توسعه کشت کلزا و کاملینا اولویت کاری باشد

تبریز- معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاوزی شهرستان ویژه مرند در جلسه هماهنگی کشت پاییزه به مسئولان حاضر در این جلسه توصیه کرد: در سال زراعی جدید توسعه کشت کلزا وکاملینا را در اولویت کاری خود قرار دهند.
کد خبر: ۹۵۳۳۴۱۸
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری با اشاره به تاثیر تاریخ کشت در عملکرد محصول گفت: طبق تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات کشاورزی استان، تاخیر در کشت می تواند تا ۳۰ درصد سبب افت تولید محصول شود و در صورت آبیاری دیرهنگام و تراکنش نامناسب درصد افت بالاتر می رود.

وی با توجه به اهمیت توسعه کشت دانه روغنی کلزا و قیمت مناسب خرید تضمینی آن و سطح ابلاغی کشت کلزا وکاملینا از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان برای سال زراعی 1402-1403به ترتیب 250 و 200 هکتار اعلام و به کلیه مسئولین حاضر در این جلسه توصیه کرد: در سال زراعی جدید توسعه کشت کلزا و کاملینا را در اولویت کاری خود قرار داده و با به کارگیری تمامی امکانات و نیروهای موجود زمینه توسعه کشت این محصولات با ارزش را فراهم کنند.  

الهیاری ادامه داد: از آنجا که بازه زمانی تاریخ کشت این محصول محدود است باید سریعاً کارشناسان اقدامات لازم جهت کشت را انجام دهند و هدایت و ترغیب کشاورزان به کشت، با برگزاری کلاسها و کارگاه های آموزشی جهت ارائه توصیه های فنی و علمی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در خصوص کشت کلزا به‌ مواردی از جمله مکان یابی، رعایت تناوب، نقش کودهای پایه، استفاده از ارقام مناسب بکارگيري مکانیزاسیون و آبیاری به موقع تاکید کرد.

 الهیاری با اعلام تامین شدن نیاز بذر کلزای شهرستان اظهار کرد: لازم است برای برنامه ریزی و هماهنگی کشت محصولات مختلف و توزیع عادلانه نهاده های کشاورزی هر یک از مسئولان مراکزجهاد کشاورزی اقدامات انجام شده را تشریح و اهداف و برنامه های آتی برای سال زراعی جدید را در اختیار مدیریت قرار دهند.

وی خاطرنشان شد: کشت کلزا در زمین های مرغوب باعث افزایش عملکرد و اقتصادی بودن این محصول با ارزش شده و به دنبال آن موجب ترغیب و تشویق کشاورزان برای کشت دانه روغنی کلزا در شهرستان می شود.

معاون رئیس سازمان ومدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند، از مسئولین و کارشناسان مراکز و دفاتر مدیریت جهاد کشاورزی خواست با توجه به شرایط کم بارشی و کم آبی شدید در شهرستان، کشاورزان را به سمت کشت  کاملینا سوق بدهند.

وی ادامه داد: بحث کشت کلزا یک بحث مدیریتی است و لزوم تهیه بستر، عمق کاشت  بذر، میزان بذر، تغذیه مناسب، مبارزه با علفهای هرز و آبیاریهای مرحله 1 و 2 با فاصله 3 روز کاملاً حیاتی است و بایستی به آن توجه جدی شود.

الهیاری تصریح کرد: ما به عنوان متولیان تولید، امنیت و سلامت غذایی در قبال کشاورزان و سفره مردم مسئولیم بنابراین وظیفه ما افزایش راندمان تولید در واحد سطح است و این امر مستلزم همکاری و ارتباطات هر چه بیشتر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی است.

لازم به ذکر است که در شهرستان مرند خرید تضمینی کلزا تا به الان به میزان  200 تن و خرید تضمینی گندم 12 هزار و 616 هزار تُن به ارزش 190میلیارد تومان است. این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 52 درصد افزایش داشته که در شهرستان مرند کم سابقه است و پیش بینی می شود که خرید تضمینی  امسال از 100 درصد هم افزایش  پیدا کند .

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار