دام پروری و اصلاح دام سبک با روش ژنتیک

بانوی کار افرین بسیجی که توانست در حوزه دام پروری ژنتیک موفق شود

بانوی کارفرین دهه شصتی که با تلاش خود توانسته است در دام پروری صنعتی و ژنتیکی گام های خوبی را در شهرستان خلیل اباد بردارد.
کد خبر: ۹۶۱۶۹۲۰
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳

بانوی کار افرین بسیجی که توانست در حوزه دام پروری ژنتیک موفق شودبانوی کار افرین بسیجی که توانست در حوزه دام پروری ژنتیک موفق شود
مثبت سوژه

به گزارش خبرگزاری بسیج سازندگی ،خراسان رضوی  بانوی کار افرین بسیجی  توانسته در کنار کار خانه داری گام های خوبی را در حوزه اصلاح نژاد دام سبک در شهرستان خلیل اباد بردارد.

عالمه مرادیان متولد سال هزار و سیصد و شصت ساکن روستای تکمار از توابع شهرستان خلیل آباد خراسان رضوی،است متاهل  دارای سه فرزند می باشد؛چند سال است که در کنار کار خانه داری در زمینه پرورش دام و کشاورزی فعالیت دارد،در کنار تمام مشغله های خود نیز مهد کودک روستا را نیز راه اندازی کرده است تا به هم ولایتی های خود نیز خدمت کند.  خستگی برایش معنایی ندارد  میگوید با تمام وجود عاشق کارم هستم.

 

 از علاقه اش به این کار می گوید:به خاطر علاقه ای که به کشاورزی و دام پروری داشتم  تحقیقاتی انجام دادم تا این کار را به نحو احسن انجام دهم، در نتیجه تحقیقات به سمت دام پروری صنعتی و نیمه صنعتی گام برداشتم و کشاورزی دام پروری را راه اندازی کردم ودر ابتدا شروع  تحقیقات به سمت اصلاح نژاد  دام  سبک « نژاد افشار» قدم برداشتم با نژاد افشارکار را شروع کردم وبه سمت" اصلاح نژاد  ژنتیک کردن دام " یعنی هر میش در سال دو بار زایش دوقلو یا چند قلو دارد، در نتیجه  به سمت  نژادهای دیگر نیز رفتم با استفاده از لاپراسکوپی، تلقیح چند نژاد با هم مثلا نژاد افشار به سمت قره قزل وبعد نژاد افشار با نژاد لاکن فرانسه آمیخته گری انجام دادیم که  مشاهده کردم هر دو ژن های مثبت زیاد دارند  و خوشبختانه در این کارموفق بودم و درحال حاضر این کار را ادامه می دهم.

 

 وی در خصوص دوره های اموزشی خود بیان کرد: برای کارآفرینی دورهای مشاوره رابه صورت حضوری و مجازی در مشهد ،کاشمر،بردسکن،گذراندم، در کنار دام پروری  نیز مرکز کار افرینی در شهرستان راه اندازی کردم و به مراجعان مشاوره در حوزه های مختلف کار افرینی داده می شود تا انان نیز بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند

 اولین استارت فعالیتم با  ده رائس میش بود بعد از ۲۰ روز ۳۰ رائس دیگر نیز دام خریداری کردم در یک ماه با ۵۰ راس دام معمولی  نژاد افشار استارت کار زده شد،  سری دوم  از طرف جهاد کشاورزی، کمیته امداد، امدند و یک طرح اصلاح نژاد دام را ارائه کردند از بین ۱۲۰ دامدار که حضور داشتند من نفر اول بودم  با توجه به مخالفتهایی که صورت گرفت؛ اما توانستم موفق شوم،از بین ان 120 دامدار انتخاب شدم  اول که مخالفت شده بود که کار با خانم سخته... از ان جمع ۱۲۰ نفر ، بیست نفر شرایط داشتند که من نیز جزو آنان بودم و تنها کسی که پای کار ماند و ادامه داد من بودم،  با توجه به تمام سختی هایی که در این دوسال که طرح ارائه شده بود داشتم اما من ایستادم اودامه دادم.

 

در سال دوم دام ها به ۸۰ رائس رسیدند که ۶۰ تای ان را تلقیح کردیم و از این ۶۰ رائس ۱۱۶ بره دوقلو متولد شدند،و از ۱۱۶ بره ۸۰ اندی پترو شد، که نرهای انان را برای قوچ فرختم و میشها را نیز نصف انان را نگه داشتم نصف دیگر را به یکی از همشهریان دادم،که او نیز به تازگی در این حوزه فعالیت خود راشروع کرده بود..

      اوایل کار دو سه نفری نیروی کار داشتم، اما در حال حاضر به تنهایی فعالیت دارم، پارسال نیز من با کمک  یک تیم" نیوژن"  که  چند نفر از مشهد و یک نفر از کاشمر به همراه  مهندس سارک و  دکتر زرگران حضور دارند در منطقه ما من  نیزهستم که داریم کارا  در حوزه دام پروری های مختلف انجام می دهیم.


من تا بحال دام وارد نکردم اما تیمی که ذکر کردم وارد کرده اند من فقط  نژاد های مختلف آوردم روی انان تحقیق  کردم  که ایا با منطقه اب و هوایی شهرستان ما سازگار هستند یا خیر  شرایط نگهداری انان  به چه صورت است در حال حاضر 50راس دام سبک دارم  که میخواهم انان را گسترش دهم و از بسیج سازندگی نیز چند سال پیش ک وام 50 میلیون تومانی دریافت کردم؛ از کار خودم راضی هستم و در کنار دام پروری تاکستان انگور نیز دارم  دوره های کشاورزی را نیز گذرانده ام  همچنین در حوزه دام پروری  دام پرور نمونه استان منتخب ملی شناخته شدم،شرکت تعاونی کشاورزی و دام پروری را نیز برای رونق این دو مشاغل در شهر خود راه اندازی کردم تا بتوانیم به دام داران و کشاورزان کمک کنیم.


حمایت خانواده و فرزندانم باعث شد در کار خود موفق باشم، بتوانم کار خود را ادامه دهم ؛ برای آذوقه دام نیز مشکلی ندارم با  کارخانه های استان در ارتباطم  هستم واز پسماند  کشاورزی که تهیه شده استفاده می کنیم،  وقتی زنی وارد جامعه می شودو کار می کند دارد تلاش می کند  و برای ان کار می جنگید ایمان به خود و خودشناسی ،ایمان به شناخت توانایی ها میتواند کمک خوبی باشد برای کسانیکه قصد دارند کار افرین باشند یا حرفه ای را شروع کنند. با ایمان و توکل به خداوند و تلاش خود میتوان به قله های پیشرفت ترقی دست پیدا کرد، یک کارافرین وقتی موفق است که بتواند سختی های کار را شناسایی کند موانع را برطرف کند و از ادامه کار خسته نشود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار