خبرهای داغ:
هاشمی خبر داد

هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی حوزه فرهنگ/ احیای ۳۰ مجتمع فرهنگی در دولت شهید رئیسی

همدان- جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیارد تومان در مناطق محروم برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی حوزه فرهنگ خبر داد.
کد خبر: ۹۶۰۴۶۰۰
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی حوزه فرهنگ/ احیای ۳۰ مجتمع فرهنگی در دولت شهید رئیسی

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سیدمحمد هاشمی در آئین پاسداشت هنر خدمت که به میزبانی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، قرآن و عترت در مجتمع شهید آوینی برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار کرد: ۱۵ خرداد ماه یادآور نهضت بزرگ امام عزت، اقتدار، معنویت امام خمینی (ره) بود.

وی افزود: با آغاز نهضت امام خمینی(ره) حواریون، شاگردان و همراهان مکتبش اطراف ایشان را گرفتند و در زمان نهضت و مبارزه امام خمینی(ره) لحظه‌ای از جانفشانی در راه آن مرد بزرگ عقب نکشیدند.

جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انسان‌های بزرگی در این نهضت پرورش یافتند که وجه افتخار و مایه امتیاز تمدن انقلاب اسلامی نسبت به همه اقران خود است، گفت: ما اگر در نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب و تمدن نوین اسلامی که از ابتدای مسیر مد نظر حرکت امامین انقلاب بود نگاه کنیم آن چیزی که می‌توانیم به آن افتخار کنیم ستارگانی است که به عنوان انسان‌های انقلاب شناخته شده‌اند و در آسمان پر ستاره انقلاب نقش یافتند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌مردان، خادمان و شاگردان واقعی مکتب امام خمینی (ره)، آیت‌الله رئیسی بود که بی هیچ‌گونه ریاگری و تزویر همواره آماده خدمت و جانفشانی برای مردم بود، ابراز کرد: شهید رئیسی تنها به سه سال ریاست جمهوری ختم نمی‌شد و در طول ۴۰ سال مسئولیت در رده‌های مختلف کشور این جانفشانی و همت را از خود نشان داد.

* شهید رئیسی، مدیری تحول‌گرا و پرافتخار بود

هاشمی با بیان اینکه گذشته از سجایا و زوایای اخلاقی شهید رئیسی، ایشان مدیری تحول‌گرا و پرافتخار بود، گفت: شهید رئیسی هر کجا وارد می‌شد با نگاه تحولی و انقلابی حرکت کرد و در هر سه مسئولیت تولیت آستان قدس، قوه قضاییه و ریاست جمهوری مهر تأیید مقام معظم رهبری را به دست آورد.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی وقتی وارد آستان قدس رضوی شد به نهاد عمومی، اجتماعی شبکه‌دار تبدیل شد، ادامه داد: شهید رئیسی وقتی قوه قضاییه را تحویل گرفت محبوبیت این قوه ۳۰ درصد بود که در دوران مدیریت ایشان محبوبیت این قوه به ۷۰ درصد رسید.

جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شاکله قوه قضائیه قهریه است اما آیت‌الله رئیسی در آن مکان سرمایه اجتماعی تشکیل داد، عنوان کرد: آیت الله رئیسی در قوه مجریه نیز بی‌منت و بی طراحی آینده‌نگری دنیایی تصمیمات راهبردی را پایه‌گذاری کرد.

وی مطرح کرد: مرام مردم محوری شهید جمهور برخاسته از نگاه توحید بود و مردم را خلیفه الله می‌دانست، که این نگاه والای توحیدی و مردم‌داری این چنین به او عزت بخشید و دلها را آتش زد.

هاشمی با اشاره به اینکه تجمع میلیونی در مراسم تشییع و خاکسپاری شهید جمهور سرمایه اجتماعی نظام شد که برخاسته از یک ذات طیب و طاهر شهید رئیسی بود، تصریح کرد: شهید رئیسی نه تنها در تمام حیاتش بلکه بعد از شهادت نیز بانی خیر شد.

وی با اشاره به اینکه در تشییع شهید عکس‌العمل بین‌المللی و حضور مقامات کشورهای مختلف در مراسم باطل‌السحر ادعای کذب دشمنان بر انزوای جمهوری اسلامی بود، گفت: در تشییع شهید رئیسی در هفت کشور عزای عمومی اعلام کردند، ۶۰ کشور حاضر شدند و ۱۰۰ کشور پیام تسلیت دادند.

جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه افتخارم این است که در این دولت کارگزار بودم چراکه سند افتخار برای ما بود، مطرح کرد: در این دولت برنامه‌ریزی و نقطه‌گذاری شهید رئیسی باعث تحول‌گرایی در حوزه فرهنگ بودیم.

* عدالت فرهنگی از ابتدا مورد توجه شهید رئیسی بود

وی با تأکید بر اینکه شهید رئیسی برخاسته از حوزه فرهنگ بود و ذاتاً به این حوزه توجه داشت، عنوان کرد: مسئله عدالت فرهنگی از ابتدا مورد توجه شهید رئیسی بود و ایشان همواره از ما مسئله محرومیت‌زدایی و عدالت‌گستری در حوزه فرهنگ را مطالبه داشت.

هاشمی با بیان اینکه یکی از اقدامات ویژه دولت شهید رئیسی توجه به زیرساخت‌ها بود، که اگر زیرساخت نباشد عدالت فراهم نمی‌شود، گفت: زیرساخت بودجه‌ای و سخت‌فزاری و نرم‌افزاری را در این دولت در حوزه فرهنگ شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه دولت در زیرساخت بودجه‌ای به کمک مجلس چند اقدام محقق کرد، تصریح کرد: هر آنچه بودجه فرهنگی افزایش می‌یافت باعث تحول نمی‌شد و نیاز به بودجه مازاد بود که بند «ز» تبصره ۹ ماده بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب شد.

جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه طبق این قانون تمام دستگاه‌های اجرایی مجاز بودند دو درصد از بودجه خود را در حوزه فرهنگی هزینه کنند، ادامه داد: تصویب بند «ح» تبصره ۹ قانون سال ۱۴۰۲ که طبق آن تمام شرکت‌های دولتی، بانک‌های دولتی و موسسات انتفاعی مکلف شدند یک درصد بودجه خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه بودجه اختصاص داده شده به حوزه فرهنگ ضمانت اجرایی پیدا کرد، ادامه داد: ۳۶ همت از بودجه را احصا کردند و در ردیف های هزینه‌ای تعریف کردند در حالی که قبلا صفر بود، ابراز کرد: بودجه بند «ح» تبصره ۹ بودجه سال ۱۴۰۲ طبق ردیف‌هایی که در بودجه بود تنها ۳.۵ درصد بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان محقق شد.

هاشمی با بیان اینکه کارگروهی با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات و حوزه های علمیه تشکیل شد که تصمیماتی گرفتند که بودجه چگونه هزینه شود، عنوان کرد: از این بودجه ۱۰ فیلم سینمایی شاخص حوزه دفاع مقدس و با محتواهای ارزشی آثار فاخر ملی ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه از این بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان در مناطق محروم برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی حوزه فرهنگ هزینه شد، ادامه داد: ویژه نشر معارف اهل بیت(ع) و قرآن کریم، معرفی مفاخر ملی و اسلامی و شهدای اسارت، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ملی با رویکردهای انقلابی و ملی از این بودجه تامین شد.

جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در زمینه ایجاد عدالت فرهنگی قرارگاه شهید آوینی تشکیل شد، افزود: در مجلس بودجه‌ای در خصوص تقویت بنیه فرهنگی استان‌ها اختصاص یافت که در این راستا قرارگاهی را در سطح ملی تشکیل دادیم و مصوب کردیم کل پول باید در کف استان‌ها هزینه شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها بودجه ویژه‌ای به شهرستان‌ها تعلق نمی‌گرفت اما در قرارگاه شهید آوینی شهرستان به شهرستان بودجه تعریف و به حساب استان‌ها واریز شد، بیان کرد: همه این اقدامات ذیل دیدگاه شهید رئیسی انجام می‌شد.

* بیش از ۳۰ مجتمع فرهنگی معطل در دولت شهید رئیسی احیا شد

هاشمی با تأکید بر اینکه قرارگاه شهید آوینی یکی از وجوه افتخار عدالت محوری بود، افزود: بیش از ۳۰ مجتمع فرهنگی معطل در این دولت احیا شد.

وی با بیان اینکه حرف شهید رئیسی این بود که مهم نیست کارها به نام چه کسی انجام شود اما باید کارها به کام مردم و برای مردم باشد‌، تاکید کرد: رونق فرهنگ نیز در دولت شهید رئیسی مورد توجه بود و تمام تلاش ما این بود بودجه‌ها عادلانه و حقیقی به مجتمع‌های فرهنگی برسد و عده‌ای به اسم بودجه فرهنگی از آن ارتزاق نکنند، بنابراین سختگیری شد که مصداق هزینه در غیر محل خود صرف نباشد.

جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه مسئله تکریم هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر نیز در این دولت مهم بود و توجه شهید به حوزه فرهنگ را در نشست با اهالی سینما، حضور در نمایشگاه قرآن و کتاب می‌دیدیم، ابراز کرد: شهید رئیسی در این دوره ریاست جمهوری رکورددار حضور در برنامه‌های فرهنگی بودند و تکریم اهالی فرهنگ و هنر را مورد تأکید قرار می‌دادند چرا که کرامت انسان‌ها حقیقتی بود که او برای آن قیام کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی بیمه خبرنگاران بالای ۲۰۰ درصد رشد کرد و تعداد هنرمندان زیر پوشش رشد خوبی یافت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار