استاندار خراسان رضوی:

مشهد یک شهر ملی است اما بودجه ملی ندارد

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت پیگیری مشکلات شهر مشهد در خصوص بودجه این شهر گفت: مشهد نه تنها شهر ملی، بلکه جهان اسلامی است؛ زیرا مفتخر به وجود امام رضا (ع) هستیم، اما متاسفانه بودجه‌ها ملی نیست.
کد خبر: ۹۶۲۲۴۸۹
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

 
 
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج استان رضوی از مشهد یعقوبعلی نظری استاندار  در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته دولت برگزار شد اظهار کرد: سیاست این نیست که پروژه جدیدی را شروع کنیم، اما برحسب ضرورت‌ها برخی شروع‌ها لازم است. بر همین اساس عملیات اجرایی ۱۱۹ پروژه دیگر به ارزش ۳۶ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان آغاز خواهد شد. در مجموع، ۱۰۹۵ پروژه به ارزش ۱۰۳ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان بهره‌برداری و کلنگ‌زنی می‌شود.
وی افزود: امروز روز اول کاری عملی دولت چهاردهم است که آن را به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم دولت چهاردهم و وزرایی که رأی اعتماد گرفتند، در مسیر راه شهید رئیسی که همه به وجودشان افتخار می‌کنیم، حرکت کرده و فعالیت کنند و بیش از پیش موفق باشند.
نظری ادامه داد: با نگاه مسئله‌محوری در شروع به کار، ۳۴ کلان‌مسئله در استان را در حوزه‌های مختلف احصا کردیم که در حوزه زیرساختی و عمران ۱۴ کلان‌مسئله، در حوزه اقتصادی ۱۰ کلان‌مسئله، در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۷ کلان‌مسئله و در بخش سیاسی ۳ کلان‌مسئله بود. براساس این کلان‌مسئله‌ها، اهداف عملیاتی یا پروژه‌ها معین شد. در نهایت بعد از سه سال فعالیت به صورت کلی ۱۳۹ دستاورد شاخص در چهار حوزه اساسی مشخص شد.

تولید برق در استان، مازاد بر نیاز است

نظری در ادامه به موضوع کمبود انرژی اشاره کرد و گفت: چهار نیروگاه حدود هفتصدمگاواتی در طی سه سال در راستای رفع مشکل تأمین برق به بهره‌برداری رسید؛ درحالی‌که ۱۰ سال قبل، فقط یک نیروگاه وجود داشت. در حوزه تنش آبی نیز باید پروژه تعریف کنیم که در چهار حوزه است. حوزه تأمین به وسیله انتقال یا استحصال از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود که پروژه‌های انتقال در استان ما مشخص بوده و پیشرفت داشته است. تصفیه و جایگزینی آب، مدیریت مصرف و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی و پایداری شبکه راه‌های دیگر هستند.
 وی در خصوص ناترازی انرژی عنوان کرد: اگر کار را امروز انجام ندهیم، فردا باید دو برابر کار کنیم. اگر کار به موقع انجام نشود، انباشت مشکلات را خواهیم داشت. جبران عقب‌ماندگی‌ها کار بسیار سختی بوده و جبران ناترازی در برق نیز کار بسیار سختی است. ما مکلف هستیم مدیریت جهادی انجام دهیم.
نظری ادامه داد: الان تولید برق در استان مازاد بر نیاز ما است، اما برق به صورت کشوری مدیریت می‌شود و در اختیار استان نیست. ما شبکه انتقال و پست‌های مختلف نیاز داریم که نیازمند منابع مالی است؛ بنابراین بحث مولدسازی را مطرح کردیم.
استاندار خراسان رضوی در خصوص برداشت آب‌های زیرزمینی از دشت مشهد بیان کرد: وضعیت ما در دشت مشهد خوب نیست؛ بنابراین مجوز جدید داده نمی‌شود. یکی از سیاست‌های ما این است چاه جدید حتی برای شرب حفر نشود. اگر لازم شد جایگزینی خواهیم داشت؛ یعنی پساب را به صاحبان چاه کشاپرزی می‌دهیم و آب شرب را برای نیاز مشهد جایگزین می‌کنیم. ۳۵۰۰ سازه آبخیزداری نیاز داریم که از جمله طرح‌های تحولی ما در این حوزه است.

مشهد، بودجه ملی می خواهد

استاندار خراسان رضوی در خصوص بودجه شهر مشهد گفت: مشهد نه تنها شهر ملی، بلکه جهان اسلامی است؛ زیرا مفتخر به وجود امام رضا (ع) هستیم، اما متاسفانه بودجه‌ها ملی نیست. تلاش‌های زیادی کردیم و در نهایت کارگروه ملی زیارت به ریاست رئیس‌جمهور و با تاکید آیت‌الله شهید رئیسی به عنوان کارگروه ملی شد تا مباحث آنجا مطرح شود که تصمیمات به منزله مصوبه هیات دولت است.
وی افزود: طی یکی، دو سال گذشته در امور جاری زائران از این کارگروه استفاده کردیم. بر جریان یا زمینه‌سازی خدمت به زائران که قبل از این دو، سه سال چندان مورد تمرکز نبود، متمرکز شدیم که ظرفیت حقوقی آن کارگروه ملی زیارت بوده و ردیف مربوط به زیارت هم ایجاد شده است.

احیای 569 واحد تولیدی طی سه سال گذشته

نظری در خصوص آمار صنایع احیا شده تصریح کرد: تعطیلی این صنایع چهار علت اصلی دارد که شامل مربوط به بدهی بانکی، نداشتن سرمایه در گردش، مشکلات مالیاتی و نداشتن انشعاب آب، برق و گاز بوده و مسائل مدیریتی و خطوط تولید هم جزو این دلایل است. در مجموع طی سه سال ۵۶۹ واحد تعطیل را احیا کردیم که هم در بخش صنعت و هم کشاورزی بوده، ۳۰۸ واحد در بخش صنعت و مابقی در بخش کشاورزی در واحد‌های دامی و طیور است. در صنعت ۸۹۰ واحد تولیدی تعطیل شناسایی کردیم، اما همه قابل احیا نبودند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار