خبرهای داغ:
حجت الاسلام نجاری:

مطالبه‌گری از ویژگی‌های یک جامعه پویا و با انگیزه است

همدان-مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: مطالبه‌گری از ویژگی‌های یک جامعه پویا و با انگیزه است و در درون خود نوعی آرمان‌گرایی را نمایندگی می‌کند.
کد خبر: ۹۵۲۲۳۹۶
|
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶

مطالبه‌گری از ویژگی‌های یک جامعه پویا و با انگیزه است

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام الیاس نجاری در مجمع استادیاران شبکه تربیتی صالحین استان همدان که در سپاه ناحیه ملایر برگزار شد، اظهار کرد: مطالبه‌گری از ویژگی‌های یک جامعه پویا و با انگیزه است و در درون خود نوعی آرمان‌گرایی را نمایندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه جامعه بدون مطالبه‌گری جامعه‌ای مرده و بدون آرمان است، افزود: مطالبه‌گری علاوه بر شناخت و بیان مشکل باید به ارائه راه‌حل و راهکار و تلاش برای رفع مشکل نیز بپردازد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور خط و مشی مشخصی برای مطالبه‌گری هنوز مشخص نشده است، عنوان کرد: از مراحل ابتدایی مطالبه‌گری شناخته معضلات و مشکلات و بیان آن به شیوه اصولی، عملی و صحیح است سپس باید مجدانه، مودبانه، مسئولانه، پرتلاش و مجاهدانه در مسیر مشکلات با دستانی پر از پیشنهادهای سالم و متقن گام‌های استواری را برداریم.

به گفته وی این مطالبه‌گری بایسته‌های فردی، روشی، فرایندی و دانشی دارد و باید جلسات متعددی برای آن برگزار کرد.

نجاری با اشاره به بایسته‌های مطالبه گری ادامه داد: نخستین اصل خیرخواهی است، غالباً در مطالبه‌گری‌های امروز خیرخواهی ضعیف است و یا نقد بدون ارائه راهکار و پیشنهاد و بعد گروهی، جناحی و باندی دارد است؛ اصل خیرخواهی درصد ضعیف دارد.

وی با بیان اینکه دومین اصل رعایت اخلاق و ادب در مطالبه‌گری است که این اصل هم ضعیف است، عنوان کرد: خوش خلقی، خوش زبانی، داشتن حُسن ظن، اجتناب از پیش داوری، رعایت انصاف و اعتدال، آبروداری، حفظ حرمت افراد، شجاعت، صداقت، قاطعیت، مسئولیت‌پذیری و مقابله با سیاه نمایی از جمله آداب مطالبه‌گری است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان سومین اصل مطالبه گری را آرمان‌گرایی دانست و گفت: گاهی در مطالبه‌گری‌ها آرمان‌گرایی نیست، مطالبه‌گری‌ها برخی اوقات فاصله زیادی با آرمان‌های نظام و حاکمیت دینی دارد.

وی با اشاره به اینکه اصل چهارم، مطالبه‌گری تشکیلاتی است، گفت: به طور قطع شایسته تعلیم و تربیت بسیج این است که به مطالبه‌گری به صورت تشکیلاتی انجام شود، شاید فردی و موردی نیز انجام بگیرد اما مطالبه‌گری تشکیلاتی اثرگذاری بیشتری دارد.

نجاری با تأکید بر مطالبه‌گری راهبردی افزود: منظور از مطالبه‌گری راهبردی ارزشگذاری موارد با توجه به توان و ظرفیت مطالبه‌گران است و برنامه‌ریزی و تدوین نقشه راه که توجه به این مهم باعث می‌شود در مسیری هدفمند قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: ما در مطالبه‌گری باید موقعیت‌شناس و زمان‌شناس باشیم، گاهی یک مطالبه‌گری باعث تضعیف نظام اسلامی می‌شود بنابراین باید در زمان مناسب به مطالبه پرداخت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به آموزش مطالبه‌گری با الگوهای بومی، اسلامی، ایرانی گفت: در نهایت مطالبه گری باید مستمر و پایدار باشد، اگر روحانی در ابعاد مختلف مورد نیاز جامعه و مردم وارد شود، موفق خواهد بود و می‌تواند ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه امام جماعت سرگروهی می‌تواند موفق باشد که از تمام ابعاد محله خود غافل نباشد، خاطرنشان کرد: حلقات صالحین را باید وارد میدان‌های مدیریت اجتماعی و فرهنگی کنیم؛ دخالت دادن اولیا در صالحین و جلب کمک‌های آنها در موضوعات مختلف می‌تواند در رسیدن به اهداف و کادرسازی به ما کمک کند.

 

خبرنگار: شهرام ذبیحی

انتهای پیام/

ارسال نظرات