خبرهای داغ:
وزیر نیرو:

۸ شهر بزرگ کشور دارای تنش شدید آبی است

همدان-وزیر نیرو با بیان اینکه هشت شهر بزرگ کشور دارای تنش شدید آبی است، گفت: شهر همدان نیز جزء این هشت شهر قرار گرفته است در حالی که میزان بارش‌های استان همدان نسبت به اغلب نقاطی که تنش دارد، بالاتر است.
کد خبر: ۹۳۸۳۸۳۳
|
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶

۸ شهر بزرگ کشور دارای تنش شدید آبی است/ همدان جزء شهر‌های داری تنش شدید آبی است

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی اکبر محرابیان امروز در شورای هماهنگی مدیران آب و برق استان همدان که در سالن جلسات استانداری همدان برگزار شد، اظهار داشت: ۲۷ روز است که سال آبی ۹۹- ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم در حالی که ۵۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال قبل از آن را ثبت کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط سختی را تجربه می‌کنیم، افزود: امسال خشک‌ترین سال طی ۵۲ سال گذشته بوده است، نسبت به متوسط بارش ۵۲ سال گذشته ما ۳۷ درصد کاهش بارش داشتیم و در پشت سد‌ها امکان ذخیره‌سازی ۵۰ میلیارد مترمکعب داریم که در حال حاضر مجموعه آب‌های پشت سد‌های کشور حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب بیشتر نیست.

وزیر نیرو ادامه داد: در این شرایط باید آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت به نحو مطلوب تأمین شود و این امر می‌طلبد که با هنر مدیریت و با دقت و کار شبانه‌روزی و جهادی اقداماتی انجام شود و به نحوی مدیریت شود که مردم کوچک‌ترین آسیبی در این شرایط متحمل نشوند.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ درصد مصارف کشور در حوزه کشاورزی است، گفت: اگر در کشاورزی الگوی کشت و شرایط فصل و خشکسالی را رعایت کنیم و اقدام به کشت محصولاتی کنیم که کمتر مصرف آب داشته باشد، می‌توانیم با خیال راحت این شرایط را پشت سر بگذاریم.

محرابیان با اشاره به اینکه شرایط کشور در سال‌های اخیر به خاطر مسیر توسعه‌ای که طی کرده باعث شده که مصارف آب به شدت بالا رود، ابراز داشت: طی ۲۰ سال گذشته مصارف آب کشور از ۷۸ میلیارد متر مکعب به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است که این به معنای رشد و توسعه کشور است و معادل آن باید تولیدات صنعتی و کشاورزی ما به رفاه مردم و طراوت محیط زیست اضافه شده باشد، اما اگر تناسبی بین مصارف و منابع ما وجود نداشته باشد باعث تخریب منابع ما خواهد شد و باعث تنش‌های آبی خواهد شد و شرایطی به وجود می‌آید که ما دچار آسیب شویم بنابراین باید دست به دست هم بدهیم و شرایط را مدیریت کنیم.

*همدان جزء شهر‌های داری تنش شدید آبی است

وی با بیان اینکه هشت شهر بزرگ کشور دارای تنش شدید آبی است، تصریح کرد: شهر همدان نیز جزء این هشت شهر قرار گرفته است در حالی که میزان بارش‌های استان همدان نسبت به اغلب نقاطی که تنش دارد، بالاتر است، اما شرایط موجود ما را به اینجا رسانده است که شهر همدان نیز در جرگه این هشت شهر قرار بگیرد.

وزیر نیرو اضافه کرد: برای این هشت شهر برنامه‌ریزی کردیم و چهار شهر را به نحو مطلوب با اجرای پروژه‌هایی که شروع کرده‌ایم بررسی خواهیم کرد؛ که یکی از آن‌ها همدان است.

وی افزود: سفر امروز ما نیز برای همین موضوع است که هم شهر همدان و هم شهر‌های دیگری که در مسیر آبرسانی سد تالوار قرار گرفته‌اند را بررسی کنیم که حدود ۱۶۰ روستا در این مسیر قرار دارند.

محرابیان گفت: امروز وظیفه ما این است که با همکاران، مدیران و کارشناسان و قرارگاه خاتم الانبیاء که پیمانکار این طرح است تصمیم گرفتیم که این پروژه را طی دو فاز به مرحله بهره‌برداری نهایی برسانیم، فاز اول آن آبی به میزان نیاز امروز این منطقه منتقل می‌شود و با تکمیل آن کل آب مورد نیاز تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در فاز اول یک میلیون و ۲۰۰ لیتر آب باید منتقل شود و در فاز دوم باقی طرح انجام می‌شود، گفت: افق طرح ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر است که برای سال‌های بعد پیش‌بینی شده است که می‌توان برای هشت سال از این رقم عبور کرد.

وزیر نیرو عنوان کرد: ما باید تا قبل از فصل گرما منابعی را که به صورت اضطراری استفاده می‌کنیم، قطع کنیم و هرچه سریع‌تر با انتقال فاز اول آب‌هایی که به صورت اضطراری استفاده می‌کنیم به صاحبانش برگردانیم و فاز دوم را نیز در فصل بهار ۱۴۰۱ به پایان برسانیم؛ شهر‌هایی هم که در مسیر هستند نباید مغفول بماند، ۱۲ شهر در این مسیر داریم و آن‌هایی که تنش آبی دارند در همین فاز برای آن‌ها تأمین آب می‌شود.

وی افزود: در حوزه آب با اجرای این طرح تقریباً استان همدان آرامش خوبی خواهد گرفت، این در شرایطی است که در خشکسالی خیلی شدیدی به سر می‌بریم.

محرابیان ابراز داشت: طرح فاضلاب همدان، جزء طرح‌های شاخص و برجسته فاضلاب کشور است و در عرصه بین الملل هم شاخص است و این طرح باید برای همه شهر‌های همدان و شهر‌هایی که طرح‌هایش کامل نیست الگو شود

وی تصریح کرد: شاخص‌های برخورداری همدان نسبت به متوسط کشور بهتر است، هم در آب شرب شاخص‌ها بهتر است و هم در برخورداری از آب روستایی که متوسط کشور ۷۵ درصد و در استان همدان بالای ۸۵ درصد است.

وزیر نیرو گفت: در موضوع برق در مجموع تولید و مصرف برق استان تراز است و امروز استان همدان به عنوان یک صادرکننده برق محسوب می‌شود و ظرفیت‌های استان ظرفیت‌های خوبی است.

وی با بیان اینکه همدان همواره جزء استان‌های اول کشور است، عنوان کرد: در انرژی‌های تجدیدپذیر مکانیزم آن به گونه‌ای است که افراد نخبه و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تکنیک‌هایی را استفاده کنند که بتوان راندمان را بالاتر گرفته و نیروگاه‌هایی با راندمان بهتر را ایجاد کنیم؛ استان همدان باید پرچم‌دار این موضوع شود و بتواند از انرژی خورشیدی و... استفاده کند تا بتوانیم نیروگاه‌های جدیدی بسازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار