معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان به نسبت جمعیت مقام اول مصرف آنتی‌بیوتیک، کورتون تراپی و سرم را در کشور دارد.
کد خبر: ۹۵۳۴۸۸۲
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، دکتر رحمت اله افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سهمیه دارویی استان هشت دهم درصد است، گفت: در مطب‌های خصوصی سرم تراپی و کورتن درمانی رواج زیادی دارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: متاسفانه کهگیلویه و بویراحمد در مصرف دارو‌های کورتن و انتی بیوتیک به نسبت جمعیت خود رتبه اول کشور را دارد که این دارو‌ها می‌تواند در بلند مدت عوارضی را در پی داشته باشد.
وی ادامه داد : سه قلم دارویی، انواع سرم، کورتن و آنتی بیوتیک به ترتیب بیشترین مصرف دارویی در استان را دارند.
افشار گفت: بیشتر کمبود‌های دارویی در کهگیلویه و بویراحمد، مربوط به ۵ درصد دارو‌های وارداتی بوده که بیشتر شامل دارو‌های بیمار‌های خاص و سرطانی است.
وی افزود: نحوه توزیع این دارو‌ها به گونه‌ای است که چون در شهرستان‌ها متخصص لازم برای تجویز وجود ندارد بنابراین باید در مرکز استان توزیع شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: البته برخی دارو‌های خاص در سه داروخانه بیمارستانی به صورت دولتی در سه شهرستان بیمارستان امام خمینی( ره ) کهگیلویه،  بیمارستان امام جعفر صادق (ع ) بویراحمد وبیمارستان شهید رجایی گچساران توزیع می‌شود.

افشار گفت: ۱۲۲ داروخانه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند که از این تعداد ۳۰ داروخانه شبانه روزی هستند.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ مبلغ بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان دارو و ملزومات پزشکی خرید شد، گفت: در پنج ماهه نخست امسال بیش از ۷۶ میلیارد تومان خرید داشته ایم که در مجموع ۲۸۷ میلیارد تومان در دو سال برای خرید دارو پرداخت شده ضمن اینکه این مبلغ به غیر از خرید دارو توسط بخش خصوصی است.
افشار با اشاره به بحث قیمت دارو‌ها، افزود: قیمت گذاری دارو توسط کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مختلف تعیین می‌شود و قیمت روی دارو همان قیمت تعیین شده در کمیته است ضمن اینکه قیمت دارو به روز است و ملاک قیمت مندرج در سامانه تی تک است، اما در خصوص دارو‌های آرایشی و بهداشتی قیمت روی جلد ملاک قیمت است.
وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ بدهی دارویی معاونت غذا و دارو ۱۰۱ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر این بدهی به مبلغ ۲۷ میلیارد تومان کاهش یافته است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به بازرسی‌های انجام شده بر داروخانه‌ها گفت: در سال گذشته ۲هزار و ۶۶۱ بازدید از واحد‌های تولیدی و توزیع فراورد‌های سلامت محور انجام شده است.

اظهارات جالب دکتر افشار از  مصرف برخی داروها در کهگیلویه و بویراحمد
وی در خصوص قیمت دارو‌ها افزود: قیمت روی جلد داور‌ها ملاک نیست برای اطلاع از قیمت به روز به سایت ttac مراجعه و قیمت به روز را مشاهده کنند، اما در خصوص فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قیمت همان قیمت حک شده بر روی کالا مد نظر است.
افشار ادامه داد: بیماران خاص لازم است پرونده‌های پزشکی خود را از طریق بیمه‌ها نشان دار کنند تا مشمول استفاده از سهم بیمه شوند در غیر اینصورت دارو‌ها برای آن‌ها آزاد محسوب می شود.
وی با اشاره به برخی باور‌های غلط در خصوص نگه داری دارو‌ها گفت: مشاهده می‌شود که خانواده‌ها عمدتا قرص‌ها و کپسول‌ها را در یخچال نگهداری می‌کنند در حالی که این دارو‌ها خاصیت دارویی خود را به علت رطوبت درون یخچال از دست می‌دهند.

وی افزود: تنها داروهایی که دمای منفی ۲ تا ۸ درجه بر روی آنها قید شده است باید در یخچال نگهداری شوند.

افشار بیان کرد: مکمل های ورزشی تنها باید از سوی داروخانه ها توزیع شود در غیر اینصورت فروش آنها تخلف است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رسیدگی به تخلفات واحدهای بهداشتی درمانی در کمیسیون ماده ۱۱ و با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، نماینده وزیر بهداشت در استان( معاون درمان دانشگاه )  و رئیس نظام پزشکی مرکز استان انجام می شود و اگر در حوزه غذا و دارو تخلف محرض شناخته شود پرونده جهت اعمال قانون به تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد.

 

ارسال نظرات