جلوگیری از خام‌فروشی تا توسعه زیرساخت‌های شرق کشور

نماینده مردم شهرستان های خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، از تحولات عظیم در پهنه صنعتی معدنی سنگان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۲۰۰۴
|
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از خواف، امیر توکلی رودی به ایجاد تحولات عظیم در پهنه صنعتی معدنی سنگان اشاره کرد و افزود: پهنه صنعتی معدنی سنگان به عنوان عظیم‌ترین ذخایر سنگ آهن استراتژیک خاورمیانه ظرفیت ویژه‌ای را تعریف کرده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، تصریح کرد: این منطقه منجر به تحولی ویژه در منطقه شده و در راستای تسریع در محور شرق کشور شکل گرفته است.  

توکلی در ادامه بیان کرد: انتظار می رود فضایی همگرا و همسو بین مجموعه صنایع معدنی در راستای سیاست‌گذاری کلان با نگاه فرا ملی ایجاد شود.
 
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس  اعلام کرد: در ابتدای امر سعی کردیم با یک نگاه آینده‌پژوهی و تاکید بر رویکرد مطالعات و پژوهش محور، نقشه‌ی راه را ترسیم تا در نهایت منجر به ایجاد کلیدر تعمیم فولاد و زنجیره‌ی صنایع مورد استفاده‌مان در شرق کشور شود.  

امیرتوکلی رودی با بیان اینکه پهنه مذکور، ظرفیت خواف را پوشش می‌دهد، ابراز کرد: ظرفیت صنایع و ذخایر معدنی افغانستان در محور نقطه صفر مرزی بایستی با  نگاهی کلان در راستای فرآوری و ارتباط بین صنایع ملی افغانستان و ایران مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که پهنه صنعتی معدنی خواف در مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی معدنی دیده شده، می بایست به سمتی برویم که منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی معدنی مشترک ایران و افغانستان هرچه سریع تر به بهره برداری برسد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی همچنین به ایجاد زیرساخت‌های ریل چابهار-زاهدان-بیرجند اشاره کرد و گفت: این کلیدر ریلی تا هرات در سال می‌تواند همه‌ی انتظارات را به عنوان یک ارتباط معنادار در کنار همدیگر عملیاتی کند، امید است؛ ان‌شاءالله شاهد بلوغ ظرفیت صنایع معنوی و استخراجی نه تنها حوزه فنی، صنعتی و معدنی بلکه شاهد رشد و توسعه هر چه محور شرق کشور باشیم.  

توکلی تاکید کرد: تشریک مساعی و همگرایی که صنایع معدنی در ازای اجرای مسئولیت اجتماعی دارند، سبب شده امضای تفاهم‌نامه با شرکت زیرساخت به مرحله نهایی برسد  

وی ادامه داد: قطعات یک به صورت مشترک بین مجموعه صنایع معدنی و وزارت راه در حال انجام است و ترسیم قطعات دو و مابقی را هم به ایمیدرو واگذار کرده‌ایم. امیدوار هستیم بتوانیم در سال‌های آینده مهم‌ترین نیازمندی و دغدغه‌ی مردم را با یک تعامل و همگرایی انجام دهیم.  

عضو کمیسیون صنعت و معدن در مجلس شورای اسلامی همچنین به سدهای باطله‌ای که برای دفن باطله‌های کنسانتره در نظر گرفته شده اشاره کرد و خاطر نشان کرد: : با یک نگاه زیست‌محیطی واگذاری انجام شده و تلاش ما این است که نظارت ویژه‌ای برای به حداقل رساندن مسائل سنتی داشته باشیم.

خبرنگار/ ابراهیم بای

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار