رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور خبرداد:

تامین برق چاه‌های کشاورزی نیشابور با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور گفت: شهرستان نیشابور در استفاده از انرژی خورشیدی جهت تامین برق چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی پیشرو است.
کد خبر: ۹۶۰۷۹۸۰
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از نیشابور، علی مبارکی  با اشاره به اینکه همه ساله در فصل تابستان شاهد ناترازی انرژی هستیم، گفت: سال گذشته این ناترازی 12گیگا بایت و امسال نیز به 17 گیگابایت رسیده است.

وی افزود: همه ساله در فصل تابستان شاهد خاموشی چاههای کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی هستیم البته این خاموشی برق در بخش صنعت نیز یک روز در هفته اتفاق می‌افتد اما در بخش کشاورزی هر روز هفته به مدت پنج ساعت چاههای کشاورزی خاموش می شوند.

وی افزود: از همین رو طی هماهنگی با اداره برق شهرستان نیشابور، استفاده از پنلهای خورشیدی در زمین‌های کشاروزی را در اولویت کاری خود قرار دادیم از همین رو مقرر شد کشاورزان از انرژی خورشیدی برای تامین برق چاههای کشاورزی استفاده کنند تا در تابستان با قطعی برق و خشکی محصولاتشان مواجه نشوند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه طی هماهنگی انجام شده، مقرر شد کشاورزان طی قراردادی با شرکتهای طرف قراداد تولید کننده پنل خورشیدی، 50 درصد هزینه نصب پنل خورشیدی را اخذ کرده و 50 درصد دیگر نیز توسط تسهیلات بلند مدت پرداخت شود، گفت: برای انجام این مهم، استفاده از تسهیلات بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مبارکی با بیان اینکه به ازای هر کیلو وات ساعت 23 تا 24 میلیون تومان هزینه توسط کشاورز باید پرداخت شود، گفت: با نصب پنل هایوخورشیدی علاوه بر تامین برق و عدم خاموشی چاههای کشاورزی، یک منبع درآمد و بنگاه اقتصادی نیز برای کشاورز ایجاد می‌شود تا طی زمانی که کشاورز از انرژی خورشیدی استفاده نمی‌کند، این تولید برق به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر برخی از کشاورزان نیشابوری از این طرح استقبال کرده و در حال خرید و نصب پنل خورشیدی برای تامین برق مزارعشان هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور یادآور شد: کشاورزان برای نصب پنلهای خورشیدی باید درخواست خود را به اداره برق شهرستان نیشابور ارائه داده تا این درخواست توسط اداره برق تایید و سپس برای نصب پنلهای خورشیدی اقدام شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار