محمودی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج مطرح کرد؛

روستای فتح‌آباد، پیشرو در تولید کلزا/دو برابرشدن سطح زیر کشت با وجود کمبود بارش‌ها

مسئول بسیج جامع کشاورزی مرودشت گفت: با وجود برخی تغییرات اقلیمی از جمله کمبود آب و بارش، نه تنها سطح زیر کشت این محصول کاهش نیافته بلکه دو برابر نیز شده است.
کد خبر: ۹۴۷۵۷۵۵
|
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

فتح آباد، روستایی پیشرو در افزایش کلزا//افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی در استان فارس

اکبر محمودی مسئول بسیج جامع کشاورزی شهرستان مرودشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به ارتقای ظرفیت تولید محصول دانه روغنی کلزا در این بخش از استان فارس، اظهار کرد: روستای هدف ما برای تولید دانه‌های روغنی کلزار، فتح‌آباد است که حضور مربی جهش تولید و آموزش نکته‌های شاخص به کشاورزان این روستا، موجب مزیت‌هایی از جمله افزایش محصول دانه‌های روغنی کلزا شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان مرودشت، سطح زیر کشت محصول کلزا افزایش یافته است، افزود: با وجود برخی تغییرات اقلیمی از جمله کمبود آب و بارش، نه تنها سطح زیر کشت این محصول کاهش نیافته بلکه دو برابر نیز شده است.

وی با بیان اینکه فتح‌آباد، روستایی کشاورزی است و تقریبا کشاورزان آن در ارتقای تولید کلزا پیشرو هستند تصریح کرد: کشاورزان فتح‌آباد، کشت دانه‌های روغنی کلزا را به صورت مکانیزه انجام می‌دهند. کشت روی پشته این محصول، با آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود و شاهد افزایش این محصول نیز هستیم. محمودی گفت: در این روستا، تنوع کشت وجود دارد و محصولات گندم و جو و کلزا، عمده محصولات روستا در کشت هستند.  

این فعال بسیجی در حوزه کشاورزی با بیان اینکه چغندر قند، ذرت، علوفه و گوجه‌فرنگی از دیگر محصولات سطح زیر کشت در روستای فتح آباد هستند، ادامه داد: بیشترین واردات و وابستگی ایران، در محصول دانه‌های روغنی کلزا است. خوشبختانه اکنون سیاستی برای خودکفایی دانه‌های روغنی در پیش گرفته شده و ما توانسته‌ایم این محصول راهبردی را جدای از خودکفایی، به تولید محصولات جانبی دیگر آن از جمله «کنجاله کلزا» نیز برسانیم که در صنایع دام از آن، استفاده می‌شود. وی اضافه کرد: کنجاله کلزا، یک مرتبه در سال در شهرستان مرودشت و اواخر شهریورماه کشت می‌شود که برداشت آن، در اواخر خردادماه تا اواسط تیرماه است.

وی ادامه داد: اواخر خردادماه، زمان برداشت دانه‌های روغنی کلزای در سطح ۴۹۵ هکتار، از مزارع شهرستان مرودشت است. روستای هدف ما برای این محصول، روستای فتح‌آباد است که با خصوصیات و ویژگی‌های آموزشی که عنوان کردم، در هر هکتار ۴ هزار کیلوگرم محصول کلزا در این روستا برداشت می‌شود. این برداشت در مزارع دیگر شهرستان مرودشت ۳هزار کیلوگرم در هر هکتار است. محمودی تاکید کرد: سابقه کشت این محصول در منطقه از دهه ۸۰ شمسی است و طی سال‌های گذشته، بیشتر نیز شده است.

محمودی با اشاره به اینکه ارزش بالای کلزا تناوب زراعی است، گفت: به جز بحث سود اقتصادی و خودکفایی، کلزا تنوع زراعی منحصر به فردی نیز دارد. کلزا، زمین را مقوی می‌کند و پایش زمین را به دنبال دارد. جهت پایداری تولید در کشت گندم، تناوب کلزا پیشنهاد می‌شود تا علف هرز و فقر خاکی غالب، از بین برود. این محصول را میتوان سه تا چهار سال یک‌بار در یک زمین، کشت کرد. وی تاکید کرد: البته نباید استفاده از روش‌های نوین آبیاری خصوصا استفاده از آبیاری قطره‌ای و رعایت تاریخ کاشت مناسب و اصول فنی کاشت را فراموش کرد. با ترویج روش کاشت روی پشته و با آبیاری قطره‌ای در مصرف بذر، صرفه‌جویی قابل قبولی در مصرف آب صورت می‌گیرد و با عملکرد خوبی نیز مواجه خواهیم شد.  

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
آخرین اخبار