خبرهای داغ:

روز جهانی مساجد؛ یادآور آتش پنهان یهودی‌سازی بر پیکر قبله نخست مسلمانان

روز جهانی مساجد؛ یادآور آتش پنهان یهودی‌سازی بر پیکر قبله نخست مسلمانان
با وجود گذشت ۵۵ سال از به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی، روند یهودی‌سازی آن تا به امروز همچنان بی‌وقفه ادامه داشته و عدم واکنش قاطع جهان اسلام و عادی‌سازی روابط برخی از کشورها، رژیم اشغالگر را به محو نشانه‌های اسلامی شهر قدس تشویق کرده است.
کد خبر: ۹۶۲۲۱۱۴
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- ساعت هفت صبح چنین روزی ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ (برابر با امروز، ۳۱ مردا‌د) دو سال پس از اشغال قدس شرقی و مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها، یک مسیحی افراطی اهل استرالیا به نام دنیس مایکل روهن به عنوان گردشگر از طریق باب الاسباط وارد شهر قدیمی بیت المقدس شد و به  سمت باب الغوانمه حرکت کرد. او از نگهبان وابسته به اوقاف اسلامی بلیط خرید و در حالی که یک کیسه حاوی دو بطری پر از بنزین و نفت سفید به همراه داشت، وارد مسجدالاقصی شد.

روهن به مصلای القبلی در مسجد رفت و کیفش را زیر پله‌های منبر تاریخی منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب مشهور به صلاح‌الدین ایوبی (ساخته شده در سال ۵۸۳ هجری) گذاشت و یک پارچه پشمی را به نفت سفید آغشته کرد. او یک سر پارچه را روی پله‌های منبر پهن کرد و سر دیگرش را در ظرف مواد آتش‌زا گذاشت. سپس پارچه را آتش زد و از طریق باب حظه و شهر قدیم قدس و باب  الاسباط، مسجد الاقصی را ترک کرد.
 

تفکرات افراطی، انگیزه به آتش کشیدن الاقصی

فلسطینیان توانستند به یاری مسجدالاقصی شتافته و جلوی گسترش دامنه آتش‌سوزی و سوختن دیگر بخش‌های مسجد را بگیرند و خودروهای آتش‌نشانی و امدادرسانی از الخلیل، بیت لحم و دیگر مناطق کرانه باختری و فلسطین اشغالی ۱۹۴۸ برای اطفای حریق راهی قدس شدند. صهیونیست‌ها به هر شیوه‌ای سعی داشتند تا مانع از ورود آنان به قدس شود و آب مناطق مجاور مسجدالاقصی را نیز در این روز قطع کرد و خودروهای آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی نیز عمدا با تأخیر خود را به مسجد‌الاقصی رساندند تا آتش گسترده‌تر شده و مسجد به کلی در آتش بسوزد.

رژیم صهیونیستی روهن را دستگیر کرد اما اعلام کرد او مبتلا به جنون است و او را به استرالیا باز گرداندند اما شاهدان می‌گویند تا زمان مرگ وی در سال ۲۰۱۹ هیچگونه آثار دیوانگی در وی مشاهده نشده است.
 گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرد و در آن ضمن ابراز تأسف عمیق از آتش گرفتن این مکان مقدس برای مسلمانان، از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی علل این حادثه خبر داد. اما این کمیته اسرائیل را از کوتاهی در این حادثه مبرا اعلام کرد. 
 
روهن، بعدها در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که خود را فرستاده خداوند می‌داند و با این کار تلاش کرد تا مسجد الاقصی را در عمل به دستورات الهی ویران کند تا یهودیان اسرائیل بتوانند بر روی کوه معبد مطابق با کتاب زکریا معبد ادعایی خود را بار دیگر بسازند و بدین وسیله، ظهور مجدد عیسی مسیح را تسریع کند. 
در این آتش‌سوزی، منبر تاریخی صلاح‌الدین ایوبی به کلی از بین رفت و به ۴۰۰ متر مربع از سقف جنوب شرقی نمازخانه القبلی آسیب عمیق وارد شد. از دیگر آثار و بناهای مسجدالاقصی که در این آتش‌سوزی خسارت دید، می‌توان به مسجد عمر که سقفی گلی و پل‌هایی چوبی داشت، اشاره کرد. علاوه بر این، محراب زکریا در مجاورت مسجد عمر، مقام اربعین در مجاورت محراب زکریا، سه راهرو از مجموع هفت راهرو امتداد یافته از جنوب به شمال و ستون‌ها و نمادهای زینتی در این مکان نابود شد و بخشی از سقف نیز در جریان آتش‌سوزی فرو ریخت و خسارت‌های زیادی هم به درها و پنجره‌های مسجد وارد شد. همچنین بخش‌هایی از نمای داخلی گنبد و دیوارهای جنوبی خسارت دیده و ۴۸ پنجره شیشه‌ای و گچی نابود شد و قرآن‌های زیادی هم در آتش سوخت.
 
روز جهانی مساجد
 

یهودی‌سازی مسجد الاقصی، پروژه‌ای بی‌وقفه

 
دولت گلدامایر و دیگر دولت‌های حاکم در رژیم صهیونیستی از روز اول اشغال بخش شرقی بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷ م یهودی‌سازی داخل و صحن مسجدالاقصی و پروژه‌های شهرک‌سازی اطراف آن را بی‌وقفه ادامه داده است.
عبدالرزاق متانی، پژوهشگر متخصص آثار باستانی اسلامی در فلسطین می‌گوید با وجود گذشت ۵۵ سال از اطفای آن حریق، با توجه به ادامه عملیات یهودی‌سازی که از محله المغاربه مجاور مسجد الاقصی در اولین روزهای اشغال شهر قدس آغاز شد، همچنان مسجد الاقصی و بیت‌المقدس در آتش می‌سوزد و عملیات یهودی‌سازی در اطراف قبله اول مسلمانان همچنان ادامه دارد. 
متانی افزود: اسرائیل به آثار باستانی و مقدسات اسلامی اهمیتی نمی‌دهد. وی افزود: آنچه در بیت المقدس در حال رخ دادن است تلاش برای تحمیل یهودی‌سازی است. او با اشاره به اینکه سوابق، اسناد و مطالعات تایید می‌کند که طرح‌های یهودی‌سازی از همان ابتدا شروع شده می‌گوید اسرائیل برای پیشبرد اهداف خود از گروه‌های اکتشافی بریتانیایی که زمین و تاریخ بیت‌المقدس را مطالعه می‌کردند، بهره برد.
 
وی ادامه داد: پس از اشغال شهر، محله المغاربه بلافاصله ویران شد و وزارت ادیان اسرائیل شروع به آواربرداری از ساختمان‌های تخریب شده و مناطق مجاور کرد؛ ساختمان‌ها به کنیسه تبدیل شدند و این مکان‌ها بر اساس روایات یهودی طراحی شدند.
 به گفته متانی یهودی‌سازی تنها به نابود کردن بناهای تاریخی محدود نشد. بلکه کاوش‌ها  در مدت ۱۰ سال در محوطه کاخ‌های اموی ادامه یافت و تا زیر شهرک سلوان (در مجاورت الاقصی) تحت نظر گروه شهرک‌سازی العاد ادامه یافت که همراه با دیگر نهادهای شهرک‌سازی، برای یهودی کردن اطراف الاقصی در قالب طرحی که آن را «حوض مقدس» می‌نامد تلاش می‌کرد.
 
وی افزود: پروژه‌های این طرح شامل ساخت پارک در اطراف قدس و ساختمان‌های گردشگری در نقاط مختلف شهر است. متانی خاطرنشان کرد: صحبت از یک طرح جامع است که در قالب آن، نهادهای اسرائیلی صدها میلیون دلار برای تحقق بخشیدن به این برنامه هزینه خواهند کرد.
 
این محقق همچنین تسریع در ساخت کنیسه‌ها و تأسیسات سر به فلک کشیده یهودیان در اطراف الاقصی را یادآور شد و گفت طبق قوانین بین‌المللی و سیاست تعیین شده توسط بریتانیا، ارتفاع ساختمان‌های در حال ساخت نباید از ارتفاع دیوارهای تاریخی بیت‌المقدس بلندتر باشد  اما این امر نادیده گرفته شد.
 

تغییر در چشم‌انداز  بصری شهر

 
یکی از ساختمان‌های بلند ساخته شده توسط صهیونیست‌ها «کنیسه خراب» است و اسرائیل از طریق آن و دیگر ساختمان‌ها به دنبال کنترل فضای بصری در بیت المقدس است تا نگاه بیننده به کنیسه‌ها و ساختمان‌هایی با هویت یهودی معطوف شود نه ساختمان قبه الصخره یا کلیسای قیامت.
 
سیاست‌های دونالد ترامپ در حمایت از اسرائیل و بعداً عادی‌سازی با کشورهای عربی این رژیم را تشویق کرد که بیش از حد در مسیر یهودی‌سازی قدس پیش برود و با اعلام پروژه‌های شهرک‌سازی و حفاری‌های جدید که بر اثر آن بسیاری از بناهای تاریخی اسلامی و مسیحی شهر ناپدید می‌شوند، به خود ببالد.
 
یک مؤسسه اسرائیلی زیرزمینی را در اطراف مسجد به یک موزه تبدیل کرده است و از طریق این موزه روایت یهودی را تبلیغ می‌کند تا بازدیدکننده بتواند بدون دیدن مصلاهای مسجدالاقصی و بسیاری از مکان‌های دیدنی دیگر که بیانگر هویت عربی ـ اسلامی و مسیحی بیت‌المقدس است وارد تونل‌ها و از آنها خارج شود.
 
احمد صب لبن، پژوهشگر فلسطینی گروهی از پروژه‌های شهرک‌سازی را فهرست کرده که اسرائیل در حال ساخت آنها در مجاورت الاقصی برای یهودی‌سازی آن است. وی درباره پروژه گردشگری «شهرک داوود» صحبت کرد و گفت: این پروژه‌ای است که اسرائیل به پذیرش حدود یک میلیون گردشگر خارجی و اسرائیلی سالانه در قالب آن افتخار می‌کند. این پروژه در وادی حلوه در جنوب الاقصی ساخته شده است و با ایجاد پارکینگ ۶ طبقه و یک مرکز تجاری بزرگ در صدد گسترش آن است.
 
وی همچنین به پروژه شهرک‌سازی «پل هوایی» که اسرائیل مدعی است یک پروژه گردشگری است، اشاره کرد. این بنا ۲۴۰ متر طول و ۳۰ متر ارتفاع خواهد داشت و از محله الثوری شروع می‌شود و با عبور از اراضی وادی الربابه به منطقه وقف الدجانی در جنوب غربی مسجد الاقصی می‌رسد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار