معرفی الگوی موفق ؛مجاهد عبدی نخبه در زمینه کشاورزی

جوان نخبه ی هلیلانی پیشرو در تولیدات کشاورزی استان ایلام

استان ایلام یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور است که به همت جوانان نخبه و پیشرو در عرصه کشاورزی، با کمک تکنیک آبیاری تحت فشار توانسته ، محصولات استراتژیک و متنوعی را وارد بازار کند.در این فصل از سال زمین‌های کشاورزی شهرستان هلیلان با استفاده از تکنیک آبیاری قطره‌ای خوب به بار نشسته‌ و محصولات متنوعی از آن‌ها برداشت می‌شود.
کد خبر: ۹۶۱۸۹۳۱
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،استان ایلام یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور است که به همت جوانان نخبه و پیشرو در عرصه کشاورزی، با کمک تکنیک آبیاری تحت فشار توانسته ، محصولات استراتژیک و متنوعی را وارد بازار کند

در این فصل از سال زمین‌های کشاورزی شهرستان هلیلان با استفاده از تکنیک آبیاری قطره‌ای خوب به بار نشسته‌ و محصولات متنوعی از آن‌ها برداشت می‌شود.

شهرستان هلیلان در بهره‌وری از آب برای کشت محصولات خود آمار خوبی ارائه می‌دهد و با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، آب از سر چاه تا مزرعه به‌صورت کنترل‌شده هدایت می‌شود و این امر از هدر رفت آب مورد نیاز کشاورزی جلوگیری میکند.

مزایای استفاده از آبیاری تحت فشار

تکنیک آبیاری هوشمند باعث صرفه‌جویی در مصرف آب مورد استفاده کشاورزی و کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب می شود.

با توجه به نظر متخصصان این حوزه برای آبیاری یک مزرعه ۵۰ هکتاری بصورت سنتی، ۳۵ هزار مترمکعب آب مصرف می شود، ولی با استفاده از تکنیک آبیاری تحت فشار آب مصرفی به ۱۷/۵۰۰ مترمکعب کاهش می یابد.

گفتگو با جوان فعال حوزه کشاورزی

مجاهد عبدی دارنده مدرک مهندسی آب از جوانان پیشرو هلیلانی در عرصه کشاورزیست که در سال‌های اخیر با اجرای ۲ ایستگاه پمپاژ بر روی رودخانه سیمره توانسته، زمین‌های کشاورزی خود را با سیستم آبیاری نوین مجهز و محصولات متنوع و استراتژیک کشاورزی را به بازار عرضه نماید.

این جوان نخبه ایلامی و دارنده شرکت پیمانکاری در حوزه‌های کشاورزی گفت: در سال‌های اخیر مشغول به اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار در سطح استان شدم که از مزایای استفاده ی این تکنیک می‌توان به بالا بردن سطح تولید محصولات کشاورزی، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از رشد علف‌های هرز ،مصرف بهینه از آب مورد نیاز کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب اشاره نمود.

مهندس عبدی با توجه  به اهمیت اشتغال جوانان اشاره کرد و افزود: یکی از عمده ترین پروژه هایی که به مرحله ی اجرا رساندیم و زمینه اشتغال ۱۰۰ جوان جویای کار را فراهم نمودیم ، اجرای فاز اول باغ زیتون در سطح ۲۵۰ هکتار واقع در« روستای سرچم» شهرستان هلیلان، توسط شرکت کشت و صنعت شهید مطهری ،بنیاد مستضعفان بوده است ،که اکنون این باغ در حال نهال گذاریست.

عبدی با اشاره به احداث یک حلقه چاه و اجرای دو ایستگاه پمپاژ بر روی رودخانه سیمره که هر ایستگاه هفت کیلومتر آب را از رودخانه به سمت اراضی کشاورزی تحت کشت شان منتقل می‌کند، گفت : صد هکتار از اراضی کشاورزی که در دست داشتیم را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز نمودیم و برداشت محصولات کشاورزی مان را به دو برابر افزایش دادیم، که این اقدام موثر آب مصرف کشاورزی را در مزارع حدود ۳۰ درصد کاهش داد.

مجاهد عبدی عمده محصولات کشاورزی تحت کشت خود را چغندرقند ،گندم و ذرت خواند و در ادامه افزود: به‌صورت متوسط در هر هکتار زمین کشاورزی بیش‌از ۱۳۰ تن چغندرقند ، ۷ تن گندم و ۷۰ تن ذرت علوفه‌ای برداشت می‌نماییم.

این فعال حوزه کشاورزی با تاکید بر ترویج فرهنگ باغداری در استان و توسعه این طرح‌ها ادامه داد: سال گذشته حدود ۴ هکتار از اراضی شیب‌دار را به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز نمودیم ونهال پسته در این اراضی کشت شد، که درحال‌حاضر این باغ در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و انتظار می‌رود، در سال‌های آتی از محصول این باغ در سطح استان استفاده گردد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار