خبرهای داغ:
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان خبر داد

ساخت ۳۱ درصد از مدارس استان همدان توسط خیرین مدرسه‌ساز/تخصیص ۴۵۰ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور برای تکمیل پروژه‌های ناتمام فضای آموزشی همدان

همدان-مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با تاکید بر اینکه ۳۱ درصد از مدارس جدید الاحداث استان توسط خیرین مدرسه ساخته شده است، گفت: رشد اعتباری مشارکت مردمی نیز از سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۴۰۱ توسط خیرین، ۳۱ درصد بوده است.
کد خبر: ۹۴۶۷۴۵۴
|
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حمید شیرازیانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح عملکرد و اقدامات صورت گرفته در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان به نقش اثربخش خیرین مدرسه‌ساز در ساخت فضای آموزشی و توسعه کشور اظهار کرد: مدارس پایگاه تربیت نسل‌های آینده و پیشرفت، تداوم و موفقیت هر جامعه‌ای از مدرسه آغاز می‌شود بنابراین در این راستا جذب خیرین مسئله مهمی است که در سطح کشور نقش‌آفرینی می‌کند.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه دولتی وجود دارد که برای تمام مدارس، شناسنامه فنی ساختمان تهیه شده است، گفت: ۱۵ درصد از مدارس استان تخریبی هستند، ۳۰ درصد از مدارسی که در دست بهره‌برداری هستند قابلیت مقاوم‌سازی دارند و ۵۵ درصد با ضوابط و آیین‌نامه ساخته شده و مستحکم هستند.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان باتاکید بر اینکه دولت در راستای ساخت فضا‌های آموزشی اعتبار ات خاصی پیش‌بینی می‌کند، اما به دلیل تراکم دانش‌آموزی، رشد جمعیت و... پاسخگوی نیاز نیست و باز هم مدرسه‌سازی احساس می‌شود، اضافه کرد: جامعه خیرین مدرسه‌ساز در این راستا نقش‌آفرینی مثبتی داشتند.

وی از برگزاری بیست‌وچهارمین همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز استان همدان با تجلیل از ۴۰ خیر مدرسه‌ساز خبر داد و تاکید کرد: این همایش روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه با رویکرد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و با حضور ۴۵۰ خیر در سالن شهدای استانداری برگزار خواهد شد ضمن اینکه در یک اسفند ماه سال جاری همایش نیک‌اندیشان ویژه خیرین همدانی مقیم در تهران، برگزار می‌شود که از این ظرفیت نیز استفاده خواهیم کرد.

شیرازیانی با تشریح تاریخچه تشکیل خیرین مدرسه‌ساز در استان با بیان اینکه از سال ۷۷ تاکنون خیرین مدرسه سال ۳۸۰ میلیارد تومان تعهد داشتند که ۷۵ درصد آن به مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان تحقق یافته است، ادامه داد: تاکنون ۳۴۹ مدرسه در قالب ۲ هزار و ۱۴۶ کلاس درس و با زیربنای بالغ بر ۲۵۶ هزار متر مربع توسط خیرین مدرسه ساز در سطح استان ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۳۱ درصد از مدارس جدید الاحداث استان توسط خیرین مدرسه ساخته شده است، گفت: رشد اعتباری مشارکت مردمی نیز از سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۴۰۱ توسط خیرین، ۳۱ درصد بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه رویکرد دولت برای امر مدرسه‌سازی و استفاده از ظرفیت خیرین به نسبت ۵۰ درصد سهم خیر و ۵۰ درصد سهم دولت است، تصریح کرد: در روستا‌ها به نسبت ۳۰ درصد آورده خیر و ۷۰ درصد آورده دولت در راستای امر ساخت و ساز مدارس پیش‌بینی شده است.

وی به کمبود فضای آموزشی در استان و لزوم فرهنگ‌سازی برای امر مدرسه‌سازی و استفاده از ظرفیت خیرین و معتمدین در این راستا تاکید و بیان کرد: متاسفانه با وجود ساخت و ساز‌های ایجاد شده باز هم مشکل تامین فضای آموزشی وجود دارد، بنابراین نیاز ویژه به مدرسه‌سازی احساس می‌شود که امیدواریم بتوانیم خیرین را شناسایی و از این ظرفیت در امر مدرسه‌سازی استفاده کنیم.

*بخشی از استان در راستای ساخت و ساز مدارس مغفول مانده است

شیرازیانی با بیان اینکه بخشی از استان در راستای ساخت و ساز مدارس مغفول مانده و عمده اعتبارات در بخش‌هایی از استان متمرکز می‌شود، بر توزیع عادلانه آورده خیرین در سطح استان تاکید و اضافه کرد: برای ایجاد تعادل و توازن در این امر باید رسانه‌ها نقش آفرینی کنند.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۸ منابع ملی خوبی برای استان دریافت کردیم، اما اعتبارات استانی کفاف ساخت مدارس را نمی‌دهد و عمده اعتبارات ما روی تعمیر و تجهیز است و اعتبار پروژه‌های شاخص را از منابع ملی تامین می‌کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۶ میلیارد تومان برای برای تعمیر و تجهیز سرویس بهداشتی مدارس هزینه شده است، گفت: ۲۸ میلیارد تومان نیز برای سیستم‌های آموزشی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات منابع ملی برای آسفالت محوطه و ایزوگام مدارس استان همدان در سال گذشته اختصاص یافت، اضافه کرد: امسال نیز ۲۴ میلیارد تومان در این حوزه جذب می‌شود.

شیرازیانی با تاکید بر اینکه ۱۱ درصد از فضا‌های آموزشی استان همدان مربوط به مدارس غیر انتفاعی است، تصریح کرد: در سال جاری ۵۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات کلاسی تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵۰ میلیارد تومان توسطه خیرین نیک‌اندیش به حوزه نوسازی و تجهیز مدارس اختصاص یافته است، اضافه کرد: در سطح استان ۱۸۰ پروژه نیمه تمام شامل تعمیر، تجهیز و خرید وسایل آموزشی و ۲۰۸ پروژه ملی نیز در حال تخریب، بازسازی و ویژه فضا‌های ورزشی وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با تاکید بر اینکه در سفر رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان همدان ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های ناتمام فضای آموزشی مدارس اختصاص یافت، اضافه کرد: اقدامات دولت سیزدهم در راستای ساخت فضا‌های آموزشی، مناسب است و خیرین نیز نقش آفرینی مثبتی در ساخت فضای آموزشی دارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ درصد از فضا‌های آموزشی استان همدان مربوط به مدارس غیر انتفاعی است، ادامه داد: تجهیزاتی که برای مدارس دولتی خریداری می‌شود بر اساس اعلام آموزش و پرورش است.

شیرازیانی به ساخت ۵ مدرسه در استان توسط ۹ خیر خارج از کشور اشاره و بیان کرد: توسط این خیرین که چهار نفر از آن‌ها خانم هستند، چهار مدرسه دیگر نیز در حال ساخت است ضمن اینکه عمده خیرین ما در خارج از استان هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۷ مدرسه کانکسی در سطح استان خاطرنشان کرد: با اجرای طرح شهید پناهی در تلاش هستیم تا مدارس کانکسی که ظرفیت بیش از ۱۰ نفر را دارند اقدام به ساخت مدرسه و کلاس درس کنیم که در این راستا ۵ مدرسه شناسایی شده است که برای ان‌ها یک یا دو کلاس درس ساخته خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار