خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: بارش باران و بروز سیل در مناطق مختلف استان به تاسیسات آب رسانی در شهرهای باغملک، بهبهان، صیدون ایذه، ماهشهر، بندرامام، رامهرمز و هفتکل خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۹۴۴۸۴۸۷
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

محمدرضا کرمی نژاد یکشنبه شب در گفت و گویی رسانه ای افزود: بارش شدید باران موجب ایجاد سیل در رودخانه های فصلی باغملک شد که بر اثر این سیل تاسیسات آبرسانی چاه شماره ۱ و ۲ چم مسی این شهر دچار خسارت شد که در حال حاضر آبرسانی به شهر باغملک با تانکر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تلاش برای پایدارسازی وضعیت آب رسانی به شهرهای متاثر از سیل به صورت شبانه روزی در حال انجام است ادامه داد: با اقدام های انجام شده تاسیسات آبرسانی شهر بهبهان و روستاهای تحت پوشش آن به حالت عادی برگشت.

کرمی نژاد افزود: آبرسانی به روستاهای تیله کوه ، دره نی سفلی، دره نی وسطی و دره نی علیا،روستای بیدبلند و روستای بیدزرد و روستای ویسی به دلیل وارد شدن آسیب به خط انتقال بطول دو کیلومتر قطع شده و آبرسانی به این روستاها با تانکر انجام شد که آبرسانی این روستاها از طریق شبکه ها در حال حاضر برقرار شده است .

وی با بیان اینکه تیم های عملیاتی آبفای خوزتان از ابتدای هفته جاری در آماده باش کامل قرار دارد، گفت: علاوه بر آماده باش تمامی تیم های عملیاتی، همه ماشین آلات سنگین و سبک و تجهیزات پشتیبانی و مولدهای برق اضطراری در سطح استان به حالت آماده بکار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: به منظور جلوگیری از کدورت آب ورودی به مخازن مقرر شده است که همه ادارات آبفا در شهرهای استان درصورت بروز سیل، نسبت به خاموش کردن تمامی چاه هایی که در بستر رودخانه حفر شده اند اقدام کنند به همین دلیل در صورت قطعی برق یا خارج شدن چاه ها از مدار بهره برداری، توزیع آب از طریق مخازن انجام می شود.

ظرفیت تمام مخازن ذخیره خوزستان تکمیل شده است

مدیرعامل آبفا خوزستان با بیان اینکه ظرفیت تمام مخازن ذخیره آب در شهرهای استان تکمیل شده است، ادامه داد: در بخش صیدون جنوبی به علت طغیان رودخانه الله بخشی از خطوط آبرسانی امامزاده عبدالله در این شهر بطول ۴/۵ کیلومتر دچار آسیب شده و آبرسانی در حال حاضر با تانکر انجام می شود.

وی افزود: خطوط انتقال فلزی چهار اینج روستاهای دوبند،کیستی و تنگ چویل از توابع صیدون را آب برد که در حال حاضر تیم های عملیاتی در حال جایگزینی و باز سازی شبکه هستند.

کرمی نژاد ادامه داد: به علت طغیان رودخانه هپرو، تاسیسات آبرسانی به منظور جلوگیری از ورود گل و لای به خطوط آبرسانی، توسط آبفا از مدار خارج شد که با فروکش کردن طغیان رودخانه تاسیات آبرسانی مجددا وارد مدار بهره برداری شد.

آبرسانی موقت به باغملک با تانکر

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل امروز به خطوط آبرسانی مربوط به باغملک است، گفت: هفت حلقه چاه تامین کننده آب شهر باغملک به دلیل سوختگی پنج دستگاه تابلو برق و آب بردگی در مجموع هشت کیلومتر از از خطوط آب رسانی، آبرسانی به کل شهر باغملک قطع شده که درحال حاضر تامین آب مناطق مختلف این شهر تا بازسازی کامل خطوط و تاسیسات با تانکر ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در بازدیدهای میدانق که امروز از تاسیسات باغملک انجام شد، تا کنون تابلوهای برق آسیب دیده و دو حلقه چاه وارد مدار شده و پنج حلقه چاه باقیمانده نیز به زودی وارد مدار بهره برداری می شود.

کرمی نژاد افزود: با توجه به وزش تندباد شدید در شب گذشته، دو دکل فشارقوی خط انتقال برق ۳۳ کیلولت مسیرکانال آبرسانی به شهرها و صنایع جنوب شرق خوزستان، واقع در کیلومتر ۴۳ کانال انتقال میان دو تاسیسات تقویت فشار منصوری ۱ و ۲ سقوط کرده و در حال حاضر پمپاژ ایستگاه های منصوری از طریق دیزل ژنراتورها انجام می شود.

وی ادامه داد: این امر موجب کاهش ۱۵ هزار مترمکعب بر ساعت دبی ارسالی ایستگاه منصوری ۲ و کاهش ۱۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ساعت دبی ایستگاه منصوری ۱ به شهرهای مقصد شده است.

مدیرعامل آبفای خوزستان اظهار داشت: آب رسانی به تمام مناطق زیر پوشش شرکت آب جنوب شرق خوزستان با تدابیر انجام شده بصورت پایدار و بدون وقفه در حال انجام است و هیچگونه خللی برای مشترکان آن شرکت بوجود نیامده است .

کرمی نژاد افزود: بر اثر فعالیت ناشی از سامانه بارشی در مناطق روستایی اندیکا و ایذه نیز وارد شدن خسارت‌ به تابلوها و ترانس های برق تاسیسات آبرسانی به این روستاها از مدار خارج شد که تیم های عملیاتی آبفا بلافاصله برای اصلاح و بازسازی آن و تداوم روند طبیعی آبرسانی به این مناطق وارد عمل شدند.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان اظهار داشت: بر اثر صاعقه آسیب هایی به ترانس ها و الکتروپمپ های شناور تاسیسات آب شهرهای هفتکل و رامهرمز وارد شده که اصلاح و باز سازی آن همزمان با سایر نقاط استان در دست اقدام است.و در حال حاضر تامین آب مشترکین در این دو شهرستان عادی است.

کرمی نژاد ادامه داد: در حال حاضر وضعیت تاسیسات در سایر شهرستان های خوزستان عادی و پایدار گزارش شده است.

سامانه بارشی مونسون از عصر جمعه گذشته وارد خوزستان شده و بارندگی و سیلاب در برخی شهرستان‌ها را موجب شده است. دیروز (شنبه) باران شدید و سیلاب شهرستان‌های شمال شرق به ویژه ایذه و باغملک را دربرگرفت و در اهواز نیز گرد و غبار و تندباد شدید رخ داد که باعث شد میزان آلودگی هوا به ۶۷ برابر حدمجاز برسد.

همچنین تندباد و سیلاب باعث شکسته شدن بیش از یکصد درخت بلوط در منطقه حفاظت شده شیمبار و مرگ و میز هزاران قطعه ماهی در گتوند شد.

اداره کل هواشناسی خوزستان، پیش از این با صدور هشدار سطح قرمز نسبت به نفوذ توده موسمی مونسون هند، اعلام کرد: تداوم، گسترش و تشدید فعالیت پدیده‌های همرفتی و موسمی و مونسون بر روی استان از هفتم مرداد تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعدازظهر) و سیلابی شدن مسیل‌ها به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی و خیزش گرد و غبار و احتمال وقوع توفان را در جلگه خوزستان موجب خواهد شد.

سیلاب‌های ناشی از پدیده مونسون از تاریخ اول مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این سیلاب‌‎ها ۲۴ استان کشور را دربرگرفته که ۶۹ نفر کشته و ۴۵ نفر نیز مفقود به دنبال داشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها