به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان؛
محمد سعیدیپور در نشست خبری که امروز (۸ بهمنماه) در ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شعار اصلی دولت در مدرسهسازی این است که مدرسهسازی، تجلی مردمیسازی است و خوشبختانه این موضوع در خوزستان محقق شده است.
وی افزود: جمعیت دانشآموزی خوزستان، ۹۳۸ هزار نفر است که در مقطع ابتدایی ۵۳۸ هزار دانشآموز، در مقطع متوسطه اول ۲۲۸ هزار دانشآموز و در مقطع متوسطه دوم ۱۷۱ هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند و جمعیت هنرآموز فنی و حرفهای نیز ۷۰ هزار نفر است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: عنوان میشود که جمعیت دانشآموزی رو به کاهش است اما این گونه نیست و شاهد رشد دانشآموز در دوره ابتدایی هستیم؛ بنابراین باید به مدرسهسازی توجه شود.
وی بیان کرد: استان خوزستان ۵ هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی دارد که ۶۵ درصد این فضاها معادل ۳ هزار و ۷۰۵ فضا مستحکم هستند، ۱۶ درصد معادل ۹۱۲ فضای آموزشی نیاز به مقاومسازی دارند، ۱۹ درصد مدارس معادل یک هزار و ۸۳ فضای آموزشی تخریبی هستند و ۶ درصد از این فضاها معادل ۳۴۲ فضا نیز خطرآفرین و هشداردهندهاند بنابراین اولویت این است که بتوانیم فضاهای تخریبی را کاهش دهیم.
سعیدیپور عنوان کرد: در برنامه توسعه هفتم برنامهریزی شده است که در برنامهای پنج ساله تعداد مدارس خطرآفرین را به حداقل برسانیم.
وی با بیان اینکه سرانه دانشآموزی معیار مطالبه توزیع اعتبارات است، افزود: سرانه دانشآموزی یکی از مقیاسهای توزیع اعتبارات و عدالت اجتماعی است و بر اساس آن اعتبارات تخصیص داده میشود. سرانه کشوری فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز ۵.۲۸ مترمربع است و این مقدار در استان خوزستان ۴.۴۸ مترمربع است یعنی با میانگین کشوری هنوز فاصله داریم اما نرخ رشد سرانه در خوزستان در سالهای گذشته نشان میدهد که حرکت ساخت فضای آموزشی خوب و رو به رشد بوده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به روند شناسنامهدار کردن فضاهای آموزشی، گفت: به روزرسانی شناسنامه فضاهای آموزشی سالیان سال انجام نشده بود و نمیدانستیم چند فضا وجود دارد و از این مدارس، چه تعداد تخریبی و یا چه تعداد فعال هستند. این کار در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اهمیت شناسنامهدار کردن مدارس بیان کرد: در گردهمایی کشوری مدیران کل نوسازی مدارس، استان خوزستان بیشترین تغییر و رشد را در شناسنامهدار کردن مدارس داشت. تا امروز ۷۰ درصد مدارس استان خوزستان شناسنامهدار و هویتدار شدهاند و تا پایان سال میتوانیم جشن پایان شناسنامهدار کردن فضاهای آموزشی استان را اعلام کنیم. بر این اساس، سال آینده برنامه جدید تعریف خواهد شد و مشخص میشود که باید به چه سمتی حرکت کنیم و میتوان سرانه متوسط و عدالت را تعریف و خیرین و اعتبارات دولتی را به سمت سرانه زیر سه متر و فضای تخریبی را هدایت کرد.
سعیدیپور با اشاره به پروژههای در دست اجرا عنوان کرد: در خوزستان، یک هزار و ۸۰۱ کلاس درس در قالب حدود ۴۵۰ فضای آموزشی در حال ساخت است.
وی افزود: از ابتدای کار دولت تاکنون، یک هزار و ۵۹۴ کلاس درس در استان خوزستان تحویل داده شده که معادل ۴۳۵ فضای آموزشی با اعتبار بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. ۶۵ درصد این آمار، معادل یک هزار و ۵۰ کلاس درس، در یک سال اخیر افتتاح شدهاند. در نیمه دوم ۱۴۰۱، ۳۵۰ کلاس و در مهرماه ۱۴۰۲ نیز ۵۲۳ کلاس افتتاح شدند و در دهه فجر امسال نیز ۱۷۷ کلاس آماده افتتاح خواهند شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: تلاش شده است که ظرفیت استان خوزستان را شناسایی کنیم و گفتمان واقعی با پیمانکاران و خیرین داشته باشیم. استان خوزستان در سطح کشور در ساخت و ساز مدارس در مهرماه امسال مقام سوم افتتاح کلاس را به دست آورد و در بهمنماه ۱۴۰۱ نیز رتبه اول را به دست آورده بودیم.
وی بیان کرد: هر چند در سفر اول رئیس جمهور مصوبات آموزشی نداشتیم اما در دور دوم سفر با حمایت وزیر آموزش و پرورش موفق شدیم نزدیک به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب کنیم که البته هنوز تخصیص نیافته است. از این اعتبار، ۵۵۰ میلیارد تومان از محل کمکهای وزارت نفت برای تکمیل مدارس نیمه تمام و ساماندهی فضاهای آموزشی سنگی و کانکسی در نظر گرفته شده است.
سعیدیپور گفت: در سال ۱۴۰۲ بدون در نظر گرفتن مصوبات سفر باید ۷۰۰ کلاس درس بسازیم و با تزریق منابع مالی در سال ۱۴۰۳، قطعا آمار بالاتر خواهد بود. در سال ۱۴۰۰، ۲۸۰ کلاس و در سال ۱۴۰۱ نیز ۶۱۴ کلاس تحویل داده شدند و در سال ۱۴۰۲ نیز باید ۷۰۰ کلاس درس تحویل داده شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به فضاهای کلنگزنی شده گفت: در دولت سیزدهم کلنگزنیها به درستی برنامهریزی شد؛ سعی شده کلنگزنی مدارس در مناطقی انجام شود که فاقد مدرسه هستند و یا مدارس تخریبی دارند یا میانگین سرانه زیر سه مترمربع است. در این مدت در مجموع یک هزار و ۱۸۸ کلاس درس معادل ۳۳۰ فضا و در یک سال اخیر ۴۸۶ کلاس کلنگزنی شده است.
وی افزود: در اعتبارت ۱۴۰۲ که به مهر ۱۴۰۳ منتهی میشود بیش از ۲۵۰ کلنگزنی خواهیم داشت. این فضاها در نیمه نخست ۱۴۰۳ کلنگزنی خواهد شد که شامل بیش از ۱۳ پروژه ۱۲ کلاسه در کارون، نواحی چهارگانه اهواز، حمیدیه، باوی، شوش، رامشیر، ماهشهر و رامهرمز هستند البته در شهرستان هویزه نیز سه پروژه ۹ کلاسه کلنگزنی میشود.
سعیدیپور گفت: در مجموع بیش از ۲۵۰ کلاس درس در نیمه دوم امسال و نیمه نخست ۱۴۰۳ کلنگزنی میشوند.
وی با اشاره به پروژههای بر زمین مانده نیز عنوان کرد: پروژههای راکد با عمر بیش از هفت سال مانده شناسایی شدهاند. در این خصوص شاید ترک فعلهایی انجام شده بود؛ به عنوان مثال، پروژه هنرستان کشاورزی سوسنگرد با بیش از ۱۷ سال به خاطر ۲۰ درصد تعطیل شده بود که در سه ماه افتتاح شد. همچنین در شادگان پروژه یک مدرسه ۱۲ کلاسه هشت سال معطل مانده بود و سال گذشته افتتاح شد. وضعیت در رامهرمز، هفتکل، رامشیر و ایذه نیز مدارسی وجود داشتند که مردم از آنها مایوس شده بودند.
سعیدیپور گفت: شاید اکنون ۱۵ درصد از پروژههای با عمر بیش از ۵ سال هنوز فعال نشده باشند که با مصوبات دور دوم سفر، این پروژهها نیز فعال خواهند شد.
وی با اشاره به رشد اعتبارات عنوان کرد: اعتبار ملی و استانی نوسازی در سال ۱۴۰۰، ۶۵۰ میلیارد تومان بود. از سال ۱۴۰۱ شاهد روند صعودی اعتبارت ملی و استانی با یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بودیم و اعتبار امسال نیز به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان اینکه خوزستان در مدرسهسازی دارای رتبه اول تا دوم کشوری است، گفت: در نوسازی و مدرسهسازی به سمت رشد و شرایط مطلوب میرویم اما میانگین سرانه آموزشی ۴.۴۸ مترمربع است که مطلوب نیست و در بحث مدارس سنگی نیز چالش داریم.
وی با اشاره به اهمیت هدایت خیرین به سمت مدرسهسازی گفت: فعالسازی مجمع خیرین مدرسهساز در خوزستان نیاز به هنر و تخصص فرادولتی دارد. خیرین کاری به منابع دولتی ندارند بنابراین برای جذب خیر به مستندسازی و عنوان کردن مشکلات به درستی و بیان محرومیت از سوی دانشآموز و معلم نیاز است و این بخش به کمک رسانه نیاز دارد. در سیل ۹۸، خیرین کمکهای خود را به دشت آزادگان، شوش، کرخه و اهواز را روانه کردند.
سعیدیپور با اشاره به فعالیت خیرین حقیقی و حقوقی ادامه داد: جشنواره بیست و چهارم خیرین مدرسهساز کشور دیماه ۱۴۰۱ پس از دو سال کرونا برگزار شد و جشنواره بیست و پنجم نیز اول فروردینماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: در مجموع در استان خوزستان یک هزار و ۲۴۰ کلاس درس سنگی در اندیکا، ایذه، باغملک، اندیمشک، سردشت دزفول، امیدیه، رامشیر، مسجد سلیمان و لالی وجود دارد که تمام این کلاسها شناسایی شدهاند. یکی از ماموریتهای مهم دولت، برچیدن مدارس سنگی بود و در این خصوص در استان خوزستان تاکنون ۷۳۰ کلاس درس ایمنسازی شدهاند، ۵۲۰ کلاس درس با مدارس استاندارد جایگزین شدهاند و ۲۱۰ کلاس نیز تا مهرماه ۱۴۰۳ تحویل داده داده میشوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: برای ۵۱۰ کلاس درس باقیمانده نیز برنامهریزی کردیم و با استفاده از اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور، ۴۰ کلاس درس حذف میشود. همچنین ۱۲۰ کلاس درس از محل اعتبارات محرومیتزدایی قرارگاه امام حسن جایگزین میشوند. ۹۰ کلاس درس سنگی نیز در مناطق صعبالعبور هستند که با چادر و کانکس جایگزین میشوند.
وی بیان کرد: در اندیکا بیش از ۱۰ تا ۱۲ کانکس استقرار داده شدهاند. ۷۰ کلاس درس دیگر مربوط به میراث فرهنگی است و اجازه دخالت برای ترمیم آنها داده نمیشود که شاید به عنوان مدارس ماندگار معرفی شوند که باید منتظر اقدامات میراث و وزارت آموزش و پرورش در این خصوص باشیم.
سعیدیپور ادامه داد: ۱۰۰ کلاس درس نیز در مسجدسلیمان هستند که در حال فعالیت هستند و تخلیه آنها بحران ایجاد میکند و چون در منطقه پرجمعیت قرار دارند، باید مدرسه جایگزین معرفی شود تا به صورت مرحلهای ساماندهی شوند.
وی با اشاره به برنامههای نوسازی مدارس برای دهه فجر گفت: این هفته با حضور رئیس جمهور به صورت متمرکز ۳۹ فضای آموزشی با مجموع ۱۷۷ کلاس درس افتتاح خواهند شد. این ۱۷۷ کلاس درس در ۳۱ شهرستان استان خوزستان هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به تراکم دانشآموزی در نواحی چهارگانه اهواز گفت: در سه ناحیه یک، دو و سه بالاترین مشکل سرانه آموزشی را با زیر سه متر مربع داریم که یکی از دلایل این وضعیت، نبود زمین به دلیل تراکم جمعیتی است و از سویی نیز رشد مدارس غیردولتی باعث شده است که فرصت را از دست بدهیم و به مدارس دولتی توجه نکنیم. در این خصوص، امسال سه مدرسه ۱۲ کلاسه در ناحیه یک، دو و سه ساخته میشوند.
وی افزود: در شهرستان کارون پروژه یک مدرسه ۱۲ کلاسه در سال گذشته در نظر گرفته شد اما تاکنون برای احداث آن زمین نگرفتهایم. بر اساس سرانه آموزشی، شاهد مدارس دو نوبت با تراکم بالای دانشآموزی هستیم اما کمبود زمین داریم و نمیشود در یک نقطه با تراکم بالا یک مدرسه را از چرخه خارج کنیم و حتما باید یک زمین در دسترس باشد.