تحولي عظيم در صنعت هواپيمائي كشور توسط جوان نخبه ايلامي
به گزارش خبرگزاری بسیج،سايت خبري ما در مطلبي با عنوان تحولي عظيم در صنعت هواپيمايي كشور توسط جوان نخبه ايلامي با كاوه مرادنجاتي دانشجوي رشته اويانيك سيستم هاي مخابراتي هواپيما در خصوص ساخت نخستين هواپيماي تك سرنشين خورشيدي، گفت و گو كرده است. در اين گفت و گو آمده است:
ساخت اين محصول دانش بنيان تحقق عيني اقتصاد مقاومتي است و ارز آوري بسياري براي كشور به همراه خواهد داشت و همچنين ايجاد اشتغال و فرصت هاي پژوهشي از ديگر چشم اندازهاي اين طرح است.
طراحي و ساخت اولين هواپيماي تك سرنشين كه از انرژي خورشيدي به عنوان تنها منبع انرژي براي پرواز استفاده مي كند، شاهكاري است خلاقانه و نشاني است از قدرت فكر و انديشه جوانان اين مرز و بوم كه با هر انچه در توان دارند در راستاي عزت و سربلندي و آباداني اين ديار تلاش مي كنند.
جوان نخبه ايلامي با نام 'كاوه مراد نجاتي' دانشجوي رشته 'اويانيك'سيستم هاي مخابراتي هواپيما، در خصوص انگيزه ساخت اين هواپيماي خورشيدي مي گويد:: هدايت صنعت هوافضا به سمت دوستي با محيط زيست (كاهش آلودگي هواپيماها)نياز به هواپيماهايي با قابليت حضور بلند مدت بر فراز آسمان بدون نياز به سوخت گيري، نداشتن خطرات ناشي از حمل سوخت در هواپيما، داشتن قطعات متحرك كمتر و در نتيجه نياز كمتر به تعمير و نگهداري از جمله دلايل مطرح شده ايده بهره گيري از از اين انرژي رايگان در صنعت هوا فضا است.
تجهيز هواپيما با سلول هاي خورشيدي به طوري كه اين سلول ها روزانه انرژي مورد نياز براي پرواز را از خورشيد دريافت نموده و مازاد ان را در باتري ذخيره كنند.
در طول شب باتري تنها منبع انرژي در دسترس است كه تا روز بعد و شروع چرخه جديد به آرامي تخليه مي شود.
با اين حال براي بهينه سازي و ادغام اين مفاهيم و فن اوري ها به صورت يك سيستم كاملا كاربردي، مطالعات بين رشته اي زيادي نياز است در حقيقت مسئله اصلي تركيب سايز بندي بخش هاي مختلف است تا معيارهاي خاصي را به حداكثر برسانند به عنوان مثال معيار مداومت پروازي كه يكي از پارامترهاي آن حداكثر بار تعبيه شده است.
فرايند طراحي و ساخت نمونه اوليه بر اساس اين روش زير نظر واحد پژوهشي ماناكا و شركت هواپيما سازي ايرسا تكميل شده است. اين مدل اوليه آزمايش پرواز با استفاده از شبيه سازي جريان باد را پشت سر گذاشته و مشكلات آن شناسائي و مرتفع گرديده است و به زودي وارد مرحله جديدي از پروازهاي آزمايشي مي شود.
استفاده از انرژي خورشيدي به عنوان تنها نيروي محركه، بدون كوچك ترين استفاده از انرژي هاي فسيلي، پرنده هاي سرنشين دار قبلي عموما بصورت دوگانه ساخته شده بودند.
قابليت پرواز در ارتفاع بالا و مسافت هاي طولاني و در نهايت پرواز به دور دنيا فقط با استفاده از انرژي پاك خورشيد،امكان پرواز بدون توقف در طول شبانه روز به طوري كه در روز انرژي خورشيد را ذخيره نموده و در شب از آن براي پرواز كروز استفاده نمايد.
مانند همه هواپيماهاي ديگر، هواپيماي خورشيدي نيز داراي بال هائي است كه بخش ليفتينگ هواپيما را تشكيل مي دهند.
در طي پرواز ثابت، جريان هوا به علت سرعت نسبي خود دو نيرو ايجاد مي كند نيروي برا كه با خنثي كردن نيروي حاصل از وزن هواپيما، آن را در هوا نگه مي دارد و نيروي پسا كه توسط نيروي پيشرانه ملخ خنثي مي شود.
مرادنجاتي افزود: طراحي نمونه اوليه توسط واحد پزوهشي ماناكا داراي حداكثر وزن برخاست 2127كيلوگرم، بال هائي با مساحت 194متر مربع، و پهناي بال 71متر بدنه اي به طول 17متر و 3موتور با مجموع قدرت 40 اسب بخار است، سلول هاي خورشيدي مورد استفاده از اين هواپيما مي بايست داراي حداكثر راندمان باشد. مساحت سلول ها 184متر مربع، وزن آنها 450كيلو گرم و توان خروجي مقداري برابر 3/12 كيلو وات است.
باتري مورد استفاده در نمونه اوليه از نوع ليتيوم يون بوده و داراي وزني برابر 430 كيلوگرم مي باشد.براي اين نمونه اوليه مداومت پروازي حدود يك ساعت پيش بيني شده است كه مي تواند تا حدود 4 ساعت نيز افزايش يابد.
محققان واحد پژوهشي ماناكا و شركت هواپيماسازي ايرسا، اولين پرواز آزمايشي نمونه اوليه را به صورت شبيه سازي جريان باد روي بال ها و بدنه هواپيما انجام دادند و براساس نتايج به دست آمده توانستند مشكلات موجود را را شناسائي كرده و در جهت رفع آنها اقدام كنند. اين پرنده اكنون منتظر اخذ مجوزهاي لازم براي پرواز آزمايشي روي باند است.
مدير اجرائي پروژه با بيان مشكلات و كمبودهاي پيش روي پروژه، ادامه داد: اعتقاد به اينكه تحقيق و پژوهش در كشور ما ثمردهي اندكي دارد، تقريبا مورد قبول واحدهاي علمي، محققان، پژوهشگران و حتي مراكزي است كه قصد دارند از اين پزوهش ها بهره گيرند.
از آنجائي كه تاكنون كشور ما تجربه هاي موفق چنداني در طراحي و ساخت هواپيما نداشته مي توان گفت ساخت اولين هواپيماي تك سرنشين آن هم از نوع خورشيدي پروژه بزرگ ملي و بسيار چالش برانگيزي محسوب مي شود.
بديهي است كه داراي مشكلات، كمبودها و محدوديت هاي خاص خود است.كه فقدان بودجه ي كافي، وجود مقررات دست و پاگير مالي و اداري، كم توجهي به محققان و مشخص نبودن سياست ها و اولويت هاي تحقيقاتي، فقدان نظام صحيح و مطلوب در ارتباط با توزيع اعتبارات پژوهشي، فقدان بستر مناسب براي شكل گيري و رشد تحقيقات كاربردي، فقدان ضوابط منسجم و قابل اجرا در ارتباط با سياست هاي حمايتي از محققان و متخصصان از جمله مشكلاتي است كه در مسير فعاليت و كار تحقيقاتي پروژه وجود دارد.
وي به مزاياي ساخت اين هواپيما اشاره و بيان كرد: حمل و نقل كشور همواره قسمت زيادي از انرزي موجود در كشور را مصرف مي كند و مسبب بسياري از آلودگي هاي هوا است و كشورهاي پيشرو در عرصه انرژي هاي تجديد پذير و سبز مانند آلمان و آمريكا و فطر در شاخه هاي مختلف حمل و نقل دستاوردهاي فوق العاده اي در اين زمينه دارند و در اين مسير قرار گرفته اند.
با توجه به گران بودن فعاليت در حوزه انرژي هاي تجديد پذير و از آنجا كه كمتر كشوري به فعاليت در اين حوزه مبادرت نموده است. حضور ايران در اين صنعت و ساخت هواپيماهاي خورشيد توسط كشورمان مي تواند تحول عظيمي براي صنعت ايران باشدتا بتواند فاصله خود را با صنعت جهان به حداقل برساند.
وي اضافه كرد: ساخت اين محصول دانش بنيان تحقق عيني اقتصاد مقاومتي است و ارز آوري بسياري براي كشور به همراه خواهد داشت و همچنين ايجاد اشتغال و فرصت هاي پژوهشي از ديگر چشم اندازهاي اين طرح است.
صنعت هوانوردي در آينده سرمايه ملي ما خواهد بود كه توسعه آن نيازمند فراهم كردن زيرساخت هاست، يعني همان تأمين منافع ملي و توسعه پايدار، مديران ما بايد اين زيرساخت ها را آماده كنند تا بتوانيم وجهه خود را در سطح منطقه و در عرصه بين المللي حفظ كنيم.
مرادنجاتي با اشاره به اينكه هرهواپيمائي كه ساخته مي شود، يك سري چك ليست ها دارد كه زير نظر سازمان صنايع هوائي انجام مي گيرد، كه يك چك ليست داخلي و يك چك ليست بين المللي است، كه چك ليست بين المللي بايد هم از سازمان صنايع هوائي اروپا و هم ناسا تأييديه دريافت كند.
هواپيما تكميل شده، 'تست ولتاژ'و 'تست تونل باد' ان انجام گرفته است، و كل پروژه به سازمان صنايع هوائي براي دريافت چك ليست ارسال شده كه با دريافت ان مجوز سه پرواز آزمايشي داده مي شود.
پرواز اول برنامه كنترل وبدون خلبان، پرواز دوم با سيستم راديو كنترل انجام مي گيرد و پرواز سوم با سرنشين انجام مي گيرد كه در فرودگاه آبيك قزوين و با حضور مسئولان رده بالاي كشور انجام خواهد گرفت.
مرادنجاتي با بيان اينكه مسئولان بايد به كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي كه توسط جوانان انجام مي شود، بها داده و بايد از ايده و فكر آنان حمايت كنند، اظهار داشت: در ايران شركتي كه توانايي ساخت و توليد هواپيماهاي كه بتوانند مجوز هاي جهاني پرواز را بگيرد وجود ندارد، وباتوجه به گران بودن فعاليت در حوزه انرژي هاي نو و تجديد پذير، واز آنجا كه كمتر كشوري به فعاليت در اين حوزه مبادرت نموده است، حضور ايران در اين صنعت و ساخت هواپيماهاي خورشيدي توسط كشورمان مي تواند تحول عظيمي براي صنعت ايران باشد تا بتواند فاصله خود را با صنعت جهان به حداقل ممكن برساند.