مهارت آموزی حلقه گم شده در تربیت و بروز خلاقیت کودکان
علیزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: امروزه متاسفانه شاهد رشد کودکان بدون مهارت هایی هستیم که برای زندگی و مدیریت آینده جامعه نیاز است و تا زمانی که مربیان و معلمان به بخش تئوری در آموزش تکیه کنند کودکان مهارتی نخواهند داشت.
وی یادگیری همراه مهارت را از مهم ترین مباحث در بروز خلاقیت و تربیت آن ها برای پرورش نسلی عالم و عامل خواند و اظهارداشت: کودکان باید به صورت عملی بسیاری از موارد را تجربه کنند و تا تجربه ای نباشد آنچه فرا گرفته می شود تاثیری در زندگی و جامعه نخواهد داشت.
علیزاده اضافه کرد: کودک و نوجوان امروز که در عصر ارتباطات و اطلاعات زندگی می کند نیاز دارد آنچه را که فرا می گیرد تجربه کند و در نتیجه این تجارب است که خلاقیت ها شکوفا و استغدادهای آن ها شناخته می شود.
وی با اشاره به فعالیت دانش آموزان نخبه خانه نخبگان و تجارب علمی آن ها در این خانه و بروز استعدادها و شرکت آن ها در مسابقات ملی و بین المللی بیان کرد: چند نفر از این دانش آموزان با مواد دور ریز و ... با راهنمایی مربیان در مباحث علمی تجارب ارزشمندی داشتند که نمونه آن ساخت گرمکن خورشیدی و شرکت آن در مسابقات بین المللی جایزه مصطفی بود.
علیزاده ادامه داد: دیگر تجربه دانش آموزان این مرکز ساخت قایق خورشیدی، بالن و وسیله سنجش افزایش انبساط طولی فلزات بود که با مواد دور ریز و به دردنخور با کمک مربیان توانستند بسازند و در مسابقات بین المللی نور حایز رتبه شوند.
وی توجه به استعدادها را در این مرکز در قالب طرح شهید بهنام محمدی از مهم ترین محورهای تربیتی بسیج دانش آموزی در پرورش خلاقیت ها و بروز استعدادها دانست و یادآور شد: دانش آموزان پیش از انجام هر فعالیتی دور هم و در فضایی صمیمی در بارش فکری قرار می گیرند و بدون هیچ محدودیتی هر آنچه به ذهن شان می رسد بیان و مربیان یادداشت می کنند و سپس درباره آن ها بحث و به یک نکته واحد می رسند و فعالیت خود را آغاز می کنند.
علیزاده دیگر مزیت این نوع فعالیت ها را تربیت غیرمستقیم و فراگیری نکات اخلاقی برشمرد و گفت: در چنین محافلی کودکان بدون هیچ محدودینی مهارت های لازم زندگی را چه در زمینه اخلاقی، رفتاری و چه در زمینه علمی و عملی فرا می گیرند.