شاهرود_ رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای استان سمنان از اجرای طرح‌های کهاد و نخلستان ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان سمنان خبر داد و بر همکاری موسسات آموزش عالی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۴۱۳۳۱
|
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

اجرای طرح کهاد و نخلستان سازمان فنی و حرفه‌ای برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهیبه گزارش خبرنگار بسیج، سیدحسین شاهچراغ در حاشیه بازدید از رقابت مهارت استانی چرم در مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران شاهرود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای است، بیستمین دوره ملی مهارت است، افزود: این دوره در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری و دو سال یکبار بصورت مسابقات جهانی برگزار می‌شود.
او خاطر نشان کرد: مسابقات ملی مهارت در رده جهانی اهمیت بسیاری دارد و محل ارائه توانمندی سرمایه انسانی کشور در جهان است.
مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان یا بیان اینکه در کشور امروز تکنسین و نیرو‌های فنی بیشترین نیاز است، تصریح کرد: با گسترش آموزش عالی در استان سمنان وضعیت جامعه بیکاری متفاوت است و ۵۸ درصد جامعه بیکاران استان را فارغ التحصیلان دانشگاهی شامل می‌شود که این نسبت در کشور ۴۴ درصد است و با توجه به نبود مشاغل مرتبط این موضوع آسیب هم شده است.
شاهچراغ یا اشاره به اینکه بعد مسابقات مهارت سازمان فنی حرفه ای، در سال ۱۴۰۱، آموزش دانشجویان در قالب طرح کهاد اهمیت دارد، گفت: در این طرح، برخی واحد‌های درسی با استاندار‌های مهارتی فنی حرفه‌ای تعریف و دانشجویان با گذراندن آنها، مهارت لازم را برای کسب و کار بدست می‌آورند.
او با تاکید اولویت مهم امسال این سازمان، مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است، افزود: با توجه به تحقیقات شاهرود هم مراکز دانشگاهی زیادی دارد، فرصت خوبی است که با کمک موسسات آموزش عالی، بتوانیم در بحث مهارت افزایی دانشجویان کار‌های خوبی انجام دهیم.
مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان سمنان تصریح کرد: با توجه به آمار بیکاری و شعار سال نیاز بر همکاری و همراهی بیشتر موسسات آموزش عالی و سازمان فنی و حرفه‌ای داریم تا در راستای مهارت آموزی و ورود بیکاران به کار تلاش کنیم.
او به کادر مجرب و پنج مرکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان شاهرود اشاره کرد و افزود: مرکز فنی و حرفه‌ای برادران و خواهران، مرکز تخصصی کشاورزی که جزو پنج مرکز مصوب کشور و مرکز ارتقا مهارت شهرک صنعتی و مرکز دومنظوره بیارجمند در این شهرستان فعال است که جزو مراکز با قدمت در استان هستند.
شاهچراغ با بیان اینکه در سفر مقام معظم رهبری به استان، مرکز آموزش تخصصی کشاورزی شاهرود مصوب و ساخته شد، گفت: این مرکز دو مشکل چاه آب و محوطه سازی داشته که مجوز حفر چاه اخذ شده و در سفر ریاست جمهوری به استان تکمیل این مرکز جزو مصوبات سفر است که یا تخصیص بودجه تکمیل می‌شود.
او با تاکید بر مهارت آموزی حین دوران تحصیل، در قالب طرح کهاد، به طرح نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز در حال پیگیری است تا بتوانیم بیکاران جویای کار را با حرفه آموزی جذب بازار کار مورد نیاز استان نماییم.
مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان سمنان با بیان اینکه بیستمین دوره مهارت در ۴۳ رشته برگزار و علاقمندان تا بیستم تیرماه مهلت ثبت نام دارند، افزود: این مسابقات در راستای شناسایی استعداد‌ها مورد توجه است که بعد از قبولی منتخبین با برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای مراحل بالاتر آماده می‌شوند.
شاهچراغ با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص دریافت هدایا از افراد حقیقی و حقوقی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، گفت: ما با این موضوع می‌توانیم کمک‌های خیرین را دریافت و در راستای اهداف این سازمان در آموزش فنی و حرفه‌ای صرف کنیم.
او با اشاره به مجموعه منازل سازمانی فنی و حرفه‌ای شاهرود نیز گفت: این مجموعه در قالب ماده ۲۷ به سرمایه گذار خصوصی با چهار میلیارد تومان سرمایه واگذار شده که در قالب مجموعه گردشگری اقامتی به بهره برداری برسد
مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه اعتبارات سازمان فنی و حرفه‌ای به گونه‌ای نیست که مواد اولیه را برای مهارت آموزان تهیه کند، خاطر نشان کرد: البته در تامین مواد مصرفی برای مهار آموزان تلاش داریم و در فروش محصولات مهارت آموزان نیز تلاش کرده تا در مهارت آموخته و بازار فروش ارتباط برقرار کنیم و با جذب حامی، مهارت آموزان کار را تولید و دستمزد بگیرند و با استفاده از ارکان‌های حمایتی تسهیلاتی برای راه اندازی کسب و کار فراهم کنیم.
او با تاکید بر تغییر ذائقه رخ داده در نسل جوان جامعه برای حضور در مشاغل دیگر که با این مسئله در کشور و جهان دست به گریبان هستیم، افزود: ۵۰ درصد کارآموزان دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و باید تلاش کنیم که نسل نوجوان و جوان سراغ حرفه آموزی بروند و نیاز به نهضت مهارت آموزی داریم.
شاه‌چراغ خاطر نشان کرد: مهارت آموزی دایره بسیار بزرگی دارد و دستور کار ما بوده است و در سنوات گذشته شاید امکان فراهم نبوده تا به بروز رسانی تجهیزات فنی و حرفه‌ای ورود پیدا کنند، اما در دو، سه سال اخیر تغییراتی ایجاد شده است.
او با اشاره به عدم امکان جذب مربی جدید در سازمان به طرح‌های جایگزین در این راستا توجه داد و گفت: ایجاد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای را توسعه و در کارخانجات و بنگاه‌های صنعتی نیز تعامل برقرار کردیم و مراکز دانشگاهی نیز با استفاده از اساتید دانشگاه فراهم شده و شیوه نوین مهارت آموزی در محیط کار واقعی انجام که هر صنفی که فعالیت می‌کند مجوز می‌دهیم با استاندار‌های سازمان فنی و حرفه‌ای بخشی از مخاطبین را پوشش دهند.
شاهچراغ با بیان اینکه آموزش دوگانه در دستور کار است که بنگاه‌های اقتصادی هفتاد درصد آن‌ها و سی درصد فنی و حرفه‌ای مشارکت می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها