معرفی الگوی موفق ،بانوی کارآفرین آبدانانی:

زنان خانه‌دار می‌توانند برای خود شغل ایجاد کنند

بانوی کارآفرین آبدانانی گفت: زنان خانه‌دار با شرکت در کلاس‌های آموزشی بافندگی برای خود شغل ایجاد کنند.
کد خبر: ۹۶۱۳۹۰۰
|
۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،در جهان زنان هر روز نقش بزرگ‌تری در اقتصاد کشور خود دارند، و درگذشته استفاده از نیروی کار زن آن گونه که در مورد مردان صورت‌گرفته، پیشرفت و فراگیری چندانی نداشته است، به‌طوری‌که اغلب زنان حتی زنان تحصیل‌کرده نیز آمار بالایی از بیکاری را به خود اختصاص می‌دهند.

اما امروزه نقش زنان در ایجاد کسب‌وکارهای جدید موردتوجه قرار گرفته و سهم وسیعی از زنان از همین طریق وارد بازار کار شده‌اند. در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه زنان به‌عنوان امیدی برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه کشورهای خود به‌حساب می‌آیند.

در این میان زنان کارآفرین با بهره‌گیری از خلاقیت و ریسک‌پذیری خود می‌توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند یکی از این زنان کارآفرین خانم مریم عبدی است که با وجود مشکلات و دغدغه‌های زیاد که در این راه با آنها مواجه شده است؛ اما هیچ‌وقت از تلاش برای کسب اهداف عالی خود دست نکشیده و اکنون به‌عنوان زنی کارآفرین نقش بسیار پر رنگی در جامعه دارد.

زینب عبدی  اظهار داشت: از همان دوران راهنمایی علاقهٔ زیادی به کارهای دستی داشتم و این علاقه من را به سمت رشته‌های فنی چون خیاطی در دوره دبیرستان سوق داد و در دانشگاه رشته کاردانی فرش‌بافی و کارشناسی رشته گیاهان دارویی را انتخاب کردم.

وی افزود: این رشته‌های دانشگاهی نیز نتوانستند استعدادهای من را کشف کنند؛ بنابراین به سمت کارهای دستی سوق داده شدم و در نظر دارم ارشد رشته بافندگی را ادامه دهم.

این بانوی کارآفرین به بیان مشکلات خود در این راه اشاره و گفت: ابتدا همسرم مخالف این رشته و کار من بود؛ ولی چون می‌دانست من به آن علاقه وافر دارم با ادامه کار من مخالفت نکرد و اکنون که پیشرفت من را دیده تا حدودی با من موافق است.

عبدی با بیان اینکه در طی دو سال اخیر به‌صورت حرفه‌ای در حال انجام کارهای اشتغال‌زایی است، اظهار داشت: برای حدود ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۵۰ نفر غیرمستقیم در کارهای دستی و بافندگی شغل ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۷۰ کارآموز دارد، بیان داشت: سه دوره آموزشی به‌صورت رایگان برای مددجویان بهزیستی کلاس‌های آموزشی برگزار نموده به‌گونه‌ای که هم اکنون بعضی از این افراد به کار بافندگی روی آورده‌اند .

خانم عبدی عمده‌ترین مشکل خود را نداشتن بازار فروش و صادرات محصولات دستی دانست و بیان داشت: بعضی از نمایشگاه‌های که به‌صورت آزاد در سطح کشور برگزار می‌شوند؛ چون هزینه شرکت در این نمایشگاه‌ها بسیار بالا است امکان حضور و معرفی محصولات غیرممکن است.

این بانوی کارآفرین آبدانان بیان داشت: تاکنون یک‌بار تسهیلاتی به مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان از میراث‌فرهنگی و اداره کار دریافت کرده است که این تسهیلات نتوانسته مشکل اجاره محله آموزش برای بانوان و اجاره مغازه برای فروش محصولات کارآموزان را مرتفع کند که نیازمند یاری بیشتری است.

وی با بیان اینکه بعضی از خانم‌ها از نبود شغل و درآمد گلایه دارند گفت: این یک بهانه واهی است هر خانمی که جویایی کار و اشتغال باشد می‌تواند با شرکت در کلاس‌های آموزشی بافندگی برای خود حداقل حقوق ۵ میلیونی داشته باشد.

در پایان لازم به ذکر است خانم عبدی در نمایشگاه غرفه‌های عشایری و روستایی کشوری امسال توانسته رتبه اول را کسب نماید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها