مدیر امور منابع آب خلخال گفت: از اول سال جاری تاکنون ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود شده است.
کد خبر: ۹۴۹۲۸۶۷
|
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در خلخال مسدود شد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، رضا شمسی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: انسداد چاه‌های غیر مجاز با هدف حفاظت و صرفه‌جوبی در مصرف آب‌های زیرزمینی در خلخال مورد توجه قرار گرفته و قرار است تمام چاه‌های‌غیرمجاز در این شهرستان مسدود شود.

وی با بیان اینکه هشت حلقه چاه غیرمجاز در خلخال به کنتور حجمی و هوشمند تجهیز شده است ، افزود: بمنظور صیانت از منابع آب و جلوگیری از دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها در سال جاری ۹ هکتار از رودخانه‌های این شهرستان آزادسازی، بازگشایی و لایروبی شده است.

شمسی اظهار کرد: همچنین ۱۰ برگ سند مالکیت با همکاری دفتر حقوقی شرکت برای زیرشاخه‌های رودخانه هروچای به مساحت حدود ۱۰۵ هکتار اخذ شده است.

وی درباره لایروبی رودخانه هروچایی افزود: ۱.۵ کیلومتر از طول این رودخانه با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار لایروبی شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای موجود حدود ۵۰۹ چاه غیرمجاز در استان اردبیل وجود دارد.

اضافه برداشت از سفره‌های زیرزمینی منجر به افت سطح سفره‌های زیرزمینی، فرونشست دشت و تسریع در فرایند فرسایش خاک می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه سفره های زیرزمینی به عنوان منابع استراتژیک محسوب می‌شود که طی هزاران سال ایجاد شده‌اند و کاهش منابع آبی این سفره‌ها به سختی امکان‌پذیر است.

شهرستان خلخال در ۱۱۴ کیلومتری اردبیل واقع شده است.

ارسال نظرات