خبرهای داغ:
قاسمی‌فرزاد:

شهدای اسارت در غربت اما در نهایت عزت به شهادت رسیدند

همدان-استاندار همدان با تأکید بر اینکه شهدای اسارت ما مظلومانه به شهادت رسیدند، گفت: شهدای اسارت در غربت، اما در نهایت عزت به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۹۶۰۶۳۵۴
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان همدان که در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد، با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه یک هزار و ۷۱۵ شهید غربت و اسارت کشور و ۵۲ شهید اسارت همدان اظهار کرد: شهدای اسارت در غربت، اما در نهایت عزت به شهادت رسیدند.

وی افزود: ما نباید برای شهدا ناراحت باشیم بلکه باید به حال خود ناراحت باشیم چرا که فوض عظیم را از دست دادیم.

استاندار همدان با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بار‌ها تا شهادت پیش رفتیم، اما قسمت بر این بود که در بدترین شرایط مجروح شدیم، ادامه داد: در دوران اسارت از حدود ۳۰۰ نفری که در اردوگاه بودن بیش از ۲۷۰ نفر مجروح بودند که ۶ ماه طول کشید زخم‌های ما التیام پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برخی از هم‌رزمان ما در دوران اسارت به دلیل اینکه مجروح بودند و به آنها رسیدگی نمی‌شد به شهادت رسیدند، گفت: پزشکی که بر سر بالین مجروحین می‌آمد به جای تجویز قرص و شربت کابل و شلنگ تجویز می‌کرد و به جای مداوا کتک می‌زدند.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه شهدای اسارت ما مظلومانه به شهادت رسیدند، ابراز کرد: روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های اسارت فقط در کنج زندان نشستن و زانوی غم به بغل گرفتن نبود، ما در کنار هم برنامه زندگی مناسب با آن فضا را داشتیم و مناسبت‌ها و مراسمات را برگزار می‌کردیم که در کنار آن چاشنی کتک و آزار و اذیت هم بود.

وی با بیان اینکه ما به ازای برگزاری نماز جماعت کتک می‌خوردیم و امام جماعت را به انفرادی منتقل می‌کردند، مطرح کرد: در چنین شرایط سختی برادران آزاده قرآن و نهج البلاغه را به ما آموزش می‌دادند.

استاندار همدان با بیان اینکه صلیب سرخ برای ما مفاتیح آورد، اما تا وقتی متوجه زیارت عاشورا شدند آن را جمع کردند، ادامه داد: آزاده‌هایی دعای کمیل، زیارت عاشورا، دعای ندبه را حفظ  کرده بودند و نهج البلاغه را ترجمه می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه سهمیه غذای آزاده‎ها کم بود، اُسرایی بودند که دو سال روزه گرفته بودند و دائم الروزه بودند، بیان کرد: اُسرا شب‌ها به تهجد و نماز شب مشغول بودند و روز‌ها هم در  کلاس‌های قرآن، نهج البلاغه و فراگیری زبان سپری می‌شد.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه به دلیل حفظ روحیه سرزندگی و شادابی و طراوت برنامه‌های متنوع فرهنگی هم داشتیم، گفت: مامورین صلیب سرخ که هر دو یا سه ماه برای بازدید می‌آمدند و سرکشی می‌کردند و نامه‌هایی می‌آوردند، اذعان می‌کردند به رغم اینکه سال‌ها از دوران اسارت شما سپری شده روحیه خود را حفظ کرده‌اید، اما این روحیه را در کشور‌های دیگر نمی‌بینیم و بعد از ۶ ماه دچار افسردگی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه علت روحیه شاداب اُسرا توجه، توکل و توسل به خدا و اهل بیت (ع) بود و توانست آزادگان ما را در سلامت کامل روحی و جسمی نگه دارد، ابراز کرد: خدا را شاکر هستیم که توانستیم در بدترین شرایط از امتحان خدا سربلند بیرون بیاییم.

استاندار همدان با بیان اینکه آزادگان ما بار‌ها مورد شکنجه و آزار اذیت قرار می‌گرفتند، اما کوچک‌ترین اهانتی به امام  و رهبر خود نکردند، ادامه داد: زمانی که با پخش آهنگ‌های مبتذل قصد اذیت آزادگان را داشتند، آنها به نشانه اعتراض هواخوری نرفتند و رژیم بعثی متوجه این اعتراض شد و بدترین رفتار را با آزادگان داشتند، اما در نهایت آهنگ‌ها و فیلم‌های مبتذل را جمع آوری کردند.

وی با بیان اینکه در ایام الله آزادگان شعر و سرود می‌خواندند و برای تغییر روحیه اسرا تئاتر اجرا می‌کردند، خاطرنشان کرد: رژیم بعثی در شهریور سال ۶۹ با تبادل اسرا موافقت کرد و آزادگان به شهر و استان خود برگشتند و ما دچار خسران و زیان شدیم چراکه شهدا در عنفوان جوانی معامله کردند و برنده شدند.

در پایان این مراسم از پدران و مادران شهدای آزاده تقدیر و همچنین از تابلو «پرواز در آب» گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غواص غریب در اسارت رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار