بسیج در سمنان از عهدش با خدا که"هنرم بعد از مرگم هنرم باشد" می گوید و ادامه می دهد: حدود 30 سال است مشغول به کار قالی‌بافی و گلیم‌بافی هستم.

او می گوید: خدا را شکر می‌کنم که تا امروز به بانوان بسیار زیادی اعم از نیازمند و بی نیاز شامل بانوان خانه‌دار، زنان بدسرپرست، بی‌سرپرست و آنها که به لحاظ مالی ضعیف هستم و به عبارتی نیاز به یادگیری قالی‌بافی و گلیم‌بافی داشته اند تا امرار معاش کنند و زندگی شان را بچرخانند، این هنر را آموزش داده‌ام.

این بانوی پرتلاش کارآفرین که مجوز فنی و حرفه‌ای دارد و با ارگان‌های مختلف همچون صنعت و معدن و بسیج و کمیته امداد و بهزیستی و میراث فرهنگی قرارداد دارد و مشغول همکاری با این ارگان‌ها برای ارائه خدمات هر چه بهتر به بانوان علاقه‌مند به هنر قالی بافی در شهر و دیارش است، اظهار می‌کند: تا کنون با آموزش‌هایی که به بانوان داده‌ام توانسته‌ام بیش از 500 نفر را بیمه کنم.

خوشهنجار اضافه می کند: بانوان و کارآموزانم پس از فراگیری قالی بافی و گلیم‌بافی آزمون می‌دهند، مدرکشان را می‌گیرند و تحت پوشش بیمه مشاغل خانگی قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه قالی بافی جزو مشاغل سخت محسوب می شود، اکنون تعدادی از این بیمه شدگان بازنشسته شده‌اند و همین که به من تماس می‌گیرند و می‌گویند در هنگام نماز خواندن دعایت می‌کنیم که این نان را بر سفره مان گذاشتی برایم کافی است.

وی خاطرنشان می‌کند: سه کارگاه قالی بافی در حال حاضر دارم که یکی از آنها به نام کارگاه عشایری روستایی در خیرآباد است و مسئولان استانی و شهرستانی اعم از بسیج، دهیار خیرآباد، فرماندار سمنان، صنعت و معدن، کار و رفاه اجتماعی از آن سرکشی کرده‌اند و حمایت‌ها و کمک‌هایی را نیز داشته‌اند.

این بانوی پرتلاش با همان لهجه شیرین سمنانی می‌گوید: بعضی از بانوانی را که دستشان تنگ است و قادر به تهیه لوازم و تجهیزات اولیه قالی بافی را ندارند، برایشن خودم دار قالی را آماده می‌کنم، چله کشی می‌کنم، با نخ و همه وسایل مورد نیاز به آنها تحویل می‌دهم، آنها بافت قالی را انجام می‌دهم پس از اتمام کار هزینه بافت را به آنها می‌دهم و بافته‌ها را تحویل می‌گیرم.

خوشهنجار که قلب مهربانش و شور دستگیری به دیگران را می‌توان در کلامش یافت عنوان می‌کند: بنده هدفم این است که بیشتر به بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست و یا آنهایی که تحت نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی هستند، قالی‌بافی را آموزش دهم، آموزش به این بانوان نیز به این صورت است که آنها رایگان آموزش می‌بینند، شهریه شان را این نهادها به من می‌دهند.

وی از عضویتش از 35 سال قبل در بسیج می‌گوید و اضافه می‌کند: فعالیت در بسیج را دوست دارم و هدفم این است که خداوند متعال از من و کارم راضی باشد و هدفم از همان ابتدا صرفا کار کردن و کسب درآمد برای خودم نبوده است؛ دوست دارم هر جا هستم و هر کاری که می کنم به دیگران خدمتی کرده باشم.

این بانوی پرتلاش و کارآفرین نمونه سمنانی یک خواسته نیز از مسئولان استان و شهرستانش دارد و آن این است که جایی را به صورت متمرکز در اختیارش قرار دهند.

او می‌گوید: چندین سال است پیگیر این موضوع هستم و درخواستم را بارها با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در میان گذاشتم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده‌ایم، اگر یک کارگاه داشته باشم که بتوانم کارگاه خیرآباد و سمنان و یک کارگاه دیگرم را که همگی کوچک هستند به صورت متمرکز در یک جا مستقر کنم مسلم است که می توانم به بانوان بیشتری قالی بافی و گلیم بافی را به بهترین وجه ممکن آموزش دهم و زمینه خودکفایی آنها را فراهم کنم.

وی از جمله افرادی بوده است که کرونا نیز سبب تعطیلی کار و بارش نشده است و می‌گوید: با وجود شیوع کرونا اما کارگاه‌های قالی بافی که دارم را تعطیل نکردم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها