مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: کارکرد کتابخانه‌های عمومی امروزه تغییر کرده است و به مکانی برای انجام امور و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۹۵۵۳۵۹۷
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

علی‌ گودرزی‌زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگ و توسعه کشور گفت: یک مسئله در کتابخانه‌های عمومی، استفاده از ظرفیت و فضای کتاب‌خانه‌ها است.

کتابخانه‌های عمومی به مثابه مراکز اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی

وی با تاکید بر اینکه امروزه کتابخانه‌های عمومی، صرفا مکانی برای مطالعه و امانت کتاب نیست، گفت: کارکرد کتابخانه‌های عمومی امروزه تغییر کرده است و به مکانی برای انجام امور و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: در گذشته از کتاب‌خانه‌های عمومی به دلیل فضای آرام‌بخش و خاص برای مطالعه، امانت کتاب یا دست‌یابی به کتاب‌های مرجع استفاده می‌شد؛ امروزه کتاب‌خانه‌ها به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده‌اند، در مسائل اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش تسهیل‌گر دارند و محیطی برای رشد استعدادها، افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی افراد و به مثابه مراکز مشاوره، کارآفرینی و... هستند.

گودرزی‌زاده  با تاکید بر اینکه امروز کتابخانه‌های عمومی ۷۰ خدمت فرهنگی را به مردم ارائه می‌دهند، گفت: امروزه کتابخانه‌ها در مسیر زندگی مردم قرار گرفته‌اند؛ این مراکز به یک مرکز فرهنگی فعال تبدیل شده‌اند که در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در کشور اثرگذار هستند.

وی به سرانه مطالعه در استان اشاره کرد و گفت: معتقدم شاخص‌های سنجش در این زمینه بایستی تغییر کند، نمی‌توان گفت که سرانه مطالعه در جامعه پائین است چراکه استفاده از تکنولوژی‌های نوین و فضای مجازی خود این امکان را فراهم آورده است که هر یک از ما لحظاتی را مشغول مطالعه باشیم و دانش و داده‌های خود را افزایش دهیم.

کتابخانه‌های استان مرکزی یک‌میلیون و ۳۰۰ جلد کتاب دارند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی به منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره و تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر یک‌میلیون و ۳۰۰ جلد کتاب ثبت شده دارند، طی دو ماهه اخیر نیز ۱۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان رسیده که هنوز کار ثبت آن‌ها برای توزیع، به اتمام نرسیده است.

گودرزی‌زاده تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی در استان را ۵۰ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت استان چهار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، همچنین آخرین وضعیت کتابخانه‌های عومی استان در بخش منابع و فضا، به ازای هر ۱۰ نفر هشت جلد کتاب، به ازای هر ۱۰ نفر پنج جلد کتاب امانت داده شده و به ازای هر ۱۰۰ نفر، دو متر فضای مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که می‌بایست تلاش کنیم تا به سطح مطلوب دست پیدا کنیم.

وی به برنامه‌های اجرایی در سطح استان طی هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: برای این هفته ۴۴۰ برنامه تدارک دیده شده است و این افزایش  رشد در برنامه‌های اجرایی برای این هفته نشان از گستره فعالیت کتابخانه‌های عمومی دارد که نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای در حوزه فرهنگی، از جمله در نهاد کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته که قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

جهادی که مغفول مانده!

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی به کمبود نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره و تصریح کرد: به همان میزان که فرهنگ جامعه در حال رشد است، کتاب‌داری ما هم در حال توسعه است. امروز کتاب‌دار ما یک کنشگر بزرگ فرهنگی و اجتماعی است.

گودرزی‌زاده ادامه داد: کتاب‌دار ما نیازهای جامعه را می‌بیند و رصد می‌کند و براساس این نیازها، برنامه تعریف می‌کند؛ کتابدار بایستی کارشناس فرهنگی باشد تا استعدادها را کشف کند و بتواند هم پای اقشار مختلف جامعه برنامه‌های فرهنگی را پیش ببرد.

وی افزود: متاسفانه جهاد در حوزه فرهنگی مغفول مانده است؛ در حالیکه حوزه فرهنگ عرصه‌ای به گستردگی همه عرصه‌های دیگر؛ یکی از مشکلات کتابخانه‌های عمومی در سطح استان کمبود کتاب‌دار است که در این زمینه مردم می‌توانند در قالب کتاب‌دار افتخاری کمک ما باشند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی به ظرفیت این نهاد در حوزه کتابخانه سیار اشاره کرد و گفت: از کتابخانه سیاری که در استان داریم استقبال خوبی شده است و این آمادگی را داریم که در بحث تجهیز پای کار باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات