خرمشهر نماد مقاومت و اتحاد ملی کشور است

معاون فرهنگی قرارگاه شهید باقری سپاه گفت: برگزاری جشن فتح خرمشهر در استان جنگدیده ای همچون ایلام نشان از اتحاد و همبستگی مردمان این سرزمین شهیدپرور دارد.
کد خبر: ۹۴۳۵۱۷۶
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،سردار فتح اله جعفری شامگاه سه شنبه در جشن سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: با توجه به اهمیت راهبردی خرمشهر، عراق برای تصرف و حفظ خرمشهر با کمک همپیمانان و حامیانش سرمایه گذاری و برنامه ریزی زیادی کرده بود.

وی افزود: حضور گسترده و خودجوش بسیج مردمی و رزمندگان از اقشار و استان های مختلف نقش مهمی در طول جنگ به ویژه فتح خرمشهر داشتند.

معاون فرهنگی قرارگاه شهید باقری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: تصرف و حفظ خرمشهر برای عراق اهمیت زیادی داشت و برای زمین گیر کردن نیروهای ایرانی موانع متعددی ایجاد کرده بودند تا رزمندگان اسلام توان بازپس گیری خرمشهر را نداشته باشند اما عملیات بیت المقدس با چندین ماه مطالعه و بررسی رزمی و تاکتیکی توسط فرماندهان از جمله شهید حسن باقری نابغه و نخبه جنگ شکل گرفت.

سردار جعفری یادآور شد: عملیات فتح خرمشهر با وجود موانع طبیعی از جمله رودخانه خروشان کارون و موانع جنگی که صدام ایجاد کرده بود، تمام معادلات رزمی و نظامی دنیا را بهم ریخت، ولی نیروهای رزمنده ایرانی ضمن بازپس گیری خرمشهر، عراق را تا مرزهای بین المللی به عقب راندند و عقبه خرمشهر بر روی دشمن بسته شد.

وی اضافه کرد: هدف رزمندگان دفاع از مرز و بوم و گرفتن اسیر عراقی به جای کشتن آنها بود و از ۳۰ هزار سرباز عراقی حاضر در عملیات خرمشهر ۲۰ هزار نفر آنها به اسارت رزمندگان ایرانی درآمدند.

معاون فرهنگی قرارگاه شهید باقری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: صدام باتوجه به شکست های پی در پی در خرمشهر پنج نفر از بهترین و زبده ترین فرماندهان خود را اعدام کرد که حتی موجب حیرت فرماندهان ایرانی نیز شد چرا که خرمشهر تمام داشته اصلی صدام در جبهه های جنوب بود که آن را ناباورانه از دست داد و برای مردم ایران نیز فتح خرمشهر به جهت اهمیت آن به نماد مقاومت ملی تبدیل شد.

سردار جعفری ادامه داد: فتح خرمشهر با حضور نیروهای مردمی و رزمندگان داوطلب سازماندهی آنها و نبوغ جنگی فرماندهانی چون باقری و صیاد شیرازی میسر شد و به اذعان فرماندهان اسیر عراقی بازپس گیری خرمشهر امری غیرممکن بود.

 این جشن شامگاه سه شنبه در بوستان جنگلی چغاسبز با حضور جمعی از مسوولان دستگاه های اداری و نظامی و اقشار مختلف مردم به همت شهرداری ایلام برگزار شد.

برگزاری سرود، موسیقی و تئاتر محلی از دیگر بخش های این جشن بود.

همه ساله در تقویم ملی سوم خرداد ماه به نام فتح خرمشهر و روز مقاومت ملی نامگذاری شده است.

خرمشهر در طی یک عملیات طولانی موسوم به بیت المقدس سوم خردادماه سال ۶۱ بازپس گیری شد.

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار