خبرهای داغ:

عزاداری محرم دارای عمقی استراتژیک در مکتب شیعه است

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سرخه گفت: عزاداری محرم در کلام امام خمینی (ره)، دارای عمقی استراتژیک در مکتب شیعه است که ضامن حیات این مکتب و ابزاری جهت روشنگری و رشد فکری در جامعه است.
کد خبر: ۹۶۱۲۰۷۹
|
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

همزمان با فرارسیدن ماه عزای سیدو سالار شهیدان، امام حسین (ع) حجت الاسلام و المسلمین رجبعلی فرزین مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از سرخه، با بیان اینکه عزاداری محرم در کلام امام (ره)، دارای عمقی استراتژیک در مکتب شیعه است که ضامن حیات این مکتب و ابزاری جهت روشنگری و رشد فکری در جامعه معرفی می‌شود، اظهار کرد: مقوله‌ مهم و حیاتی نهضت عاشورا و سوگواری حماسه‌سازان این نهضت عظیم، از جایگاهی والا و ارزنده در مکتب اهل‌بیت (ع) برخوردار است که شیعیان نیز به همین علت، نگاهی ویژه به این نهضت داشته و همواره آن را زنده نگه داشته‌اند.

او با بیان اینکه افراد مختلف از زوایای گوناگونی به این مقوله پرداخته‌اند و در عصر حاضر، حضرت امام خمینی (ره)‌ و مقام معظم رهبری هرکدام از منظری خاص به نهضت عاشورا نگریسته‌اند، افزود: عزاداری محرم در کلام امام خمینی (ره)، دارای عمقی استراتژیک در مکتب شیعه است که ضامن حیات این مکتب و ابزاری جهت روشنگری و رشد فکری در جامعه است.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه تصریح کرد: در بخشی از بیانات امام خمینی (ره) پس از آنکه فلسفه گریه و عزاداری سیدالشهدا (ع) مورد تبیین قرار گرفته، آمده است: «اگر چنانچه واقعاً بفهمند و بفهمانند که مسئله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه اینقدر ارج پیدا کرده است و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را ملت گریه نمی‌گویند، ما را ملت حماسه می‌خوانند».

فرزین خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) طی بیاناتی که دارند عزاداری را از جنبه حزن و اندوه محض، خارج کرده و هویتی حماسی و عزتمند به آن داده است. و در ادامه بیانات بسیار مهم مقام معظم رهبری با عنوان «نقش خواص و عوام در شکل‌گیری نهضت عاشورا» است. ایشان در این بیانات، در صدد بررسی و پاسخ‌گویی به این سؤال کلیدی برآمده‌اند که «چرا جامعه مسلمانان با گذشت زمانی کوتاه از وفات پیامبر (ص) به آن درجه از جاهلیت افول یافت که فاجعه‌ای بزرگ را در کربلا رقم زد و سبط نبی مکرم اسلام را در جنایتی بزرگ به شهادت رساند و خاندان مطهر ایشان را به تهمت خارجی بودن به اسارت برد؟»

او در ادامه اضافه کرد: مقام معظم رهبری (حفظه الله) در این بیانات، بررسی نقش خواص و عوام جامعه مسلمانان را در بروز چنین فاجعه‌ای، یکی از مهم‌ترین درس‌های عاشورا خوانده و برای پیشگیری از تکرار دوباره چنین فاجعه و سقوطی در جامعه مسلمانان، همگان را به عبرت‌آموزی از این واقعه فرامی‌خوانند. ایشان طی بیاناتی مهم و مفصل، پس از تبیین مقصود خود و از خواص و عوام در جامعه، زوایای مختلف جامعه اسلامی آن دوران را در قالب نقل تاریخی حوادث آن دوران، مورد بررسی قرار داده و پس از بیان نقش خواص جامعه اسلامی در شکل‌گیری این فاجعه بزرگ، انحراف و دنیاپرستی خواص جامعه را مهم‌ترین عامل انحطاط جامعه دانسته‌اند؛ چرا که عوام همواره پیرو خواص جامعه بوده و تحت تأثیر آنان گام برمی‌دارند.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه با بیان اینکه امام حسین (ع) است که مردم را به میدان و صحنه می آورد و ما باید آن را حفظ کنیم و این نام امام حسین (ع) و جاذبه اوست که همه را  جمع می کند، گفت: در عزاداری ها تلاش شود که اول پیامی برای عزاداران گفته شود و از فرصت ها برای رساندن پیام عاشورا به خوبی استفاده نمائیم و هرجا که از ارزش ها فاصله گرفتیم ضربه خوردیم و توجه داشته باشیم امام حسین (ع) اسوه و کشتی نجات است.

فرزین خاطرنشان کرد: کار اساسی در مکتب عاشورای حسینی کار تربیتی است و عوامل برگزاری مراسم های سرور و سالار شهیدان باید حلقه اتصال باشیم و فرصت ها را مغتنم بدانیم و به خوبی از این فرصت استفاده نمائیم. اوج عظمت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)  کنار هم بودن همه طبقات جامعه در عزاداری هاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار