زارعی:

نقطه‌ی امنی برای صهیونیست‌ها وجود ندارد

یک کارشناس مسائل سیاسی در برنامه‌ی گفتگوی ویژه خبری افزود: پس از شهادت حاج قاسم، منطقه برای نیرو‌های آمریکایی و صهیونیستی ناامن‌تر شده است.
کد خبر: ۹۴۳۹۵۵۰
|
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵

به گزارش خبرگزاري بسیج، سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: حتماً عزیزان اطلاع دارند که آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا بیش از ۳۴ پایگاه نظامی دارند و دو سرفرماندهی دارند، یک سرفرماندهی مربوط به نیروی دریایی می‌شود که در منامه مستقر است و یک سرفرماندهی در منطقه تحت عنوان فرمانده سنتکام شناخته می‌شود که فرمانده نظامی- عملیاتی آمریکا در غرب آسیا است؛ بنابراین یک حجم قابل توجهی از نیرو‌های نظامی را آمریکایی‌ها در منطقه ما مستقر کردند از ترکیه تا کشور‌های مشترک المنافع تا پایگاه‌هایی که در پاکستان، کشور‌های عربی جنوب خلیج فارس دارند، حجم عظیمی از نیرو‌ها در اینجا مستقر است. منتها در این که استقرار نیروی نظامی لزوماً به معنی اقتدار باشد، لازمه اش این است که این‌ها در اهداف خودشان موفق باشند، اگر یک نیروی نظامی بسیار گسترده و مجهز وجود داشته باشد، اما قدرت تحرک و عملیاتی به اندازه کافی نداشته باشد نمی‌تواند به عنوان یک عامل قدرت برای آن کشور محسوب بشود.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در منطقه بیش از ۳۰۰ هزار نیروی نظامی دارند، اما این نیروی نظامی امروز برای امنیت خودشان دچار مشکل شده است به گونه‌ای که ناگزیر شدند نیرو‌های نظامی که در عراق داشتند، کاهش دهند به خاطر این که به طور متوالی در معرض هجمه‌های مردم عراق قرار داشتند، در جا‌های دیگر هم آمریکایی‌ها نتوانستند امنیت نیروهایشان را فراهم کنند.

زارعی افزود: آمریکایی‌ها هیچ جا نیروی نظامی نمی‌برند مگر اینکه دو شرط امنیت جانی نیروهایشان و بحث کاپیتولاسیون را در آن کشوری که مستقر می‌شوند فراهم کنند، اما این دو شرط اکنون در عراق، سوریه و مناطق دیگر به خطر افتاده است.


آقای زارعی گفت: به محض این که آمریکایی‌ها اقدام به ترور سردار سلیمانی کردند جامعه آمریکا و هیأت حاکمه دچار یک دو دستگی و اختلاف اساسی شد. اختلافشان بر نمی‌گشت به این که کسانی مخالف به شهادت رساندن سردار سلیمانی باشند، آمریکایی‌ها در ضدیت و دشمنی با جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی متحد بودند، اما نگرانی از پیامد شهادت سردار سلیمانی، آمریکا را بلافاصله دو شقه کرد و ما هر چه جلوتر آمدیم بر تعداد کسانی در هیأت حاکمه آمریکا که با ترور مخالف شدند یعنی گفتند این به نفع ما نشده، امنیت ما را افزایش نداده اضافه شد.

وی افزود: به یک جمله‌ای از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در همان روز سیزدهم دی ماه که سردار سلیمانی در سال ۹۸ به شهادت رسید اشاره می‌کنم پلوسی در این صحبت می‌گوید نمی‌توان جان نیرو‌های نظامی، دیپلمات‌ها و دیگران را با انجام اقدامات نامناسب و تحریک آمیز بیشتر، به خطر بیندازیم. حمله دیشب تشدید خشونت‌های خطرناک را به دنبال خواهد داشت که حالا مشابه این را آقای ایلیوت آنگل که رئیس کمیته روابط بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا هم هست در همان روز بیان می‌کند و همین طور آدام اسمیت که رئیس کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم هست آمریکا را متهم می‌کند به این که درک نکرده که این موضوع چه پیامد‌هایی را داشته، می‌گوید نبود راهبرد منسجم، به بحرانی شدن روابط بین واشنگتن و تهران که اساساً متشنج است، منجر شده است. یعنی هیأت حاکمه را متهم می‌کند که در مسیر تشنج آفرینی حرکت کرده است.

زارعی گفت: همین یک ماه پیش بود که این فرمانده سنتکام در کمیته استماع مجلس سنای آمریکا شرکت می‌کند، در آنجا از او سؤال می‌کنند شما چه نسخه‌ای برای کنترل سپاه پاسداران دارید؟ می‌گوید ما اصلاً نسخه‌ای نداریم و نمی‌توانیم هیچ وعده‌ای بدهیم مبنی بر این که می‌توانیم رفتار‌های سپاه پاسداران را مهار کنیم، این فقط رفتار‌های سپاه پاسداران نیست که آمریکایی‌ها قادر به مهارش نیستند بلکه امروز شما می‌بینید که در جای جای منطقه آمریکایی‌ها ناگزیر به جا به جایی پادگانهایشان، مقرهایشان و نیروهایشان هستند.


 زارعی افزود: ترس و نگرانی بسیار شدیدی، به شکلی که کمیته صلح استکهلم در یک گزارشی که همین اخیر منتشر کرد، گفت طی سال گذشته که یک سال پس از شهادت سردار سلیمانی بود منظورش سال ۲۰۲۱ بود می‌گوید که هزینه نظامی غرب و به طور خاص به آمریکا اشاره می‌کند افزایش شدید پیدا کرده و به دو هزار میلیارد دلار رسیده و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نتوانستند نتیجه لازم را از این ترور بگیرند.


 زارعی گفت: در روز‌های اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بعضی دیگر از مقامات این رژیم تلاش زیادی کردند تا خودشان را در موضع عملیاتی، آفندی و موفق معرفی کنند ازجمله نخست وزیر اسرائیل آمد و در کنار تصویر شهید عزیزی که اخیراً در تهران به شهادت رسید تصویر سه نفر دیگر را که این‌ها اصلاً ترور نشده بودند، به شهادت نرسیده بودند و به دلایل دیگر به شکل عادی از دنیا رفته بودند عکس این‌ها را کنار هم قرار داد تا بگوید که ما قدرت داشتیم این کار‌ها را کردیم، اما واقعیت مطلب چیست؟ من یک آماری را خدمت شما عرض می‌کنم تا مشخص شود که اسرائیلی‌ها در چه وضعیت امنیتی به سر می‌برند.

وی افزود: در رژیم صهیونیستی یک نقطه‌ای وجود دارد، یک منطقه است به نام ۱۹۴۸ که بخش اعظم فلسطین اشغالی همین ۱۹۴۸ محسوب می‌شود که ۷۸ درصد خاک فلسطین است. اینجا منطقه‌ای است که اسرائیلی‌ها مدعی تثبیتند می‌گویند ما اینجا را دیگر برای خودمان تثبیت کردیم، دعوا سر سرزمین‌های ۱۹۶۸ است. حالا شما آمار عملیات‌هایی که فلسطینی‌ها در سال ۲۰۲۱ یعنی سال گذشته میلادی انجام دادند را ملاحظه کنید بینید وضع امنیتی این منطقه الآن به کجا رسیده است؟

 زارعی گفت: در سال گذشته برابر آمار‌هایی که وجود دارد ۱۰ هزار و ۸۵۰ اقدام مقاومتی در سرزمین‌های ۱۹۴۸ به وقوع پیوسته که این عدد در یک سال به این معناست که به طور متوسط روزانه ۳۰ عملیات در این جا؛ سرزمین‌های ۱۹۴۸ علیه اسرائیل به وقوع پیوسته. ۱۹۱ تیراندازی بوده در سال گذشته به سمت اهداف اسرائیلی، ۱۸ مورد انهدام خودروی ارتش اسرائیل بوده و سه مورد اسقاط پهپاد بوده در سرزمین‌های ۴۸، ۱۱۲ مورد حمله به تأسیسات و موقعیت‌های نظامی این مکان‌های صهیونیستی بوده. ۳۶۹۳ مورد درگیری فلسطینی‌ها با نیرو‌های اسرائیلی ثبت شده و ۱۰۹۴ مورد درگیری فلسطینی‌ها با شهرک نشین‌های صهیونیستی در اینجا ثبت و ضبط شده که چکیده و خلاصه این وضعیت است در حالی که اسرائیلی‌ها می‌گویند ما اینجا را تثبیت کردیم، این عملیات‌ها از تلآویو بوده که همین اخیراً یکی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی در خود تلآویو کشته شد و به هلاکت رسید کما این که عملیات‌ها در منطقه جنوب، منطقه بئرالصعب بوده در منطقه شمال جنین بوده در حیفا و جنوب حیفا بوده، در واقع آن آمار بیانگر این است که هیچ نقطه امنی برای اسرائیلی‌ها وجود ندارد.

وی افزود: ۱۰ هزار و ۸۵۰ عملیات فلسطینی به معنای این است که حتی روستا‌های آن منطقه هم برای صهیونیست‌ها دیگر امنیتی ندارد. سواحل امنیت ندارد، جنین، کرانه باختری و اسرائیلی‌ها آن طور که خودشان اذعان می‌کنند در یک وضعیت سقوط و اسقاطی قرار گرفتند کما این که اخیراً بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد این اوضاعی که جلو می‌رود این اوضاعِ اضمحلال و فروپاشی رژیم صهیونیستی است.



 زارعی اظهار داشت: وحدت و همبستگی در مقابل از هم گسیختگی، وضعیتی است که در فلسطین اشغالی از جهت صهیونیست‌ها و از جهت فلسطینی هاست یعنی ما در این سال‌های اخیر شاهد تشتت هر چه بیشتر در رژیم صهیونیستی بودیم. ظرف سه سال این‌ها چهار بار انتخابات پارلمانی ناگزیر شدند برگزار کنند و الآن هم در معرض انتخابات پنجم پارلمانی هستند. این غیر از این که معنای تشتت داشته باشد، معنای دیگری ندارد. یا همین که این‌ها خودشان زبان گشودند به این که ما از نظر اطلاعاتی دچار شکاف شدیم، در ما جاسوس پیدا می‌شود در حالی که موساد در دنیا که سرویس بسیار نام آور بوده است، اکنون صحبت می‌شود که در داخل خود این سرویس و در رژیم غاصب صهیونیستی، مرتب این‌ها می‌گویند ما مثلاً رئیس دفتر نخست وزیر می‌گویند این جاسوس بوده بازداشت شده، این نشان دهنده شکاف و فروپاشی است.

وی گفت: از آن طرف فلسطینی‌ها در چه وضعیتی قرار گرفتند؟ فلسطینی ها؛ فتح و حماس که در گذشته اختلاف داشتند، اختلافاتشان برطرف شده است و در کنار هم قرار گرفتند. فتح و جهاد اسلامی در کنار هم قرار گرفتند، تمام فصائل، گردان‌ها و گروهان‌های عملیاتی فلسطینی‌ها یک واحد منسجمی را تشکیل دادند، به همین نسبت در محیط منطقه‌ای هم هر چه جلوتر رفتند حمایت گسترده تری در سطح منطقه برای این‌ها پیدا شده است، اختلافاتی داشتند با سوریه برطرف شده و الآن روابطشان روابط بسیار خوب است با سوریه و در سطح منطقه هم این‌ها از یک جبهه مقاومت قدرتمندی که تجربه موفق هم جنگ با اشغالگران و هم جنگ با تروریست‌ها را داشته این‌ها برخوردارند در حالی که اسرائیلی‌ها ناگزیرند روی چه مانور کنند؟ روابط با دولت بحرین. خب چه کمکی به آن‌ها می‌تواند کند؟

زارعی افزود: روابط با دولت سودان، دولت سودان خودش الآن گرفتار انواع بحران هاست، چه کمکی می‌تواند کند. روی این موارد مانور می‌کنند برای این که ضعف خود را بپوشانند کما این که نخست وزیر اسرائیل می‌آید تصاویر دروغین کسانی که مثلاً در ایران این‌ها ترور شدند که ترور هم نشده بودند، سه نفر از این‌ها اصلاً ترور نشدند این‌ها را نشان می‌دهد برای این که قدرت خودش را نشان دهد در حالی که در همین یک ماه گذشته در داخل خود سرزمین‌های ۱۹۴۸ بیش از ۲۰ مورد افسران اسرائیلی کشته شدند، به درک واصل شدند که گزارشش را الجزیره هم منتشر کرد.

وی گفت: صهیونیست‌ها دارند تصویرسازی می‌کنند یعنی یک ماکتی درست می‌کنند از موفقیت، در حالی که طرف مقابلش دارد مرتب خاکریز‌ها را یکی یکی فتح می‌کند، بدست می‌آورد، انتخابات لبنان حزب الله را تثبیت کرد، انتخابات عراق؛ مقاومت را تثبیت کرد. ۲۷۵ نفر نماینده پارلمان عراق در این ماجرای اخیر همین دو سه هفته قبل این‌ها حکم کردند به این که هر گونه رابطه‌ای با اسرائیل جرم است و مجازاتی از حبس ابد تا اعدام دارد. این‌ها وضعیت واقعی است، ولی آن‌ها یک ماکت درست می‌کنند رابطه با بحرین، رابطه با مراکش، رابطه با امارات و روی این‌ها خودشان را سرگرم کردند، اما واقع مطلب این است که این‌ها قافیه را باختند در جای جای منطقه، در ایران یک دولت قدرتمند الآن سر کار است، وضع امنیتی ایران یک وضعیت با ثبات است، اما اسرائیلی‌ها در تبلیغات می‌گویند ما قرار است از این به بعد بازو‌ها را رها کنیم، به خود ایران هجوم ببریم. ما سؤال می‌کنیم دستاورد شما از حمله به بازو‌ها که از نظر قدرت خیلی کوچکتر از ایران هستند و ایران بسیار قدرتمند‌تر از هر کدام از این بازوهاست، سرنوشت شما در حمله به این بازو‌ها به کجا ختم شده؟ مگر پیروز شدید که حالا می‌خواهید به این پیکر قدرتمند حمله ور شوید؟

ارسال نظرات